Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er moral objektivt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg

"Jeg forakter ikke noe system. Jeg forstår bare systemet ditt, og systemet mitt, og innser at systemet mitt er bedre for å nå målene jeg prioriterer."

Og utsagnet setter absolutt ingen begrensninger på hva du er villig til å gjøre eller hvor langt du er villig til å gå for å nå dine mål. Makten har moralsk rett i egenskap av å ha makt - ingen forskjell på deskriptiv og normativ moral. Det normative er det makten til enhver tid føler. Og dette er ingen god moralsk veileder for mennesker - det er ingen moralsk veileder i det hele tatt, det er bare: Makt=rett. Ingen objektiv moral kan finnes, derfor kan jeg gjøre som jeg vil. En utgave av nihilisme som ikke benekter staten som overgriper.

--------------------------------------------------------

Livet er den ultimate verdi/det ultimate mål. Fred mot fredelige kan oppdages.

Folk som eter spedbarn til frokost eller sosialdemokrater kan i beste fall vise til sine følelser som begrunnelse for en verdi, ettersom de avviser objektivitet. Det rare er at omtrent alle sammen har klart å finne ut at fred er nokså nyttig. Det er ikke sånn at 50% er ekstremt voldelige og 50% fredelige - nei, de har oppdaget små glimt av objektiv moral alle sammen. Avstand til voldtekt, avstand til blind vold mot fredelige, avstand til pedofili, avstand til mord, osv - alt straffbare handlinger i de fleste samfunn. Og de har klart å koke sammen et sett menneskerettigheter, som desverre er korrumpert av positive rettigheter - retten til å holde livegne/slaver. Objektiv moral skal altså ikke kunne oppdages, men likevel har såpass mange ulike samfunn og stater siden tidenes morgen funnet frem til noe som er påstått 100% subjektivt. Interessant:)

Åpenbart for meg lar de være å begå for mye vold, fordi de ønsker å leve i fred selv - objektiv moral. Alle ønsker å leve i fred. Hvorfor? Fordi de ønsker å leve. Alle sekundære verdier kan spores tilbake til den ultimate - livet. Uten livet er det ingen som kan verdivurdere. Verdier og moral gir ingen mening uten en vurderer.

Jeg kan ikke nekte deg å ha subjektive mål, ettersom jeg ikke har nok pistoler, bare appellere til deg om å revurdere verdiene dine og lete etter det objektive. Du har makten og er villig til å begå vold mot fredelige, så jeg kan bare håpe på at du og sånne som deg omvender dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...