Mortis360 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Kjøpte meg for tre uker siden ett Canon EOS 500D med standard kit-objektiv (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS), har kjøpt til ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS som telezoom objektiv, men ser litt på ett Canon EF 50mm f/1.4 USM. Er dette ett fint objektiv å supplere disse andre objektivene mine med? Jeg vil gjerne ha 58mm filterdiameter, da jeg har bestilt ett par slike fra Hoya Pro1 serien. EDIT: Er det noen som har tips til regntrekk som passer til Lowepro Fastpack 250 også? ~ Mortis Endret 17. oktober 2010 av Mortis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Ja, et lyssterkt fastobjektiv er fint å supplere med når du skal ta bilder i dårlig lys. Kikk på bildene tatt med 18-55 om hvilken brennvidde du skal ha. Liker du å ta bilder omkring 50mm - kjøp EF 50/1.4. Tar du mye bilder rundt 30mm? Vurder sånt som Sigma 30/1.4. Vær klar over at dybdeskarpheten blir mye mindre når du skyter på så stor blender som f/1.4, så hvis du tar du mye innebilder, hvor mye skal være i fokus, så kan du vurdere en blits, som 430EX II - det er en glimrende blits, som gjør innebilder til noe helt annet når du skyter blitsen opp i taket, så hele rommet blir opplyst. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg bruker vel mest 18 - 30mm til vanlig, synd Sigma lisa du nevnte bruker 62mm filterstørelse, vil aller helst holde meg til 58mm. Blir en linse å bruke innendørs, og jeg vurderer en blits etterhvert. Er det bedre å kjøpe en blits, og bruke 18-55mm linsa innendørs? ~ Mortis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Blir en linse å bruke innendørs, og jeg vurderer en blits etterhvert. Er det bedre å kjøpe en blits, og bruke 18-55mm linsa innendørs? En blits er kjekt uansett - og hvis målet blant annet er å ta skarpe familiebilder i innelys - blits, helt klart! Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Er det da bedre å kjøpe en blits i første omgang, og kjøpe en slik fast-linse senere? Canon SpeedLite 430EX II som da blir aktuell. ~ Mortis Endret 17. oktober 2010 av Mortis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hvis målet er å ta bilder innendørs - kan du ikke gå feil med å kjøpe blits. Savner du lav dybdeskarphet på bildene - gå for lyssterk fastoptikk. Savner du å kunne ta gode bilder innendørs i innelys - kjøp en skikkelig blits. Selv fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse da jeg fikk "årntli" blits - dette blir noe helt annet enn den lille pinglegreia som er innebygd. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Da blir det en blits på meg i første omgang! Det eneste jeg har å utsette på Canon er byggekvaliteten på de billige objektivene, der opplever jeg de gamle objektivene mine fra Olympus som en del bedre. Men ellers angrer jeg ikke på overgangen fra Olympus til Canon! ~ Mortis Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Jeg har skjønt det slik at man mister noe automatikk hvis jeg f.eks kombinerer ett Canon kamera, med en Sigma blits, stemmer det? Og er det noen fordel å kjøpe blits fra JapanPhoto i forhold til en hvilken som helst annen butikk? EDIT: Bestilt Canon Speedlite 430EX ll! ~ Mortis Endret 18. oktober 2010 av Mortis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå