Gå til innhold

(*Les førstepost*)Hjerterått eller ei: Burde man ha rett til å drepe kriminelle/samfunnsunyttige/svake mennesker?

Mennesker som viser seg å være en belastning og ikke en ressurs: Burde man kunne fjerne disse med makt?  

133 stemmer

1. 1. Burde man kunne drepe kriminelle/samfunnsunyttige/svake mennesker?

• Ja.
      4
    • Ja, definitivt.
      0
    • Ja, definitivt. Disse koster unødige skattekroner og er uønsket i samfunnet.
      9
    • Tja...
      11
    • Nei.
      27
    • Nei. Dette er hjerterått og moralsk forkastelig.
      13
    • Nei. Dette er hjerterått og moralsk forkastelig. De burde heller hjelpes tilbake til samfunnet.
      69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil gå så langt som å hevde at de som prøver å føre en seriøs diskusjon med trådstarter legitimerer hans hinsides forkastelige menneskesyn. Som om "temaet" han tar opp på noen måte er diskuterbart. Han ønsker å drepe alle mennesker som ikke bidrar til samfunnet.

Eierne av Diskusjon.no bør vise såpass samfunnsansvar at de sparker ut en bruker som forfekter MASSEMORD AV USKYLDIGE NORSKE BORGERE.

Jeg stemmer for å kaste ut deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt sant. Jeg sliter dog litt med å forstå den konkrete distinksjonen med å ta bort noens liv ved tvang, og det å tvinge noens liv til et mønster. Man får ikke muligheten til å definere ens eget liv på den ene eller den andre måten. Når man ser det slik, virker det nesten medlidende å ta det hele bort på en slik måte at det hele er så stort at "offeret" skjeldent forstår hva som skjer.

Jeg er helt enig. Du kan godt si at formynderstater utfører et slags drap på de stakkarene som lever under dem, i den forstand at de ikke får leve ut livene sine og fylle dem med subjektiv mening, slik de måtte ønske.

Når det er sagt, så driter jeg i det. Jeg kan godt bli med på at vi skal drepe svake mennesker, men jeg tror ikke det lønner seg. Blir for mange negative konsekvenser for de svakes omgivelser. Blir for stor misnøye. Vi kunne latt være å betale for terapien de får, og vi kunne gjort mye kreativt, men nakkeskudd tror jeg ikke at jeg vinner så mye på, rent økonomisk. Selv svake sveklinger kan jo generere økonomisk vekst. Voldtekter er heller ikke så ille, fordi ofrene må betale for psykologtimer, og det genererer også øknomisk vekst.

Lenke til kommentar

@Nihilist1: Er ikke helt sikker her: Ville du kastet ut meg eller Spenol?

Spenol. Nihilist får rette meg hvis det var feil, men jeg har sterke overbevisninger om at jeg har rett. Personer som ikke gjør annet enn å sutre og bære seg er bare morsomme en liten stund (Spenol). Selv om jeg er helt uenig med deg i forhold til trådens emne så bidro du i hvertfall med en oppildnet debatt.

Til trådens tema. Jeg tror ikke jeg vinner noe på å debattere mot deg fra et følelsesmessig standpunkt før jeg har fått lov til å forklare hvordan et samfunn, samt bånd til venner og familie fungerer for folk flest. Hvis du mangler empati for andre mennesker i den grad at du heller ville tatt livet av din mor, fremfor å la henne leve på trygd da skiller du deg fra andre mennesker. Dette er ikke et personangrep, jeg forsøker bare å påpeke at måten samfunnet vil takle et slikt system ikke stemmer overens med det (jeg tror) du ser for deg. De aller fleste mennesker vil heller leve i et samfunn basert på trygghet og omtanke. En alternativ verden der alle individer kun bærer sin egen vekt og som resultat tjener mer penger er ikke ønskelig.

Det er på grunn av prisen man betaler(folkemord). Du ser antageligvis for deg en verden i enorm økonomisk, teknologisk og kulturell vekst ettersom man kvitter seg med svake medlemmer. Det du ikke ser er lidelsen dette systemet vil forårsake. Nå snylter hverken jeg eller noen i min familie på andre mennesker, men jeg vet at hvis noen jeg var glad i ble avlivet på grunn av at de mistet jobben da ville jeg kjempet mot den tyrannen som gav den ordren. Jeg har historien på min side. Gang etter gang har mennesker stått opp mot undertrykkelse og vunnet. Hvorfor du tror dette ikke kommer til å skje nå, eventuellt hvordan du ville håndtert det må du nesten forklare.

Mennesker er enkle å håndtere en og en, men når du plutselig har folket mot deg da er det plutselig du som blir sett på som den overflødige i samfunnet. Hva gjør man da? Setter man inn militæret, og kaller opprørere for landsvikere? Gratulerer du har gjennoppfunnet facisme (her brukt for å henvise til en totalitær politisk ideologi).

Bortsett fra dette er også argumentene du bruker helt bak mål. Ta dette som eksempel:

Dersom det er lovgivende makt som gjør det, er det ikke lenger kriminelt. Dersom borgere som du og jeg mener at lovgivende makt er overgripere, er det subjektivt. Lovgivende makt har et ansvar for å utøve rettferdighet, noe som ikke hadde blitt et problem om jeg bestemte.

Den uthevede teksten gir ikke det minste mening. Alle meninger er subjektive. Det at en stor mengde mennesker har nådd en konsensus og kalt noe en lov, gjør det ikke til en objektiv sannhet.

Så vidt jeg kan se svarte du ikke på mitt forrige innlegg, noe som gjør at jeg tar opp igjen samme tema i dette. Jeg ønsker et svar på hvordan du tror samfunnet fungerer i dag, og hvordan du tror det vil fungere etter dine endringer.

Edit: Gha. Har vært oppe i 18 timer. Smått sløv når jeg skrev dette ser jeg etter å ha lest gjennom det. Pusser på det i morgen.

Endret av -Zeitgeist-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialdemokratene synes tydeligvis det er greit å drepe de samfunnsunyttinge ved å først skatte oss så tungt at vi ikke har råd til å kjøpe egen sykeforsikring, så tvinge oss til å kjøpe statens forsikring, og til slutt nekte oss behandling når vi trenger det.

http://www.aftenposten.no/helse/article3680095.ece

Nå har ikke sosialdemokratene noe å klage på, de har tross alt stemt på dette drapsmaskineriet, men når liberalister utsettes for slike overgrep, da er det forferdelig trist.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Jeg stemmer for å kaste ut deg.

Hvorfor det?

Sympatier og moralsyn bygger ofte på gjensidighet. Når du starter lynsjemobb for å få kastet ut folk som ikke diskuterer slik du ønsker, ser jeg gjerne at du selv halshugges. Setter ikke pris på sutreunger som skal manipulere en moderator til å redusere klientellet til å bli ens egen lille private andedam. Gjensidighet. Tygg på den.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Jeg vil gå så langt som å hevde at de som prøver å føre en seriøs diskusjon med trådstarter legitimerer hans hinsides forkastelige menneskesyn. Som om "temaet" han tar opp på noen måte er diskuterbart. Han ønsker å drepe alle mennesker som ikke bidrar til samfunnet.

Eierne av Diskusjon.no bør vise såpass samfunnsansvar at de sparker ut en bruker som forfekter MASSEMORD AV USKYLDIGE NORSKE BORGERE.

Siden vi likevel er inne på det:

Regner selvsagt med at du, @Spenol rapporterte meg, det gikk temmelig klart fram av dette innlegget. Noe du selvsagt bare må gjøre. Tenker uansett at du synes like lite om meg som jeg synes om deg.

Mer kan du som bruker av diskusjon.no ikke gjøre. Du som vanlig bruker har (dessverre?) ikke makt til å bestemme at jeg skal kastes ut.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Mer kan du som bruker av diskusjon.no ikke gjøre. Du som vanlig bruker har (dessverre?) ikke makt til å bestemme at jeg skal kastes ut.

Det er vel gjerne derfor han ikke snakker om å gjøre det selv, men derimot oppfordrer "eierne av diskusjon.no" (i praksis vil vel det være moderatorenes jobb evt.) til å gjøre det. :roll:

Lenke til kommentar

Det er vel gjerne derfor han ikke snakker om å gjøre det selv, men derimot oppfordrer "eierne av diskusjon.no" (i praksis vil vel det være moderatorenes jobb evt.) til å gjøre det. :roll:

Det vet jeg, da. Eneste grunnen til at jeg nevnte det, er at jeg vet han gjerne ville kastet meg ut om han kunne, likeså som jeg tenker kanskje både du og andre i tillegg gjerne ville gjort det samme.

Det er helt greit... Er faktisk folk her inne som jeg ikke liker heller.

Vi trenger folk som misliker hverandre for å få litt mer futt i debatten.

Lenke til kommentar

Det vet jeg, da. Eneste grunnen til at jeg nevnte det, er at jeg vet han gjerne ville kastet meg ut om han kunne, likeså som jeg tenker kanskje både du og andre i tillegg gjerne ville gjort det samme.

Det er helt greit... Er faktisk folk her inne som jeg ikke liker heller.

Vi trenger folk som misliker hverandre for å få litt mer futt i debatten.

Nei, jeg foretrekker faktisk at du er her. Ikke fordi jeg er enig med deg, det er jeg absolutt ikke. Men jeg er ivrig tilhenger av ytringsfriheten (selv om denne har sine juridiske begrensinger, og forumreglene avgjør hvor grensene går i debatten). Du har din rett til å ytre meningene dine som alle andre, så lenge de holder seg innenfor norsk lov. I tillegg skaper du litt liv på forumet, i likhet (uten sammenlikning forøvrig) med DLF, som igjen har inntatt diskusjon.no. :)

Lenke til kommentar

Å drepe folk ene og alene for kroner og øre er kriminalitet og psykopati. Det forferder meg litt at folk tenker tanken, og jeg lurer på om det heller ikke er et utslag av umodenhet, egoisme, eller uvitenhet.

Før noe slikt gikk igjennom ville jeg heller foreslått å deportere til Svalbard de som ønsker å drepe lys levende mennesker fordi ikke er født i perfekt stand eller er blitt syke langs veien.

Når det gjelder kriminalitet så annser jeg det som en psykisk lidelse, og disse bør sperres inne. Ofte på livstid. Det er billigere å ha folk i fengsel enn å henrette dem.

Lenke til kommentar
Det er billigere å ha folk i fengsel enn å henrette dem.

Det var da en vittig påstand. I Norges fengsel da, eller? :ermm:

Vel, jeg regner med at alle er enige om at vi fremdeles skal ha et rettssamfunn. Det eneste sammenlignbare vestlige, industrialiserte landet som fremdeles har dødsstraff er USA, og der koster det mer å henrette en person enn å ha dem i fengsel.

Lenke til kommentar

USA sine fengsler er ikke sammenlignbare med de vi har i Norge. Fengslene i Norge er svært dyre i drift i forhold til stort sett alle andre land. Jeg trodde det kom tydelig frem?

Påstanden avhenger svært av omstendigheter som vi har ingen muligheter for å anse. Vil personen vi potensielt henretter eller har i fengsel oppleve sykdommer som vil gi uante utgifter? Vil personen leve lenge eller kort?

Hvor er igrunn kilden din på at det koster mer å henrette en person, enn å ha de i fengsel? Jeg ser ingen betingelser for påstanden; i fengsel for hvor lenge?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...