-mono- Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har tenkt en del på dette, men får ikke helt huet rundt det... Så jeg kaster ut noen spørsmål til dere. Man sier at et dedikert macro-objektiv må kunne gjengi motivet i forholdet 1:1. Ta f.eks. Sigma 150 mm f/2.8 macro på et 30D - vil forstørrelsen macro-objektivet gir på 30D (1:1 ?) være lik den man får ved å bytte ut kamerahuset med et fullformatkamera, eller vil det bli en forstørrelse som tilsvarer den man får med brennvidden ganger crop-faktoren? Eller trekker man fra crop-faktoren? Er det sånn med dette, også, at man tar utgangspunkt i fullformat på alle objektivbenevnelsene og at det vil bli litt anderledes på 30D? Men blir da overføringen av motivet uansett 1:1? Eller større eller mindre? :!: Som dere ser - jeg skjønner det ikke! Skjønner dere hva jeg prøver å formulere her? Det er som om jeg ser konturene av noe jeg ikke skjønner hva er... Og jeg har prøvd å se i Digital fotografi i praksis, men fant ikke noe svar der. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Forstørrelsen er den samme (1:1), et objekt vil tegnes like stort på bildebrikka uavhengig av om det er FF eller crop. Utsnittet vil derimot være forskjellig siden FF har en større bildebrikke enn crop. Med andre ord, hvis et objekt fyller skjermen (bildebrikka) på et cropkamera så vil det være litt luft rundt på FF, siden utsnittet her er større.. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Enig med siste taler. Objektivet aner ikke hva slags sensorstørrelse det brukes med, nærgrensen blir naturligvis det samme. Sånn sett vil mange si at man får bedre forstørrelse med et crop-kamera, litt i tråd med at man får "mer tele". Dette er naturligvis en funksjon av pixeltetthet, som typisk er høyere for et crop-kamera. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) 1:1 er 1:1 - du får et utsnitt av motivet som er like stort på sensoren. På din 30D (og min 20D) vil bildet dekke 22.5 x 15mm av motivet. På et fullframehus (som min 5DmkII) vil bildet dekke 36 x 24mm av motivet. På et fullframehus kan du så croppe inn til samme utsnitt du ville fått med et crophus. Det er forskjellen - på et fullframehus får du "mer" i kantene - du får med mer av bildesirkelen objektivet lager. Men - det krever at bildesirkelen dekker hele den større sensoren - det er derfor objektiver med mindre bildesirkel laget for mindre sensorer - fungerer dårlig på fullframe. 1:1 makro blir altså 1:1 i forhold til sensorstørrelsen - bildet viser 22.5mm i bredden på en linjal på 30D og 36mm av linjalen på fullframehus. Sånn sett kan man på et crophus kalle det mer forstørret, eller kanskje riktigere - croppet inn - enn på et fullframehus. Alle objektiver (gitt at de har stor nok bildesirkel) vil gi et større utsnitt på fullframe enn på crop - forskjellen er tilsvarende cropfaktoren. Endret 17. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
telealf Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) En annen sak er at samme objektiv neppe vil gi 1:1 på både FF og crop, dvs at dersom det gir 1:1 på crop så vil det gi "mer" forstørrelse på FF. For å få 1:1 på crop må du så nær at 22,1mm på motivet fyller langsiden (22,5) på crop, og da vil også 22,1mm fylle 36mm på FF. Endret 17. oktober 2010 av telealf Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Hva snakker du om, telealf? Når du er på 1:1 vil 22.1 mm fylle en 22.1mm sensor, 22.5 mm vil fylle en 22.5 mm sensor og 36mm vil fylle en 36mm sensor. Derav betegnelsen "1:1". Og jo - det samme objektivet _gir_ forskjellig utsnitt på forskjellige sensorstørrelser, også når et 1:1 makroobjektiv er på 1:1 på nærgrensen. Endret 17. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
telealf Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva snakker du om, telealf? Når du er på 1:1 vil 22.1 mm fylle en 22.1mm sensor, 22.5 mm vil fylle en 22.5 mm sensor og 36mm vil fylle en 36mm sensor. Derav betegnelsen "1:1". Og jo - det samme objektivet _gir_ forskjellig utsnitt på forskjellige sensorstørrelser, også når et 1:1 makroobjektiv er på 1:1 på nærgrensen. La oss si at et objektiv gir 1:1 på crop når du har stilt det på nærgrense. Du bytter hus til et FF uten å endre noe. Hva blir forhold utsnitt : sensor? Les posten min på nytt, så kan du spørre dersom noe er uklart. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) La oss si at et objektiv gir 1:1 på crop når du har stilt det på nærgrense. Du bytter hus til et FF uten å endre noe. Hva blir forhold utsnitt : sensor? Les posten min på nytt, så kan du spørre dersom noe er uklart. Så blir forholdet utsnitt:sensor også 1:1. Stiller du samme 1:1 makroobjektiv på nærgrensen på et crophus, så blir motiv:sensor 1:1, for eksempel 22.5mm i bredden, begge deler. Tar jeg det samme objektivet, uten å røre fokus, over på et fullframehus, så blir forholdet fremdeles 1:1 - 36mm i bredden, begge deler. Les gjerne mine (og de andres) poster i tråden (akkurat dette er nevnt i samtlige poster), og så kan du spørre dersom noe er uklart. Og ja - hvis du vil ha et 22.5mm motiv til å fylle bredden på en fullframesensor på 36mm, så skal du ha større forstørrelse enn 1:1 - så skal det være 1.6:1, eller 1:0.625, om du vil. Endret 17. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Tusen takk for svar! Jeg trodde jeg ble litt klokere i starten her, før det brøt ut diskusjon som forvirret meg igjen... Det med nærgrensen tenkte jeg ikke på. Og det med mer luft rundt motivet på FF kontra crop var et tydelig bilde. Takk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 ..Og det med "luft rundt" gjelder alle objektiver når du tar dem fra crop og over på fullframe - den større sensoren får med "mer rundt" - det gjelder alle brennvidder og alle fokusavstander - om det er makrobilder eller månen du tar bilde av - om det er ultravidvinkel eller supertele. Men - så skal også objektivet ha stor nok bildesirkel - ellers får du helt svarte hjørner, som bildet i denne artikkelen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå