Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Overleve i leilighet uten tilgang på dass, vann eller kjøkken

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at foreldrene mine har flytta nesten langt ut på landet, et stykke vekk fra Trondheim sentrum.

Jeg gidder ikke å bo der med dem.

Så jeg flytter for meg selv nærmere byen nå.

Tingen er at leiligheta er under oppussing og ikke klar for å flyttes inn i.

Men siden det er søstra mi som leier ut så får jeg lov til å flytte inn når jeg vil.

Alt jeg har der atm er en seng, strøm, PC-en min, mikrobølgeovn, internett og muligens TV.

Men vannet er stengt av, kjøkkenet eksisterer ikke enda, og siden det ikke er vann er det ikke noe dass der.

Men likevel gidder jeg ikke å bo her på landet mens leiligheta pusses opp.

Noen tips til hvordan jeg kan overleve? På jobb er det kjøleskap og kjøkken, tenker at jeg kan ta med meg vann derfra hvis jeg ikke gidder å kjøpe. Men daglig dusj og slikt må jeg finne en løsning på asap.

Regner med at leiligheta er ferdig om en tre ukers tid, og får flere fungerende fasiliteter etterhvert.

Men det store problemet er hvordan ting ligger an nå.

Har jo som sagt en mikrobølgeovn, så hvis noen har noen smarte middagsretter, kom med tips! :D

Jeg kommer til å holde dere oppdatert om hvordan jeg dusjer, går på dass og skaffer mat!

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bygningen hageslange?

Hvis ja, kjøp en imsdal-dunk på et par liter og bruk denne som buffer for vann, fyll på med hageslangen.

Går du på et større universitet eller treningstudio?

På universitetet der jeg går er det tilgang på dusj og treningstudioer flest har dusj.

Finnes også en del bensinstasjoner med dusj.

Lenke til kommentar

Du kommer til å bli dødslei av Hold-it, og lignende retter. Tro meg på det. Mat som kan tilberedes i mikrobølgeovn med godt resultat er det langt imellom hvis man ser bort i fra ferdigprodukter. Ostesmørbrød o.l. er halvveis brukbart, skikkelige kjøtt og fiskeretter kan du bare glemme med det samme. Dog avhenger det faktisk av ovnen du har, noen ovner har skikkelige varmeelementer i tillegg til en magnetron, så det er det mulig å få brukbart resultat på mer ordinære retter.

Det beste du bruker mikrobølgeovnen til er oppvarming av mat som er tilberedt på ordinær komfyr i forkant. Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp, men det er dette som er realiteten.

Lenke til kommentar

Du overlever vel hos foreldrene dine i tre uker til? Å flytte ut alene for første gang er en overgang i seg selv og å gjøre det uten vann kan jeg ikke se for meg er noe særlig. De løsningen du har skrevet nå virker veldig upraktiske og jeg klarer ikke helt å se hvordan du skal få dette til å fungere. Skal du leve på Microbølge mat og labbe til Mcdonalds hver gang du må på do? HVis leiligheten er i en by så er det ikke akkurat bare å dra frem en hageslange å begynne å vaske seg midt på gata. Det hadde kanskje gått greit uten i vann et par dager, men i 3 uker? Det er en stund det. Går også ut ifra at det kommer til å være ett par bygningsarbeidere der, noe som kan være litt plagsomt.

Håper ikke du blir fornærmet av dette, men det virker som at du kanskje har en bitteliten umoden holdning til det hele. Jeg sier ikke at du er umoden altså jeg kjenner deg jo ikke :p Men ut fra innlegget ditt så kjenner jeg meg så igjen og har sett det hos andre selv. Måten man er så utrolig optimistisk til alt når man skal flytte ut, man tenker ikke over hvor stress mye av tingen er så lenge man får flytte ut alene. Vis du aldri har bodd alene før så er det jo en tonn av nye ting du må bli vant til å gjøre (med mindre du hjalp veldig mye til hjemme).

Å måtte takle alle de nye tingene som man må når man flytter ut for seg selv og uten vann i 3 uker, vis du klarer det så fortjener du ros ass. Jeg vet at jeg ikke hadde klart det, men vis du virkelig har lyst så får du jo prøve. Blir morsomt å lese her hvordan ting går uansett. ;)

Har ett par tips selv:

Skaff deg noen store vann containere sånn typisk 5liters flasker.

Skaff deg en liten bade balje, vis du vil vaske hele kroppen. Eventuelt kan du bare fylle en liten bøtte med vann å bruke den til å vaske deg. Husk at du egentlig bare trenger å vaske ansiktet, under armene, og nedentil. Vis du vil ha vannet varmt kan du koke det.

Du kan fortsatt lage deg mat og bare bruke det vannet du har skaffet til oppvasken, anbefaler ikke å lage fisk og lignende mat som trengs mye skrubbing.

Ting du vil ha kalt kan du sette i vinduet eller på veranda vis du har det.

Drit på jobben og tiss eventuelt i bakgården eller i hagen eller whatever.

Det er vel det jeg kommer på nå. Uansett anbefaler deg virkelig å kjøpe eller skaffe deg sånne store vann flasker. Det er lurt å hamstre opp masse vann så du alltid har det tilgjenglig.

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske umoden ja, og veldig naiv.

Men dassen funket visst, og det er vann i springen på badet. Dusjen funker men det er kun kaldt vann.

Utfordringene ble ikke fullt så store likevel.

Da var det bare maten. Tror jeg skal hamstre masse forskjellig fra salatbaren på bunnprisen, og dele opp i rasjoner utover dagen. Så repeat.

Men tusen takk for tipsene da! :)

Akkurat nå koser jeg meg med potetgull og godteri i tapetstøvet.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Men dassen funket visst, og det er vann i springen på badet. Dusjen funker men det er kun kaldt vann.

Da var det bare maten. Tror jeg skal hamstre masse forskjellig fra salatbaren på bunnprisen, og dele opp i rasjoner utover dagen. Så repeat.

Mente ikke at du å si at du var umoden det var feil ord å bruke. Var veldig usikker på om jeg skulle postet innlegget siden jeg følte jeg formulerte meg litt dårlig, men hadde skrevet så mye og det var sent så jeg bare kjørte på. Håper du ikke ble fornærmet. Du finner nok en løsning på det. Det virker som dette er noe du er bestemt på å gjennomføre så stå på :)

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Men dassen funket visst,

Nesten litt synd, for ellers kunne vi fått en interessant debatt om tørklosetter med bark kontra sagflis, sanervæske og Heydi "Rett i dass", eller mer avanserte campingdoer som Porta Potti.

portapotti_345.JPGHB2527.jpg

Løsningene finnes. Det er gøy å leke at man er på camping eller ei primitiv hytte i sin egen leilighet. I alle fall ei stund.

Lenke til kommentar

Mente ikke at du å si at du var umoden det var feil ord å bruke. Var veldig usikker på om jeg skulle postet innlegget siden jeg følte jeg formulerte meg litt dårlig, men hadde skrevet så mye og det var sent så jeg bare kjørte på. Håper du ikke ble fornærmet. Du finner nok en løsning på det. Det virker som dette er noe du er bestemt på å gjennomføre så stå på :)

Ble ikke fornærmet i det hele tatt, du påpekte bare fakta. Enhver person som er skrudd sammen noenlunde rett ville ventet til leiligheta er ferdig. :D

Men ja, dag 2 nå. Tapetstøvet gjør vondt i lungene og øya, men det har blitt bedre etter kosting og skraping.

Har spist mat fra salatbaren i Bunnpris. Tenkte å dusje i isende kaldt vann i morrest, men hadde ikke viljestyrke. Tror jeg skal dusje på jobb eller hos dama.

Er en daglig dusjer, så siden jeg ikke dusja i går begynner jeg å bli desperat. :O

Lenke til kommentar

Siden du jobber på et universitet så kan du vel kanskje spise middag i kantina der før du går hjem for dagen? Universitetsmiddager pleier å være billige og komme i temmelig store porsjoner. Nå begynner det vel også å bli såpass kaldt ute at du kan kjøpe enkelt pålegg og kanskje sette utenfor vinduet som kjøleskap?

Lenke til kommentar

Tenkte å dusje i isende kaldt vann i morrest, men hadde ikke viljestyrke. Tror jeg skal dusje på jobb eller hos dama.

Er en daglig dusjer, så siden jeg ikke dusja i går begynner jeg å bli desperat. :O

Vi hadde en ligenende situasjon da vi pusset opp badet i vår leilighet (ikke do eller dusj).

Dusjing ordnet vi med treningskort til SIB (UIB) og med dusj før eller etter studietid/jobb.

Det værste var i grunnen mangel på do, som krevde at vi enten fikk låne naboens, eller holdt oss fra jobb til jobb (16.00 - 08.00 dagen etter). Det ble noe løping fra bussen om morgnen til jobb :) Blæremusklene (?) og andre knipemuskler fikk god trening i denne perioden :)

Så lenge du har tilgang på do og kan dusje på jobb eller ved universitetet bør dette gå helt fint.

Ellers kan du alltid flytte inn et par uker hos dama...

Lenke til kommentar

Men dassen funket visst,

Nesten litt synd, for ellers kunne vi fått en interessant debatt om tørklosetter med bark kontra sagflis, sanervæske og Heydi "Rett i dass", eller mer avanserte campingdoer som Porta Potti.

portapotti_345.JPGHB2527.jpg

Løsningene finnes. Det er gøy å leke at man er på camping eller ei primitiv hytte i sin egen leilighet. I alle fall ei stund.

Disse løsningene virker veldig overdimensjonerte og luksuriøse, å bæsje på pose er det beste. Da kan du benytte den varme posen med avføring til å varme opp hendene. Dette er svært digg.

Når posen blir kald kan denne lagres i fryser og leveres til lege ved evt. sykdom for analyse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...