Gå til innhold

"Palladium" høster mer kritikk


Anbefalte innlegg

Nei, man kan ikke dele filmer og slikt. Man kan ikke spille av musikk på annet enn den maskinen man har lisensiert for å gjøre det. Man kan ikke låne en CCD/DVD fra en kamerat og høre/se den på sin egen maskin. Man kan ikke kjøpe programvaren, men må betale lisens pr. år (mulig å gjøre det i hvert fall), Hvis man slutter å bruke et program (ikke betaler lisens) vil man ikke kunne se dataene sine etc...

Nei - Palladium gir FULL kontroll til leverandørene.

 

Visst man må betale for dette så må man vel ha internett tilgang. Hva visst noen ikke har internett tilgang?

Hva visst man vil ta opp musikk/video fra Radio/TV. De kan vel ikke nekte deg i å bruke ett TV-Kort/radiokort (heck! Vanlig lydkort!) visst man har betalt for det. Og hva visst man brenner det ut på CD. Hvordan vil det fungere? Og skal det ikke være mulig å uploade til en FTP f.eks.?

 

Så kan man ikke dele filmer og slik?

 

Med alle lisenser betalt så må det gå ann å piratkopiere musikk og film. Jeg skjønner ikke hvordan Palladium vil fungere skikkelig. Det kommer enten til å være ubrukelig eller for strengt slik jeg ser på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*drømme*] store demonstrasjoner med flaggbrenning av flagg med windows-logo på, herping av M$ sine kontorer, gratis linux-kurs til massene, utdeling av linux-CDer [/*drømme*]

 

Hvis (når?) palladium blir en slags tilgangskontroll til internett, kan man vel kansje starte å bygge ut sitt eget nett? For eksempel sette opp et gigantisk WLAN som dekker hele byer osv.?

Alt uten M$ selvfølgelig!

 

Sjekk ut første linje i min signatur btw. :p

Lenke til kommentar
vel da får vi vel bare "chippe" pcen da vel ;) akkurat som med x-box, ps.ps1 osv osv

 

sånn ca blir det da. wow ny "release" ute fra deviance chip update build 334. defeats the new m$ superhardware protection. just unzip and run and copy over crack from cd 1 to your cpu . lol

 

I wish... Men du skal ha ganske bra med utstyr om du skal klare å ikke bare lokalisere, men også å "fikse" disse brikkene ettersom de kan settes på alle delene i maskinen...

 

Problemet er som poengtert tidligere at vi har inkompetente politikere. I Tyskland har de allerede begynt prosessen med å hive ut M$ fra det offentlige (München skal over på Linux) og i Frankrike har de begynt å se på det samme. Problemet i Norge er at Bondevik & co synes det meste som gjøres i USA er kult og at det ikke finnes noen med nok kompetanse innen politikken som kan advare mot dette før det er for seint.

 

Tankene om en tømmerhytte i skogen er tilbake.

Lenke til kommentar

Bor 500 meter unna Micro$ofts hovedkontor i Norge som ligger på Torshov i Oslo. Send meg PM eller kom på #hw.no/linux @ EFNet hvis dere vil sette i gang en megademonstrasjon :wink:

 

Er medlem av SU, sikkert noen som blir med derifra også :D

 

Til dere som vil prøve linux, les denne og denne...

 

Anbefaler SuSE linux som installeres slik... :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Egentlig finner jeg de fleste innlegg her inne fra dere windowsbrukere rimelig patetiske. "Å M$ må dø assa" "Fy f¤#% palladium suuger" "Jeg vil ha c0ntr0l over min PC blablablabla" "Når Longhorn kommer blir det L00niX assa kis"

 

Er dere virkelig så blåøyde alle mann? WinXP HAR ALT OVERVÅKNINGSRUTINER! Dere HAR IKKE KONTROLL over pcen deres pr idag med WinXP. Og nei, de aller fleste av dere kommer ikke til å bytte til linux - dere kommer til å fortsette med start-knappen deres på tross av alt dere sitter og sier her. Jeg som har vært med endel år nå, vet at den samme diskusjonen hadde vi for win98 og for win2000 og iallefall for winXP. Det var utrolig mange folk som brukte win2000 f.eks. som nekta å bruke WinXP i starten. "Nei, skal bruke win2000 ja, for winXP er *en eller annen teit grunn* Og neste gang bytter jeg til l00nix basta!" Vel, gjett 7 ganger hvilke OS disse kjører idag? Riktig, WinXP.

 

Så beklager altså dere windowsbrukere som skriker og hyler om at OSet deres er spion, og at dere vil bytte til noe fornuftig: Ingen kjøper BS'en deres lenger! Det er ikke slike folk som dere som konverterer til linux - det er helt andre grupperinger som har gjort at linux har økt et par % (optimist?), og de befinner seg innen offentlige tjenester og endel bedrifter. Linux per dags dato gjør utrolig lite innrykk på desktop-siden, noe jeg forøvrig synes er oppsiktsvekkende. Men så kommer jeg jo på dere windows-troll da, som er en potensiell kunde-gruppe for linux-desktop, og så skjønner jeg hvorfor det aldri skjer...

 

Anbefaler _alle_ å lese det Desertglow skrev en gang til. Palladium kommer, også for linux i en eller annen form. Det er ikke spekulasjoner - det er fakta. Det eneste man kan håpe, er at man under linux faktisk har mulighet til å se på kildekoden hva som faktisk skjer. Dagens moral: Putt penga der kjeften din er!

Lenke til kommentar

Het enig med deg der linuxguru

Jeg er så dritlei av folk som sier at linux er genialt, best, ..... når de selv ikke har prøvd det og sansynelig aldri kommer til å bruke det..

En annen ting som irriterer meg er at microsft har så stor makt! vi får bare håpe på at noen hovedkort produsenter ikke går med på dette.. (selv om jeg tror de ikke vil gå imot o'store microsoft)

 

Jeg tror ikke linux trenger å integrere seg i dette.

Microsoft er kjent for å feile... se på xbox f.eks :lol:

De har alltid svakheter om de vil eller ikke!

Lenke til kommentar

Tror dere at det vil åpne seg et nytt marked for PC'er som IKKE er palladium-sertifisert? Eller vil bedriftene i denne Palladium-koalisjonen være for store og sterke? Problemet er vel kanskje heller at menigmann ikke vil la seg affisere av Palladium, da de kun spiller kabal og skriver dokumenter, surfer osv. Det er nok desverre ikke vi som figuerer på hardwareforumer som utgjør den største kundegruppen.

 

Er Apple også med på dette? Hvis ikke, så kan jo en Mac være et alternativ.

 

Magnus.

Lenke til kommentar

Det som kan bli redningen vaares er "Open Source Hardware" som er blitt mye diskutert i de siste.

 

Tenk deg at en gang i framtiden saa kunne all hardware veart "open source" der all informasjon om den spesifice hardware er fritt tilgjengelig.

 

- Ingen patenter paa hardwaren

- Alle har lov til aa modifisere og forbedre hardwaren saa lenge modifikasjonene som har blitt gjort gjoeres tilgjengelig for alle.

- Alle hardware produsenter kan lage sin egen version av hardwaren.

- Slutt paa driver problmer siden informasjonen om hardwaren er tilgjengelig for allmen.

 

What a wonderfull world.

Lenke til kommentar
*drømme*vi i stavanger kan jo stå utenfor kvadrat og brenne longhorn pakker.

Fortelle folk om linux ha en bærbar pc som viser hvor lett det er og bunker med linux distroer som vi gir ut gratis :woot: *drømme*

:lol::lol::lol::lol:

skal du være med eller?

det er jo bare en 3-4 timers biltur ned her til stavanger???

Lenke til kommentar
Blir vel snart slutt på at vi får lage egen programvare på pcen også da tipper jeg...

 

Er faktisk redd for det. Skal du lage programvare senere må

du betale ms for å "sertifisere" den, ellers vil ingen maskiner

kjøre programmet. :evil:

 

Edit: Dette er min spådom

 

Men jeg tror dette er laangt frem i tid om det i det hele tatt kommer, hvorfor?

Jo, hvem vil være den første til å produsere slike brikker?

Konkurrentene kommer jo til å tjene en formue! Det er jo tross

alt INGEN som kan tvinge produsenter til å produsere hardware

med dette dritet. Hørte jeg noen si noe om Mac? Den siste

Mac'n har jo blitt utrolig kraftig også :wink:

Lenke til kommentar

Palladium ja... Jeg -håper- det ikke blir en realitet, men når MS står bak så kommer vi vel til å oppleve det før eller senere. Og som noen sa; folk flest legger bare kabal og skriver mail og word-dokumenter, så de driter i hva som skjer inni maskinen.

En kamerat av meg sa en gang "Ignorance is bliss, but a curse to those informed." Jeg tror det blir mange som blir "cursed" hvis Palladium dukker opp...

 

En strøtanke: Hva kommer til å skje med softwareprisene hvis (når) Palladium kommer for fullt og "alle" -- kjøpe lisensiert software for at det i det hele tatt skal funke? Just a thought...

 

PS: Bomsikre systemer finnes ikke IMHO. Alt kan knekkes, bare man har tid og ressurser nok. Eller som en skrev i signaturen sin ett sted: The software business is about programmers making bigger and better foolproof programs, and the universe making bigger and better fools. So far the universe seems to be winning..."

Lenke til kommentar

PS: Bomsikre systemer finnes ikke IMHO. Alt kan knekkes, bare man har tid og ressurser nok. Eller som en skrev i signaturen sin ett sted: The software business is about programmers making bigger and better foolproof programs, and the universe making bigger and better fools. So far the universe seems to be winning..."

 

 

Seff. vil de "Høye Herrer" lobbe politikere til å gå med på å forby all hardware som ikke inneholder "palladium". De har vel også kommet med forslag om å straffe "forbrytere", som cracker slik hardware, HARDT (stemple dem som terrorister o.l.).

Nei, jeg tror ikke vi har hverken yttringsfrihet, eller en fornuftig PC, om noen år, så sant vi ikke går mer høylytt til verks mot disse Høye Herrer. Vi har en rett, og ikke minst plikt til å forsvare friheten vår!!

Lenke til kommentar
Tror dere at det vil åpne seg et nytt marked for PC'er som IKKE er palladium-sertifisert? Eller vil bedriftene i denne Palladium-koalisjonen være for store og sterke? Problemet er vel kanskje heller at menigmann ikke vil la seg affisere av Palladium, da de kun spiller kabal og skriver dokumenter, surfer osv. Det er nok desverre ikke vi som figuerer på hardwareforumer som utgjør den største kundegruppen.

 

Palladium jobber sammen med en hardwarekomponent som vil integreres i chip-setene til Intel, så ikke-palladium sertifiserte PCer vil ikke finnes.

 

Er Apple også med på dette? Hvis ikke, så kan jo en Mac være et alternativ.

 

Magnus.

 

Nei, Apple er ikke med på dette. Mulig de vil bli tvunget med. I USA er det snakk om å innføre regler som gjør det ulovlig å kjøpe maskiner som ikke bruker dette til offentlig virksomhet. Så hvis man vil selge til myndighetene - militæret, NASA, skoler ol. (og det vil man vel), har man antagelig ikke noe valg :grumpy:

 

Selve Palladium er MS-teknologi, men hardwarekomponenten er oppkalt etter en senator som foreslo den - Fritz et eller annet. Hardware-komponenten går under navnet Fritz-brikken. Denne kan integreres i forskjellige hovedkort, men behøver ikke brukes like strengt som det MS legger opp til med Palladium.

Lenke til kommentar
Palladium jobber sammen med en hardwarekomponent som vil integreres i chip-setene til Intel, så ikke-palladium sertifiserte PCer vil ikke finnes.

 

Selvom AMD, Microsoft og Intel er med på dette, så utelukker det ikke at noen vil forsøke å lage produkter som tilbys UTEN palladium. Dette vil jo tiltrekke seg folk som ikke liker overvåkningsaspektet til palladium. Hvorvidt det faktisk er et marked for dette, er uvisst. Etter all sannsynlighet vil vel de store produsentene bruke markedsmakten sin for det den er verdt.

 

Magnus.

Lenke til kommentar

Hvis denne driten (palladium) blir innført tror jeg nok at hardwareprodusenter ganske fort vil se at de kan skaffe seg en god(!) del nye kunder ved å drite i palladium. Dessuten vil vel fortsatt det "gamle" utstyret vi bruker nå fortsatt være tilgjengelig... Nei, hele saken er rett og slett tragisk. Greit de sier de gjør det for å bekjempe "cyberkriminalitet" :roll: men "The ends does not allways justify the means!" (eller noe) Dette kan jo rett og slett ikke bli lov i statene engang. Det er jo grunnlovstridig! :-?

 

Nei, fuck Microsofts store planer. What goes around, comes around! Mange vil nok gå over til Linux mens jeg og enda flere andre vil sitte på gamle maskiner og Win2k eller XP. Så alt i alt kan jeg ikke se noen annen utvei på dette enn at de som støtter palladium (hvis det blir noen...) vil bli de store taperene. I alle fall økonomisk.

Lenke til kommentar

Hmm....dette er skummelt.

Jeg som ikke engang tør å installere W2k SP3.

 

Vi ender nok opp med to eller flere maskiner hele gjengen. En P3/P4/K7 maskin med alle de ulovlige programmene (cuteFTP osv), og en Paladium infisert HP maskin med 245 Fritz brikker i med 6GB harddisk. (Vi vil jo aldri trenge mer plass dersom vi ikke kan "lage backup" av CD/DVD osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...