Gå til innhold

Komponenter til (første selvbygde) gaming-pc. Pris 10-12k.

Anbefalte innlegg

Aller først vil jeg si at det jeg trenger her er veiledning og forslag til valg av komponenter. Har laget et oppsett, og jeg vil at dere som har greie på dette skal si noe om hvordan oppsettet mitt ser ut. Hvis du føler at du kan og vil hjelpe til med dette, så fortsetter du å lese ;)

Har bestemt meg for å investere i en gaming-pc som jeg skal sette sammen selv. Det blir første gangen jeg gjør det, og jeg vil være sikker på at jeg velger gode komponenter som passer til mitt bruk. Prøver å lære meg litt om hvorfor forskjellige komponenter i samme kategori er bedre enn andre, men det kan bli vanskelig og forvirrende til tider.

Så som du sikkert har skjønt, er kunnskapen min om de ulike komponentene og spesifikasjonene deres begrenset. Jeg prøver imidlertid å lære så mye som mulig om det, og jeg setter pris på hvis du tar deg tid til å forklare noe som er viktig å vite :)

Okey, her er informasjonen om hvordan PCen skal være:

Bruksområde

Hovedsakelig gaming. Den skal være i stand til å spille de nyeste spillene med høy grafikk uten at det går hakkete (lagging). Bortsett fra det skal jeg bruke den til å høre på musikk, surfe på internett, kanskje se litt på film. Pcen skal holde et rimelig lavt støynivå, men litt lyd kan jeg tåle.

Pris

Prisen skal ligge på rundt 10k, maksimum 12.

Overklokking

I første omgang blir ikke det aktuelt siden jeg ikke kan nok om overklokking. På en annen side kan det være greit å ha en liten mulighet til å gjøre det senere hvis jeg skulle få lyst, men det er ikke noe avgjørende.

Intel eller AMD basert

Intel.

Deler jeg ikke trenger

Tastatur og mus (velger det senere eller bruker noe jeg har).

Her er selve oppsettet:

Kabinett: Cooler Master 690 II Advanced ELLER Fractal Design Define R3 Black Pearl

Hovedkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Asus P6X58D-E

Prosessor: Intel Core i5 760 Intel Core i7 950

Skjermkort: MSI GeForce GTX 460 Hawk

Minne: Corsair XMS3 1600MHz CL8 4GB Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: Corsair AX 850W Corsair HX 750W

Skjerm: ?? Sannsynligvis en med TN panel

Link til listen i prisguide

Optisk drev står ikke i prisguide-listen, den koster 149kr.

Totalpris: 9222kr (Uten skjerm)

Dette er et foreløpig oppsett. Jeg trenger som sagt hjelp og forslag, og det er en god stund (sannsynligvis etter jul) til jeg faktisk skal kjøpe komponentene.

Det jeg er mest usikker på er sannsynligvis skjermkortet. Leste et sted på forumet her at MSI GeForce GTX 460 Hawk var et godt skjermkort, men bortsett fra det så veit jeg egentlig ingenting siden jeg ikke skjønner noe særlig av hva egenskapene det har betyr. Tror i alle fall det skal passe til hovedkortet, men jeg kan selvfølgelig ha misforstått. :p

Lurer også på om hovedkortet er et godt valg eller ikke. Veit ikke så mye mer enn at det passer til prosessor, skjermkort, o.l.

Når det gjelder valget av optisk drev er jeg også usikker, har ikke funnet mye informasjon om dette. Regner med at det viktigste er at den er litt rask og ikke bråker som et uvær. Tror ikke jeg trenger blu-ray leser.

Sånn, da gir jeg ordet til dere. Vil dette bli en pc som passer til mitt bruk? Har dere forslag til bedre valg av komponenter? Har jeg valgt noen komponenter som er for dårlige eller for gode, eller som går dårlig sammen? Er delene i det hele tatt kompatible? Forhåpentligvis har jeg ihvertfall fått til det, men skal ikke ta noen ting for gitt ;)

Takk for alle svar!

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spare 600-700kr på å velge en mindre psu med faste kabler, 650W holder i massevis. Du kan spare 200-300kr på å velge et annet hk, du vil ikke miste noe ytelse av den grunn. Hva som er så spesielt med den skjermen som du har valgt vet jeg ikke, men dyr var den. Spørs om det er verdt pengene, komplett har en 21.5" til 999kr.

Lenke til kommentar

Det et par forandringer du kan gjøre på oppsettet.

Corsair AX850w er en glimrende strømforsyning, men er altfor kraftig for ditt bruk. Var jeg deg ville jeg sett etter en 750w psu da du kan oppgradere med enda et skjermkort og kjøre cfx/SLI i fremtiden. For det oppsettet du har lagt i prisguide nå, ville en 500w psu vært nok.

GTX 460 HAWK er forøvrig et kort myntet på overklokkere, men er også et kjempekort for vanlige spillere. Men vent en ukes tid og se hva prisene på det nye ATI kortene blir og en sannsynelig prisreduksjon fra begge skjemkorgt produsenter :new_woot:

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Du kan spare 600-700kr på å velge en mindre psu med faste kabler, 650W holder i massevis. Du kan spare 200-300kr på å velge et annet hk, du vil ikke miste noe ytelse av den grunn. Hva som er så spesielt med den skjermen som du har valgt vet jeg ikke, men dyr var den. Spørs om det er verdt pengene, komplett har en 21.5" til 999kr.

IPS-skjermer er mye dyrere enn vanlige TN-paneler. Denne har dessuten 6ms responstid, noe som er lavt for IPS-skjermer.

Du skal ikke nedprioritere viktigheten av skjermer. En god skjerm vil en aldri angre på at en kjøpte.

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

@Bezzzy

Ok, forstår at 850W var "litt" overkill. Det jeg tenkte var som du sier at man kan oppgradere mye med en kraftig psu, men da tror jeg heller jeg går for maks en 750W.

Kan du/noen gi meg navnet på et slikt ATI skjermkort? er som sagt noob :p

@Dr. Pepper

Når det gjelder den skjermen, så hadde jeg ikke undersøkt så veldig nøye, men den var anbefalt her , men mulig jeg går for noe billigere her også, ja. Noen som veit om noen gode skjermer til tja, si maks 2000kr?

Lenke til kommentar

Hvis han skal game er vel heller ikke et IPS-panel helt optimalt da ghosting gjerne melder seg litt inn her. For hans formål vil vel en billig skjerm med et "raskt" TN panel fungere bedre. Du har alikevel rett i at det er greit å legge litt penger i skjerm. Til gaming så kanskje LG W24268 LED 24" skjermen kunne være en idè, eventuelt den nye BenQ LED 120Hz monitor. Det er vel den mest gamer baserte skjermen som finnes på markedet nå Link

Videre skal du ha kudos for en fin åpningspost.

Oppsettet i seg selv er deg ikke mye å si på, kanskje bortsett fra PSUen da. Hva med COrsair HX 750W? Den er knallgod, gir masse kraft til oppgraderinger og fremtiden, og er et sikkert valg med 7 års garanti.

Merk deg at hovedkortet ikke kan kjøre SLi i fremtiden OG ha USB3/Sata 6gb/s aktivitert samtidig. Da blir det enten heller, men dette ser også ut til å være noen av manglene til 1156 plattformen for tiden.

460 GTX vil kjøre alle dagens spill i en fin oppløsning på ganske høy grafikk. Det er dog ikke noe super kraftig kort, og ikke et eneste singelt kort makser alle spill, men med grei grafikk skal det garantert gå bra.

Enda et 460 GTX kort gir jo også masse kraft om du føler du trenger det sånn rent FPS messig.

EDIT: Når det gjelder ATI/AMD kort så vet vi ingenting konkret om pris/ytelse/Støy/strømforbruk enda :( Det er en helt ny serie som blir lansert så mange her på forumet venter i spenning på resultater :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

@Maccan

Ok, forstår det slik at TN panel er billigere og har dårligere bildekvalitet enn IPS, men har raskere responstid, og egner seg derfor bedre til gaming. Og hvis jeg skulle ha kjøpt en med IPS panel med tilsvarende responstid ville det blitt veldig dyrt.

PSUen du foreslår høres bra ut. Skal definitivt se på den.

Visste ikke hva SLi var, så jeg googla det. Er det riktig at SLi gjør sånn at du kan ha to skjermkort om gangen slik at du kan forbedre bildet? Er forskjellen mellom USB3 og USB 2.0 at USB3 er mye raskere? Er det noe mer jeg bør vite om det? Og det samme med SATA 6gb/s, det er raskere enn en eller annen eldre versjon?

I så fall ville det ha vært greit å kunne bruke begge disse samtidig :) Finnes det noen hovedkort med 1156 socket som har det? Legger gjerne i noen ekstra kroner for å få det, hvis det ikke overgår budsjettet, da.

Tusen takk forresten, det hjelper masse :D

Lenke til kommentar

Angående hovedkort -

SLi eller Crossfire X, er rett og slett det å kjøre mer enn et grafikkort (opp til 4) fra henholdsvis nVidia eller AMD samtidig.

USB 3 er da det nye grensesnittet, og skal visstnok overføre data nesten 5 ganger raskere enn det USB 2. Sata 6gb/s er også det nye grensnittet der. I dagens marked er det bare en SSD med Sata III, men det kommer noen ekstremt gode noen til Q1 2011, så personlig ville jeg hatt det.

Nei, altså, hvis du skal ha et 1156 hovedkort som gjør det så bra, ender du plutselig over prisnivået på et i7/X58 oppsett.

Personlig ville jeg kanskje sett på det her - https://prisguiden.no/profil/lister/116711

Da + en skjerm.

IPS panel har den fordelen at den gjengir mer korrekte farger, og at innsynsvinkel er langt bedre. Hvis en ser mer på film og surfer nett, eller foto redigering for den slags skyld er det dette en bør se etter. For den klassiske "gamer" pcen så er TN panel bedre da de ofte har langt bedre responstid som resulterer i null ghosting. Med mindre du er litt kresen på farger ser jeg ikke veldig mye galt i å velge et TN panel basert på at det er gaming en skal gjøre.

En skal legge litt penger i skjerm, men det finnes både dyre og billige TN paneler også.

Er IPS panel noe du virkelig vil ha kunne du se på Dell Ultrasharp U2299WA, anbefalt i Agentspoon sin tråd noe å se på. Da denne er relativt rask nok til å henge med i de fleste spill.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg faktisk på om ikke jeg skal gå for et i7 oppsett.. :thumbup: Høres ut som det gir mange fordeler. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe SSD med det første siden det er såpass dyrt da, men det kan jeg jo sikkert kjøpe etter hvert.

Det neste blir å finne ut av skjermen, men jeg tror jeg går for TN panel istedet for IPS.

Hvis jeg har den samme 750W PSUen med i7 oppsettet, har jeg fortsatt en del å gå på da?

En annen ting: trenger/burde jeg ha 6gb ram slik som det er på dette oppsettet, eller ville det holdt med 4gb? Tror jeg leste et sted at det holder med 4gb til gaming.

Og sist: er det kabinettet et bedre valg enn det jeg valgte?

Lenke til kommentar

En av fordelene med i7/x58 er tre-kanals minne. 6GB er det mest naturlige og mest gunstige her da i 3x 2GB's moduler. Har linket til et bra par i listen :)

750W gir masse å gå på. Ikke bekymre deg.

Kabinettet - tja joa, det er begge knall kabinetter.

690 kabinettet du har valgt ut har jo et litt mer "gaming" preg. Kanskje det er et pluss for deg? Personlig liker jeg begge to, men en liten knapp på Fractal sitt utseendet.

Innvendig vinner nok Fractal med løsninger og kabelføring, men begge to ser knall ut inni, og her er det mest smak og behag. Ikke alle som trenger å legge alle kablene sine opp pent heller.

På airflow vinner klart Cm 690. Knall gode temps. Legg merke til at jeg tenker med stock vifter inkludert her, og ikke legge til ekstra.

Fractal har derimot fordelen av å ha god lydisolasjon, som gjør at støynivået er veldig behaglig, i tillegg så har en muligheten til å installere ganske så mange vifter hvis man trenger det, selv om med et 460 GTX kort vil ikke det være noe du trenger da dette er ganske kaldt fra før.

Lenke til kommentar

Da går jeg for 750W. Liker å ha litt å gå på, men skjønner at det ikke er nødvendig med 850W og at 750 vil holde i lange baner.

Da blir det sannsynligvis også 3x 2gb minne.

Kabinettet skal jeg tenke litt mer på, men det blir nok enten Cooler Master'n eller Fractal'en som du foreslår :thumbup: Da jeg valgte 690 II tenkte jeg på at den hadde gode termiske egenskaper, gode monteringsløsninger og god plass, men det høres jo ut som om Fractal-kabinettet også er like god på det meste, og bedre på noen områder.

Tusen takk for hjelpen, har lært mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...