Knife Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Jeg har et ganske stramt forhold hjemme. Det er ikke noe problemer sånn sett, jeg får lov til det meste og alt. Men etter 10 år med en pyskopatisk stefar som aldri har likt meg har jeg fått nok. Jeg bor med moren min og stefar. Noe annen famillie har jeg ikke, alle fra min far sin side og min mor sin side nekter å ha kontakt med meg og min mor. Så hvilke rettigheter har jeg til å flytte hjemmefra i en alder av 16 og begynne på videregående et sted langt vekke? Hvordan blir det med penger? Hvordan blir det med foreldre rettigheter? Takk Endret 17. oktober 2010 av Knife Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Du kan flytte langt bort for å gå skole. Du får da stipend og borteboerstipend slik at du skal kunne klare deg greit. Det beste er nok å snakke med en rådgiver på skolen da han/henne kan gi deg all informasjonen du trenger, samt at de også kan bidra til at du kommer inn et sted du kanskje ikke ville kommet inn uten rådgiverens ord med i spillet. Har selv flyttet ut og det var slik det gikk for seg. Levde greit på de pengene jeg fikk også. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Så om jeg sier jeg skal gå på videregående som er mer enn 40km vekke, som en annen by (hehe). Får jeg bortestipend? Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Du får borteboerstipend hvis nærmeste forelder bor mer enn 40km unna ja Hvis du skal søke i år så må du kjappe deg btw.. Lenke til kommentar
blured Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Har ikke vært i din situasjon. Men Ung.no har svært mange spørsmål og svar angående akkurat det du spør om; egen kategori angående det å flytte hjemmefra/ut. Og Lånekassen og NAV er to steder det vil være naturlig å søke om ulike stønader. Ellers så vil nok rådgivere på skole og NAV kunne hjelpe deg endel. Litt ekstra støtte fra familie hadde vel heller ikke vært å forakte, uten at jeg skal blande meg opp i mulighetene (og ønske/ikke ønske fra din side) om å komme i kontakt med de igjen. Endret 17. oktober 2010 av blured Lenke til kommentar
Knife Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Hvordan er det med internater? Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Du betaler vel en viss pris i måneden for å bo der slik som du ville gjort hvis du bodde på hybel. På internatet bor du derimot kanskje på samme rom med andre folk.. Du kan jo eventuelt få med deg en kompis ellerno og spleise på hybel? Det har jeg erfart som meget gunstig. Deler alt sammen på to og da sitter du igjen med ganske greie summer i måneden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå