Gå til innhold

Problem med lyd og bilde på Denon 2308

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Denon 2308 forsterker og en Denver dvd-spiller som jeg aldri har fått til å snakke sammen - DVD-spilleren har ikke villet sende 5 kanal audio til forsterken. Jeg har antatt at problemet er det som er beskrevet her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1012239

http://software.intel.com/en-us/blogs/2008/05/12/hdmi-audio-case-study-denon-av-receivers/

Etter å ha bare irritert meg over dette i lang tid forsøkte jeg i går å kjøre en firmware-oppgradering på forsterkeren. Resultatet var ... nedslående. Nå får jeg ikke lyd i det hele tatt, og bildet har helt gale farger.

DVD-spiller og er koblet med HDMI-kabel til forsterker, med HDMI videre til TVen. (Som er en LG plasma.)Firmware-oppgraderingen jeg lastet ned fra Denon heter FWCV_AVR_AVC-2308_V0052_SETUP.exe.zip og er tydeligvis versjon 0052. Selve oppgraderingen gikk smertefritt, uten noen feilmeldinger.

Jeg har forsøkt "alt" av innstillinger både på DVD-spilleren og forsterkeren uten å få lyd og bilde riktig. Forsterkeren registrerer ikke noe lydsignal, og bildet på TVen har et skarpt rød-skjær, nesten uansett innstillinger. Det er to ting som gir et litt annet resultat, men ikke det rette:

1) Hvis jeg setter "HDMI Audio out" til "TV" blir bildet rett, og det kommer lyd - men fra høyttalerne i TVen og ikke forsterkeren. I følge de forklaringene jeg fant på nett gjør denne innstillingen at signalet sendes rett til TVen uten at forsterkeren prøver å behandle det i det hele tatt.

2) Hvis jeg skrur av TVen kommer det lyd fra forsterkeren. LCD-displayet indikerer at forsterkeren mottar et to-kanals digitalt signal. Når jeg skrur på TVen igjen forsvinner disse ikonene og høytaler-lyden blir borte.

Jeg mener jeg har eliminert en del mulige feilkilder med disse testene:

3) Kabel-dekoderen virker som den skal. Denne er også koblet med HDMI til forsterker.

4) Om jeg kobler en HDMI-kabel rett fra DVD-spiller til TV er lyd og bilde rett.

5) Jeg har prøvd ulike kabler, og også prøvd DVD-spilleren i begge HDMI-inngangene på forsterkeren uten at det hjalp på bildet.

Den eneste noenlunde klare konklusjonen jeg har kommet til er at det ikke er fysisk feil på hdmi-kablene eller innganger. Og at problemet antagelig handler om at både forsterker og DVD-spiller er sære og ikke vil snakke godt sammen. Jeg kunne tenkt meg å prøve å nedgradere firmwaren til forsterkeren igjen, men jeg har ikke funnet noe annet enn siste versjon hos Denon. Ellers er jeg blank på hva jeg kan prøve.

Noen tips om hva jeg kan gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å slå av HDMI-CEC (Kontroll over HDMI el.) funksjonalitet i forsterker og tv hvis det finnes. Prøv å softresette receiveren. På denonreceivere gjøres det ved å holde inne de to knappene som er nærmest powerknappen mens du slår på receiveren. (Displayet skal da lyse opp i alle rutene som en indikasjon op at det er gjort). Det er mulig at dette kan gjøres på dvd-spilleren også, men der er jeg ikke sikker på fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se har ikke recieveren HDMI-CEC-funksjonalitet, Denon kom med det året etter på modellene som slutter på -9. Jeg fant ikke noe på TVen heller. Jeg har allerede resatt både recieveren og dvd-spilleren flere ganger.

Lenke til kommentar

I DVD spilleren. Er audio satt til bitstream? Står det PCM så regner jeg med at det fra en DVD spiller kun kommer stereo, siden den mest sannsynlig kjører SP/Dif over HDMI, og ikke det en Blu-ray spiller gjør, hvor man også får full surround også i PCM. Jeg kjenner ikke Denver sine spillere. Det kan også hete direct eller noe lignende.

I forsterkeren. Finn ut hvor Denon har sine videoprossesserings ting i menyen, sett video til passthrough. Det høres ut som den er satt opp til å jobbe med signalet, og at det er noe galt der.

Prøv også å se om det er en måte å resette, eller om man kan legge inn en eldre firmware for å sjekket at ikke det er noe galt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...