blixbox Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Leier en sokkelleilighet der vi får vårt internett fra huseierens router. Problemet er at routeren er veldig ustabil, går ned et par ganger i døgnet (noe vi ikke får ordnet siden routeren står i huseiers leilighet, og må vente til huseieren merket at nettet er nede og restarter routeren selv), og sliter generelt sett med lav hastighet og dårlig signal. Det står spesifiert i leiekontrakten at internett er inkludert i husleien, men er bare oppe rundt halvparten av døgnet. Har prøvd å snakke med huseier, men han er sta og mener at routeren er bra nok som den er, og at det er vi som skaper problemet, da han ikke har hatt noen problemer før vi flyttet inn (3 flere datamaskiner på nettet). Har foreslått å spleise på en bedre router, og vi er villige til å betale litt mer hvis de oppgraderer linja si - som da er helt uaktuelt fra deres side. Spørsmålet mitt da er om vi kan tegne et eget abonnement, der det må strekkes egen kabel ned til sokkel (som vi forøvrig er villige til å betale for)? Og kan vi da trekke fra en viss sum fra husleien? For eksempel tilsvarende månedsbeløpet i abonnementet? Vi var også nylig uten internett i nesten 2 uker da de var på ferie og routeren døde etter samme dag som de dro. Kan vi trekke noe fra den månedens husleie, siden internett skal være inkludert? Endret 17. oktober 2010 av blixbox Lenke til kommentar
artie Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Leier en sokkelleilighet der vi får vårt internett fra huseierens router. Problemet er at routeren er veldig ustabil, går ned et par ganger i døgnet (noe vi ikke får ordnet siden routeren står i huseiers leilighet, og må vente til huseieren merket at nettet er nede og restarter routeren selv), og sliter generelt sett med lav hastighet og dårlig signal. Det står spesifiert i leiekontrakten at internett er inkludert i husleien, men er bare oppe rundt halvparten av døgnet. Har prøvd å snakke med huseier, men han er sta og mener at routeren er bra nok som den er, og at det er vi som skaper problemet, da han ikke har hatt noen problemer før vi flyttet inn (3 flere datamaskiner på nettet). Har foreslått å spleise på en bedre router, og vi er villige til å betale litt mer hvis de oppgraderer linja si - som da er helt uaktuelt fra deres side. Spørsmålet mitt da er om vi kan tegne et eget abonnement, der det må strekkes egen kabel ned til sokkel (som vi forøvrig er villige til å betale for)? Og kan vi da trekke fra en viss sum fra husleien? For eksempel tilsvarende månedsbeløpet i abonnementet? Vi var også nylig uten internett i nesten 2 uker da de var på ferie og routeren døde etter samme dag som de dro. Kan vi trekke noe fra den månedens husleie, siden internett skal være inkludert? Spennende problemstilling egentlig. Internettilgang er svært viktig for de fleste som ser etter bolig om dagene. Hadde jeg vært dere ville jeg skrevet et brev til utleier, der jeg redegjorde for når internett er nede. Dere kan gjerne notere dette når dette skjer, kjekt å ha for ettertiden. Der ville jeg slått fast at stadige og gjenvendende problemer med internetttilgangen utgjør en mangel i leieforholdet, da leilighet var leid ut med internett. Så ville jeg vist til husleieloven § 2-9 og krevd at utleier skulle rette mangelen. Dersom ikke noe skjer innen rimelig tid kan dere enten utbedre mangelen selv (altså installere nytt internett), jf. § 2-9 siste ledd, og kreve dette dekt av utleier. Når det gjelder hastigheten har dere derimot en dårlig sak, ettersom det ikke er avtalt noe spesielt om dette blir det et spørsmål om hva man kan forvente av hastighet i et normalt leieforhold av deres type. Etter omstendighetene er det nok tilstrekkelig at internettet duger til surfing. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 At internett er inkludert i husleien betyr ikke at dere kan koble opp 3 nye maskiner og forvente at dette skal fungere bra. Det normale er å ha 1-2 pcer, har dere 3 så tipper jeg minst 1 blir brukt til torrentnedlasting og slikt? Om ruteren kneler pga dere bruker den for hardt så mener jeg dere ikke kan kreve noe. Men dette er ikke en advokatuttalelse . LØSNING: Betal ny ruter sjæl. Alternativt et powerlan-oppsett (eller hva det nå heter), så det går på kabel ned til dere og dere kan sette opp egen trådløs ruter der. Hva er 1000,- brukt for fred og ro mot utleier, og stabilt nett? 1 Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Har lurt på det samme selv! Vi har et modem som kutter et par ganger i døgnet. Utleier mener det skal være godt nok, og har bestemt seg for å dele linja med den andre leiligheten i huset også, som betyr at vi er totalt fem mennesker som benytter seg av den. Til tider håpløst! Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) *snip* Spennende problemstilling egentlig. Internettilgang er svært viktig for de fleste som ser etter bolig om dagene. Hadde jeg vært dere ville jeg skrevet et brev til utleier, der jeg redegjorde for når internett er nede. Dere kan gjerne notere dette når dette skjer, kjekt å ha for ettertiden. Der ville jeg slått fast at stadige og gjenvendende problemer med internetttilgangen utgjør en mangel i leieforholdet, da leilighet var leid ut med internett. Så ville jeg vist til husleieloven § 2-9 og krevd at utleier skulle rette mangelen. Dersom ikke noe skjer innen rimelig tid kan dere enten utbedre mangelen selv (altså installere nytt internett), jf. § 2-9 siste ledd, og kreve dette dekt av utleier. Når det gjelder hastigheten har dere derimot en dårlig sak, ettersom det ikke er avtalt noe spesielt om dette blir det et spørsmål om hva man kan forvente av hastighet i et normalt leieforhold av deres type. Etter omstendighetene er det nok tilstrekkelig at internettet duger til surfing. Hei! Takk for bra svar! Da skal vi prøve å følge med på når nettet går ned, og levere et brev i slutten av uka. At internett er inkludert i husleien betyr ikke at dere kan koble opp 3 nye maskiner og forvente at dette skal fungere bra. Det normale er å ha 1-2 pcer, har dere 3 så tipper jeg minst 1 blir brukt til torrentnedlasting og slikt? Om ruteren kneler pga dere bruker den for hardt så mener jeg dere ikke kan kreve noe. Men dette er ikke en advokatuttalelse . LØSNING: Betal ny ruter sjæl. Alternativt et powerlan-oppsett (eller hva det nå heter), så det går på kabel ned til dere og dere kan sette opp egen trådløs ruter der. Hva er 1000,- brukt for fred og ro mot utleier, og stabilt nett? Laster ikke noe ned, nei, men har 2 stasjonære som står på nesten hele tiden (brukes endel til gaming), pluss en bærbar som brukes mye. Nå er de en familie på 5, så de har ofte 3-4 maskiner på selv. Vi er som sagt villige til å kjøpe ny router, og det er nok den beste løsningen i dette tilfellet. Men det krever jo da at vi veit at vi får tatt med oss routeren når vi flytter. Så ny router er nok den letteste løsningen Endret 17. oktober 2010 av blixbox Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Er ikke sikkert ny ruter løser problemet da mange pcer på trådløst kan kvele selv den beste. Anbefaler som sagt en løsning der det står nettverk over strømnettet til leiligheten deres, og så setter dere opp en trådløs ruter der som dere har alene, og kan restarte og fikse etter behov. Blir mindre krøll for utleier også, alt han må gjøre er å koble en nettverkskabel i en stikkontakt oppe hos seg, og andre enden i ruteren. Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Er ikke sikkert ny ruter løser problemet da mange pcer på trådløst kan kvele selv den beste. Anbefaler som sagt en løsning der det står nettverk over strømnettet til leiligheten deres, og så setter dere opp en trådløs ruter der som dere har alene, og kan restarte og fikse etter behov. Blir mindre krøll for utleier også, alt han må gjøre er å koble en nettverkskabel i en stikkontakt oppe hos seg, og andre enden i ruteren. Skal høre med utleier om dette kan være et alternativ Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Anbefaler som sagt en løsning der det står nettverk over strømnettet til leiligheten deres, og så setter dere opp en trådløs ruter der som dere har alene, og kan restarte og fikse etter behov. Jeg vet ikke hvordan dette er hos trådstarter, men: I hus med flere boenheter er det gjerne separate strømnett allerede fra hovedinntak på yttervegg til hvert sitt sikringsskap, vil en slik nettverk-i-strømnettet-løsning virke da? Dersom leiligheten har egen telefonkontakt, er det vel greiest å tegne sitt eget ADSL-abonnement. Da har man full kontroll, 100% uavhengig av huseier. Ulempene er selvsagt installerings/etableringskostnader og bindingstid. Trådløst internett (over 3G mobilnett eller ice.net) er også alternativer. Og å tegne eget abonnement, trådløst eller over telefonkontakten, har man selvsagt rett til. Jeg kan ikke se hva som juridisk skulle hindre en i det. Endret 17. oktober 2010 av Svinks Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Anbefaler som sagt en løsning der det står nettverk over strømnettet til leiligheten deres, og så setter dere opp en trådløs ruter der som dere har alene, og kan restarte og fikse etter behov. Jeg vet ikke hvordan dette er hos trådstarter, men: I hus med flere boenheter er det gjerne separate strømnett allerede fra hovedinntak på yttervegg til hvert sitt sikringsskap, vil en slik nettverk-i-strømnettet-løsning virke da? Dersom leiligheten har egen telefonkontakt, er det vel greiest å tegne sitt eget ADSL-abonnement. Da har man full kontroll, 100% uavhengig av huseier. Ulempene er selvsagt installerings/etableringskostnader og bindingstid. Trådløst internett (over 3G mobilnett eller ice.net) er også alternativer. Og å tegne eget abonnement, trådløst eller over telefonkontakten, har man selvsagt rett til. Jeg kan ikke se hva som juridisk skulle hindre en i det. At jeg kan tegne abonnement er det ingen tvil om, spørsmålet er mer om jeg kan skaffe egen kabel inn til leiligheten (med den gravingen og hullene dette måtte påføre leiligheten og området rundt.) Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 At jeg kan tegne abonnement er det ingen tvil om, spørsmålet er mer om jeg kan skaffe egen kabel inn til leiligheten (med den gravingen og hullene dette måtte påføre leiligheten og området rundt.) Tenker du på husleieloven § 5-4 annet ledd? Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig. Men, det er såvidt jeg har forstått leveringsplikt på fasttelefon. Jeg (ikke jurist) antar dette er hjemlet i ekom-loven § 5-1. Dersom Telenor m.fl. er pliktig til å kunne tilby deg telefoni via en kontakt på veggen, vil de nok finne en måte å montere den i din leilighet med minimale ulemper for huseier, og uten at han kan nekte verken boring av hull i veggen eller kabelstrekking i luft eller jord. Det er ikke leveringsplikt på bredbånd, men om du bruker telefonkontakten til ADSL, fasttelefon eller begge deler, spiller neppe noen rolle. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) En annen løsning er at du kan be om å få admin passordet til routeren, slik at du selv kan restarte den når den streiker. Det løser selvsagt ikke hastighetsproblemene, men.... Kanskje den slett ikke har noe egendefinert passord - da er adminpassordet i routere ofte bare "admin" .... Endret 18. oktober 2010 av thomit Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Trådløst internett (over 3G mobilnett eller ice.net) er også alternativer. Kødder du eller? Seriøst? Overhodet ikke et reelt alternativ. Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 En annen løsning er at du kan be om å få admin passordet til routeren, slik at du selv kan restarte den når den streiker. Det løser selvsagt ikke hastighetsproblemene, men.... Kanskje den slett ikke har noe egendefinert passord - da er adminpassordet i routere ofte bare "admin" .... Har passordet til den, men sliter litt når vi ikke får logga oss på routeren en gang. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kjøp en koblingsboks med fjernkontroll på clas ohlson og be utleier putte denne på boksen. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155691616 Når routeren streiker kan dere slå av og på strømmen til routeren og slik resette den. Løsningen burde ideelt sett vært at ikke routeren knelte, så dette er ikke en god løsning, men det er kanskje en løsning. Mine foreldre bruker dette til å slå av trådløsrouteren sin når de ikke bruker den (med tanke på stråling). Den virker gjennom 2 vegger hos dem, men dette kan jeg selvsagt ikke gå god for at den vil gjøre hos dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå