Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøp: Audi A6 (C5) eller BMW 5serie (e39)?


Cektop

Hva hadde du kjøpt?  

38 stemmer

  1. 1. Hva hadde du kjøpt? (lik ytelse)

    • Audi A6
      12
    • BMW 5serie
      17
    • Hadde holdt meg unna disse bilene
      9


Anbefalte innlegg

Hva er stillingen din til bil? Ser de punktene du har nevnt, men vil du ha en bil eller et leketøy? Er BMW-frelst selv, men 5 serie er jeg ofte skeptisk til. Jeg og en kompis i en eldgammel Opel 1,8 liter med 112 hester slo en 523 (170hk?) e39 i et aldri så lite 50-150 dragrace, så hvis du sikler etter 5 serie ville jeg klart gått for mere motor.

 

Har ikke lest alle svarene, men så en person som nevnte at Quattro var "latterlig". Så enig, så enig, det er hysterisk morsomt! En fireåring kan sladde en quattro på vinterføre uten å surre rundt i første sving, som er veldig enkelt i en bakhjulstrekker med alt av stabilitetsutstyr avslått. Ja, jeg har prøvd begge deler.

 

Hvis du ikke er av typen som skal leke deg, så kjøp en Audi med "feilhjulstrekk" og en middels dieselmotor. Med mindre du bor slik at du ofte må opp bratte, isete bakker har du _null_ behov for quattro.

Har stort sett bare kjørt framhjulstrekk selv, og (med gode vinterdekk) har jeg aldri hatt behov for verken ESP eller quattro.

 

Lykke til med bilkjøp, uansett :)

 

 

 

Siden du er en 19-åring regner med at du har stor erfaring i trafikken og ikke minst prioriteringene i orden. Det første man ser på når man er i markedet for en brukt premiumbil er om den kan kjøre fra en Opel Vectra. Ting som forbruk, driftssikkerhet osv. har ingenting å si.

Du har jo hatt lappen mange vintre og er dermed helt utlært på hva som fungerer best på vinterføre.

 

Trådstarter: En E39 fungerer helt knall på vinterføre.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en Alfa 166 Facelift? Ligger en på finn til 194.000 med omreg. Bilen har gått 97kkm og er utstyrt med 2.4 JTD-motor. Lurer på om ikke effekten på denne er 175 hester originalt men kan chippes til rundt 190. Bilen er en direkte konkurrent mot 5-serie og A6 og er en stor sedan. Bra med utstyr - xenon, skinn, cruise, 18" på sommer og 17" på vinter, el. seter, regnsensor.

 

Alfa 166 er en veldig solid bil, rust er sjeldent et problem, driftssikker motor etc. etc

 

 

Du kan jo se hva Clarkson sier om nybilen:

Lenke til kommentar

Hva med en Alfa 166 Facelift? Ligger en på finn til 194.000 med omreg. Bilen har gått 97kkm og er utstyrt med 2.4 JTD-motor. Lurer på om ikke effekten på denne er 175 hester originalt men kan chippes til rundt 190. Bilen er en direkte konkurrent mot 5-serie og A6 og er en stor sedan. Bra med utstyr - xenon, skinn, cruise, 18" på sommer og 17" på vinter, el. seter, regnsensor.

 

Alfa 166 er en veldig solid bil, rust er sjeldent et problem, driftssikker motor etc. etc

 

 

Du kan jo se hva Clarkson sier om nybilen:

 

Den ligger nesten 50.000 over hva trådstarter skriver er grensen. For ca. 200.000 kroner er du helt i startgropa til BMW E60-land.

Lenke til kommentar

Takk for innleggene.

 

Jeg vil bare si at sida de nye E39 (faceliften) har i utgangspunktet 2.2 liter, som nevnt tidligere, så blir det vel kanskje mest aktuelt å kjøpe meg en pre-facelifted med en 2liter (med tanken på forbruket).

Altså en 5serie fra 1996-1999? Også slipper jeg å betale over 8tusen i omreg.

 

Da for jeg også mer penger til overs, som man kan brukes til å fikse pjusket eller andre eventuelle utgifter på bilen.

 

Men jeg har fortsatt litt lyst på A6/C5... Ikke diesel!

Disse biler er jo i utgangspunktet billigere, og som oftest mer velholdt (har sett litt på finn.no). Jeg er ikke en som liker å ta sjanser/råkjører. Så om det er "feilhjulstrek", eller firehjulstrek spiller vel egentlig ingen rolle, så lenge den har de nødvendige elektroniske systemer i orden, som abs og esp. Jeg regner med det ikke er "farlig" å kjøre en A6/C5 på vinterføre? :)

 

Og da har jeg et spørsmål til Audi entusiaster.

Jeg har lagt merke til at mange A6 har "Bose" lydanlegg, dette vil jeg GJERNE ha!! :)

Hvilke biler var utstyrt med disse høyttalere? -> Quattro?

Lenke til kommentar

Hva er stillingen din til bil? Ser de punktene du har nevnt, men vil du ha en bil eller et leketøy? Er BMW-frelst selv, men 5 serie er jeg ofte skeptisk til. Jeg og en kompis i en eldgammel Opel 1,8 liter med 112 hester slo en 523 (170hk?) e39 i et aldri så lite 50-150 dragrace, så hvis du sikler etter 5 serie ville jeg klart gått for mere motor.

 

Har ikke lest alle svarene, men så en person som nevnte at Quattro var "latterlig". Så enig, så enig, det er hysterisk morsomt! En fireåring kan sladde en quattro på vinterføre uten å surre rundt i første sving, som er veldig enkelt i en bakhjulstrekker med alt av stabilitetsutstyr avslått. Ja, jeg har prøvd begge deler.

 

Hvis du ikke er av typen som skal leke deg, så kjøp en Audi med "feilhjulstrekk" og en middels dieselmotor. Med mindre du bor slik at du ofte må opp bratte, isete bakker har du _null_ behov for quattro.

Har stort sett bare kjørt framhjulstrekk selv, og (med gode vinterdekk) har jeg aldri hatt behov for verken ESP eller quattro.

 

Lykke til med bilkjøp, uansett :)

 

 

 

Siden du er en 19-åring regner med at du har stor erfaring i trafikken og ikke minst prioriteringene i orden. Det første man ser på når man er i markedet for en brukt premiumbil er om den kan kjøre fra en Opel Vectra. Ting som forbruk, driftssikkerhet osv. har ingenting å si.

Du har jo hatt lappen mange vintre og er dermed helt utlært på hva som fungerer best på vinterføre.

 

Trådstarter: En E39 fungerer helt knall på vinterføre.

 

Syns egentlig du kan ta den misslykka hersketeknikken din og tørke deg selv i ræva.

Har da aldri sagt at størsteprioriteten var å kjøre fortere enn en gammel Opel, jeg ganske enkelt sa ifra at du ikke får noe fartsmontster selv med 2,3 liter og 170 hester. Men seriøst, hvor irriterende må det ikke være å bli frakjørt av en kvisete 18 åring i en bil som koster like mye som airbagen din?

 

Driftsikkerthet er grei, tysk panser er tysk panser, men forbruk? Hah, jeg ler - Skal du ha lite forbruk kjøper du en 2 liter diesel, IKKE en 2,3 eller 2,5 liter bensin.

 

Hva vet du om jeg er erfaren eller ikke? Selv om dette bare er andre vinteren jeg er på veien i registrert bil, skal jeg banne på at er mer erfaren enn deg på mange områder.

Endret av Haugli
Lenke til kommentar

Syns egentlig du kan ta den misslykka hersketeknikken din og tørke deg selv i ræva.

Har da aldri sagt at størsteprioriteten var å kjøre fortere enn en gammel Opel, jeg ganske enkelt sa ifra at du ikke får noe fartsmontster selv med 2,3 liter og 170 hester. Driftsikkerthet er grei, tysk panser er tysk panser, men forbruk? Hah, jeg ler - Skal du ha lite forbruk kjøper du en 2 liter diesel, IKKE en 2,3 liter bensin.

Hva vet du om jeg er erfaren eller ikke? Selv om dette bare er andre vinteren jeg er på veien på registrert bil, skal jeg banne på at er mer erfaren enn deg på mange områder.

 

Hva du synes jeg skal tørke meg bak med eller ikke bryr meg ingenting. Jeg vet at du ikke er erfaren i trafikken fordi du er 19 år. Du har ikke hatt mulighet til å ha mye erfaring i trafikken enda. Du kan banne så mye du vil, men det forandrer ikke det faktum at jeg har vært i trafikken siden du gikk i bleier. Du er ikke på jakt etter BMW 5-serie fordi du ønsker å kjøre fra 18-åringer, enkelt og greit. Når du blir eldre skjønner du sikkert dette. Igjen kan dette med prioriteringer nevnes; det er helt greit at en 19-åring synes det er fantastisk rått å kjøre fra en "kvisete 18-åring", men slikt forandrer seg når du modner.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OT: Hah, sier han som ikke har lagt ut alderen sin engang. Vedder på at du ikke er eldre enn 25. Få se leg da, gammern :)

 

Vil forresten anbefale å prøve begge bilene du sikler etter, trådstarter. Diskujoner som dette ender egentlig bare opp med fanboy-krig.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med begge biltypene og kan bare si en ting. DET ER UMULIG Å SETTE DE OPP MOT HVERANDRE...

 

Quattro er hinsides gøy på vinteren, mens BMW er deilig på sommeren og langkjøring.

 

Audi A6 c5

-forstilling

-turboene

+quattro

+lettskrudde

 

BMW E39

-noe gammelt utseende

-forbruk på bensinerne

+komfort

+komfort

+komfort

 

Bilhold er dyrt så en diskusjon rundt kvalitet er bare dumt. Ihvertfall med tanke på at bilene er tyske og deler til disse ER dyre.

 

Belag deg på litt skruing med tanke på prisklassen og gå for den bilen som gir deg mest feelgood.

 

Du kan jo kjøpe begge så har du både vinter og sommerbil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilhold er dyrt så en diskusjon rundt kvalitet er bare dumt. Ihvertfall med tanke på at bilene er tyske og deler til disse ER dyre.

 

Ingen tvil om at bilhold er dyrt, men jeg vil jo egentlig si at det er NETTOPP derfor diskusjon rundt kvalitet er viktig. Du anbefaler ikke en A6 2,5TDI til en som vil ha minst mulig ekstrautgifter for å si det på den måten.

Lenke til kommentar

Igjen kan dette med prioriteringer nevnes; det er helt greit at en 19-åring synes det er fantastisk rått å kjøre fra en "kvisete 18-åring", men slikt forandrer seg når du modner.

 

Det har jeg heller aldri sagt! Greia er jo at det er direkte flaut å bli frakjørt av en slik type i en billigbil, når du selv har invistert i noe dyrt og "rått", ikke at det er fett å kjøre fra 18-åringer. Du sier du er 32, jeg kan også endre fødselsdatoen min på forumet hvis jeg har lyst.

 

Sorry for off-topic, trådstarter.

Lenke til kommentar

Det har jeg heller aldri sagt! Greia er jo at det er direkte flaut å bli frakjørt av en slik type i en billigbil, når du selv har invistert i noe dyrt og "rått", ikke at det er fett å kjøre fra 18-åringer. Du sier du er 32, jeg kan også endre fødselsdatoen min på forumet hvis jeg har lyst.

 

Sorry for off-topic, trådstarter.

 

Nei, det er ikke direkte flaut å bli frakjørt av en "slik type" i en billigbil, og en BMW E39 520/523 er verken dyrt eller rått. Du må gjerne endre fødselsdatoen din, men det forandrer ikke faktum at du er 19 år og har holdninger som en 19-åring. Du vil skjønne hvorfor det ikke er flaut å bli "frakjørt av slike typer" når du blir tørr bak øra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at sida de nye E39 (faceliften) har i utgangspunktet 2.2 liter, som nevnt tidligere, så blir det vel kanskje mest aktuelt å kjøpe meg en pre-facelifted med en 2liter (med tanken på forbruket).

Altså en 5serie fra 1996-1999? Også slipper jeg å betale over 8tusen i omreg.

De er også kurante (jeg har en selv), men da ville jeg vurdert en sedan med manuelt gear.

 

Forresten tror jeg noen misforstår et og annet med BMW. Den totale kjøreopplevelsen kan ikke vurderes ut fra om man klarer å kjøre fra andre biler på veien. Det ville i så fall være helt smakløst. 523i er uansett mer enn rask nok, 0-100 går vel unna på litt over 8 sekunder. Alt under 11 er brukbart med mindre man er så uheldig å ha mindreverdighetskomplekser.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at sida de nye E39 (faceliften) har i utgangspunktet 2.2 liter, som nevnt tidligere, så blir det vel kanskje mest aktuelt å kjøpe meg en pre-facelifted med en 2liter (med tanken på forbruket).

Altså en 5serie fra 1996-1999? Også slipper jeg å betale over 8tusen i omreg.

De er også kurante (jeg har en selv), men da ville jeg vurdert en sedan med manuelt gear.

 

Forresten tror jeg noen misforstår et og annet med BMW. Den totale kjøreopplevelsen kan ikke vurderes ut fra om man klarer å kjøre fra andre biler på veien. Det ville i så fall være helt smakløst. 523i er uansett mer enn rask nok, 0-100 går vel unna på litt over 8 sekunder. Alt under 11 er brukbart med mindre man er så uheldig å ha mindreverdighetskomplekser.

 

Nærmere bestemt: 8.5 (man) / 9.6 (aut)  Siden manuell 523i e39 finnes i 1 av 100 biler cirka, er det nok automat som er mest aktuelt der. 

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at sida de nye E39 (faceliften) har i utgangspunktet 2.2 liter, som nevnt tidligere, så blir det vel kanskje mest aktuelt å kjøpe meg en pre-facelifted med en 2liter (med tanken på forbruket).

Altså en 5serie fra 1996-1999? Også slipper jeg å betale over 8tusen i omreg.

De er også kurante (jeg har en selv), men da ville jeg vurdert en sedan med manuelt gear.

 

Forresten tror jeg noen misforstår et og annet med BMW. Den totale kjøreopplevelsen kan ikke vurderes ut fra om man klarer å kjøre fra andre biler på veien. Det ville i så fall være helt smakløst. 523i er uansett mer enn rask nok, 0-100 går vel unna på litt over 8 sekunder. Alt under 11 er brukbart med mindre man er så uheldig å ha mindreverdighetskomplekser.

 

Nærmere bestemt: 8.5 (man) / 9.6 (aut)  Siden manuell 523i e39 finnes i 1 av 100 biler cirka, er det nok automat som er mest aktuelt der. 

 

Jeg vil nok gå så langt som å hevde at det må til 8 sekunder eller lavere for at bilen skal være så morsom å kjøre at manuell skal være noe vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...