Gjest Marita Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Eg har alltid vært nervøs for fremføringer og gruer meg ofte før dem. Men i den gamle klassen min da vi hadde gruppearbeid, da var det ikkje no big deal liksom. men når eg var aleine DA Gruet eg meg. Eg spiller og Piano, noe eg har holdt på med lenge. Når eg spiller konserter gruer eg ikkje meg i det hele tatt, er bare litt nervøs og det er jo på en måte det samme, Sceneskrekk og fremføringer... Og det verste av alt er at når eg blir stresset kan eg brekke meg har vært hos lege og skjekket halsen men de finner ikkje noe feil Eg bare brekker meg når eg blir nervøs ( Av og til ) Men dette har gått vekk i løpet av årene føler eg Det eg lurer på er om dere har noe tips til å få vekk denne følelsen av fremføringer Eg vil ikkje stå foran hele klassen min og skjelve i stemmen, rødme og føle meg ukomfortabel lenger Håper på Svar raskest mulig Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg også gruet meg stort før fremføringer da jeg gikk på skolen. Jeg klarte vel til dels å overkomme denne skrekken. Du må bare tenke at du kan stoffet godt. At du ser bra ut når du står der. At du gjør det for å få bra karakterer. Du må rett og slett bare tenke positivt. Tenk at alt går bra og at du kjenner de som er i salen. Tenk på den gode følelsen du får når du er ferdig og har klart deg gjennom foredraget. Jeg belønnet meg selv med en is etter store framføringer.. Lite som slår en is, type daim, etter noe sånt Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Føler du at du har god selvtillit ellers i hverdagen? Kan det at du gruer deg til fremføringer foran din nåværende klasse, ha med at de fleste er ukjente og nye, og at du ikke kjenner denne klassen like godt som din gamle klasse? På ungdomsskolen, da vi begynte å ta våre første fremføringer (blant annet alene), sa jeg bare til meg selv at når jeg gikk opp og skulle snakke, da var jeg sjefen, da var det jeg som skulle snakke, og at så lenge ikke folk peker og ler av meg, så var alt helt ok. Når jeg tenker slik, blir det ikke noe problem å stå der oppe. Nå er jeg veldig selvsikker, og kan gjerne åpne med å utbryte "SILENCE!!" om jeg vil spøke litt, eller gjøre andre ting for å få folks oppmerksomhet. Funker jævli bra, synes jeg 1 Lenke til kommentar
Gjest Marita Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Eg har bare kjent klassen min i snart 2 månder nå... Kjenner Halvparten fra før av Tusen takk for svar Skal prøve dem på Tirsdag da vi skal ha 2 Presentasjoner i Engelsk.. :S Men det er gruppearbeid så.. Håper det går bra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva tenker du når andre har presentasjon? Det tror jeg er litt av hemmeligheten. Du tenker ikke spesielt over feilene andre gjør, men når du gjør de selv legger du ekstra godt merke til dem. Derfor må du tenke at de som hører på ikke nødvendigvis tenker over hva du gjør og hvilke feil du gjør. En ting jeg legger godt merke til når jeg ser andre fremføre er hvor nervøse de er. Hvis de er veldig nervøse så merker jeg det godt og tenker uff og æsj, dette var dårlig. Er de blid, positiv imøtekommende osv. blir jeg som tilskuer engasjert i presentasjonen og får en positiv opplevelse. Derfor, lat som om du skal ha en normal samtale med kompisen din;) Du må rett og slett ta det CHILL! Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Marita Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Blir så glad når eg får slike svar Eg Føler meg mye bedre nå Er ikkje så mye engstelig heller nå er litt engstelig men ikkje så mye Er jo litt Glad for at det ikkje er bare meg i klassen min som sliter med dette. Det er en person som sier at -eg takler ikkje presentasjoner men når h*n ble tvunget til det, så klarte h*n seg helt fint Det er på den samme måten med meg Eg gruer meg, og gruer meg til dagen. Og når den er der, så gruer eg meg til timen. Når timen er der gruer eg meg til eg skal opp og presentere det eg skal men når eg står der oppe gruer eg meg ikkje lenger kan du si men eg er veldig nervøs, og rødmer, skjelver i stemmen og ser sjelden opp på publikum og Når eg er ferdig, så har eg den deilige følelsen om at det er over men eg skjelver forsatt.. Men når eg tenker over det, så er det sikkert ingen som bryr seg. og når eg ser på andre som er nervøs så gjør jo ikkje det noe Det er sånn eg føler dette, og som person så er eg ganske sjenert Lenke til kommentar
Gjest Marita Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Åh i dag var det ikkje gøyt siden det er ny klasse skal vi ha om presentasjoner, og det fikk vi vite i dag. Og da skulle vi holde en presentasjon for klassen i 1 minutt sånn ca. Og vi måtte ta alt på sparket. Eg var veldig nervøs, men som dere sier så legger eg jo nesten ikkje merke til feilene andre gjør, men eg legger ekstremt godt merke til mine egne feil. Og da eg tenkte på det ble eg ikkje så nervøs lengre. :)Og når eg står der oppe så er det jo eg som er sjef Eg syntes det dere har skrevet her har hjulpet meg ganske mye på så kort tid Og har funnet ut at Engelsk presentasjonene i morgen ikkje kommer til å bli så ille. Siden nå har eg på en måte fått øvd meg For det er jo ikkje så ille lenger når du reiser deg og går fram Og nå skal eg belønne meg selv med Is Noe eg sjeldent kjøper Og er helt enig med at Daim er den beste isen Kommer til å skrive her korleis det kommer til å gå i morgen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 veldig bra men stikkordet er: ta de CHILL ! Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Bra å høre at det gikk bra da Å ta ting på sparket er jo enda vanskeligere enn å ha øvd på noe Lykke til i morgen =) Lenke til kommentar
Gjest Marita Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Åh i dag er eg så glaaad Eg fikk 5 + og eg var ikkje særlig nervøs heller Læreren syntes at eg hadde veldig god flyt og snakkte høgt og tydelig Og eg som er så dårlig på Presentasjoner 2 Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Sånn det skal være Kan tenke meg den Daimisen smakte ekstra godt Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Bra Og på grunn av det så kommer du til å være mindre nervøs neste gang også Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg hadde faktisk akkurat det samme før i 18-23 års alderen. Jeg kunne bli så nervøs at jeg kastet opp. Det som er snodig var at med en gang jeg hadde det ute av systemet så roet nervene seg. Etterhvert ble det faktisk slik at skulle jeg ha en fremføring jeg var nervøs for, så visste jeg det at "blir jeg nervøs nok, så kommer jeg til å kaste opp, og da kommer det til å gå bra". (Nå høres det jo ut som at jeg kastet opp daglig, det var ikke så ille, har nok bare skjedd 4-5 ganger totalt). Samtidig har jeg egentlig stort sett vært ganske flink på presentasjoner, jeg har forberedt meg godt og når jeg først kom igang gikk alt på autopilot. En eller annen gang mellom da og nå har jeg fått en selvtillit som gjør at jeg ikke har dette problemet lengre. Jeg kan fremdeles være urolig og nervøs foran slike ting, men ikke som før. Jeg tror det har med en følelse av å være voksen og vite at det går bra uansett hvordan det går. Det rådet om å "ta det chill" høres lett ut å si, men vanskelig å gjøre. Men det er faktisk det som er løsningen. Lenke til kommentar
Gjest Marita Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Ja det er sånn med meg og. Når eg har kasta opp så er eg ikkje nervøs lenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå