-kga- Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Jeg bor i en student hybel leid ut av universitetet med 3 andre. I uka som var så kom noen og sjekka om felles området vårt var rent nokk, noe det ikke var. Vi fikk så beskjed om att vi må gjøre reint innen de kommer på ny inspeksjon nå til uka en gang. Om det så viser seg at vi ikke har gjort reint så må vi betale 1000 kr per person, totalt 3000 kr for at dem skal vaske. Har de lov til å kreve så mye penger, det er kun snakk om et hybelkjøkken og bad. Kjedelig om de finner noe små pirk vi ikke så, også må vi betale 3000 for att dem skal komme og bruke max en time på å rette på den lille tingen. Angrer på att jeg ikke ble vaskehjelp, visste ikke at de tjente så fett med penger. Endret 17. oktober 2010 av KVTL endret emnetittel- Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Vel, det første jeg tenker er at du ikke trenger bekymre deg for hva utleier har rett til - det er jo bare å sørge for at det er rent og pent, så får du jo uansett ikke noe krav mot deg. Men jeg kan jo si litt om det rettslige siden du tross alt spør om det. Etter husleieloven har både utleier og leietager plikt til vedlikehold. Utgangspunktet er at det er utleier som skal vedlikeholde boligen, jf. § 5-3, men når det gjelder alminnelig vasking og rydding er det nok leietager som her er ansvarlig. Dette kan dels hjemles i at leietager har plikt til å følge vanlige ordensregler og i hand generelle plikt til å opptre med tilbørlig aktsomhet. Om denne plikten ikke etterleves, kan utleier kreve erstatning etter § 5-8. Kravet kan bare rettes mot dem av leietagerne som er å klandre. De som har gjort sitt, f.eks. etter vaskeliste, er ikke ansvarlige. Det samme gjelder nok de som f.eks. har vært bortreist. I prinsippet kan utleier skaffe profesjonell vaskehjelp og sende regningen til dere. Han kan klart nok ikke finne på en sum selv, slik har har gjort her; han kan ikke kreve mer enn sitt økonomiske tap. Det er mulig han er avskåret fra å hyre vaskehjelp hvis utgiftene står i et vesentlig misforhold til det arbeidet vaskehjelpen gjør, f.eks. hvis han/hun bare vasker over komfyren og kjøkkenbenken og rydder unna noen tomflasker m.m. Men her blir jussen ganske uklar. Men uansett, det burde være unødvendig å i det hele tatt vurdere jussen i dette: Det er bare å hente penn og papir og lage vaskeliste. Så er det å handle i henhold til denne. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Takk for svar. Holder selvsakt på å vaske. Det er den sykt høy regninga som fikk meg til å stusse. Flyttet fra en hybel for noen år siden som jeg ikke hadde vasket godt nokk ut etter meg, og der måtte jeg betale kun 400 kr. Har vanskelig med å forstå at prisen har steget over 500% på tre år. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Flyttet fra en hybel for noen år siden som jeg ikke hadde vasket godt nokk ut etter meg, og der måtte jeg betale kun 400 kr. Har vanskelig med å forstå at prisen har steget over 500% på tre år. Vil heller tro at du var heldig første gangen. Ser ut til å være gjennomgående at du er slurvete med rengjøringen. Hadde prisen vært riktig allerede første gang, så hadde det kanskje svidd såpass at du kanskje hadde lært å holde rent, istedet for å bli truet til det, slik som nå. G 1 Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Flyttet fra en hybel for noen år siden som jeg ikke hadde vasket godt nokk ut etter meg, og der måtte jeg betale kun 400 kr. Har vanskelig med å forstå at prisen har steget over 500% på tre år. Vil heller tro at du var heldig første gangen. Ser ut til å være gjennomgående at du er slurvete med rengjøringen. Hadde prisen vært riktig allerede første gang, så hadde det kanskje svidd såpass at du kanskje hadde lært å holde rent, istedet for å bli truet til det, slik som nå. G Jeg bodde i den hybelen kun en uke siden jeg byttet studie og studie sted. Vasket rommet mitt så det var bedre en når jeg fikk det, men dreit i felles arealet siden jeg nesten ikke hadde brukt det den uken, noe som ikke var så smart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå