Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøp: Audi A6 (C5) eller BMW 5serie (e39)?


Cektop

Hva hadde du kjøpt?  

38 stemmer

  1. 1. Hva hadde du kjøpt? (lik ytelse)

    • Audi A6
      12
    • BMW 5serie
      17
    • Hadde holdt meg unna disse bilene
      9


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da var det på tide å finne seg en ny bil, og valget står mellom A6 eller 5serie.

 

Jeg vil velge en av dem ut i fra disse punkter:

 

- Lavest forbruk (vær så vennlig å komme med innspill ang. motorstørrelsen)

- Billigst å vedlikeholde

- Driftsikkerhet

 

Post gjerne deres erfaringer med disse biler :)

 

Sidespørsmål:

Hva omfatter "S-Line", og hvordan kjøper man det til sin Audi?

Har Quattro Audier konstant 4x4? Eller er det valgfritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-Line er 3 deler. Understell, interiør og eksteriør:

  • Understell: Lavere fjærer og stivere støtdempere. Bilen blir som oftest 20-30mm lavere enn originalt.
  • Interiøret omhandler sportsseter, sportsratt, annen girspak og andre interiørlister.
  • Eksteriøret har som regel litt barskere front og bakende, lister på siden, og tøffere eksos. Her kommer også felger inn i bildet.

 

Man kjøper S-Line ved å krysse det av på utstyrslista når man kjøper bilen ny. Kan selvfølgelig også ettermonteres, men det er dyrt.

 

Hvordan pakkene fungerer varierer fra modell til modell. Nå kan man få bilen akkurat som man vil, men før så måtte man ha sportsunderstell hvis man ville ha sportsseter.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne Audi med foreksempel BMW eller Mercedes, blir nesten litt irritert når folk drar opp Audi når det er snakk om biler som er ledende innenfor sport, interiør og sånt..

 

Audi er feilhjulstrekk og Quatro er jo latterlig.

 

BMW har mye, skjøl er eg Mercedes entusiast til beinet :D

 

Men, for og prøve og hjelpe deg litt.

 

Skal du velge mellom dei bilane der velge du BMW, litt dyrere, mye bedre, moderne biler i dag bruker veldig lite bensin, så det er ikkje det du skal dvele på :D

 

Alternative biler kan jo være en Mercedes c-klasse? så lenge du styrer utenfor biler som er 1996-2006, svarte 10 år for Mercedes, men C-klassene rustet ikke så mye, kom ikke så alt for gale ut på rustindexen til NAF.

 

Så, kjøp deg BMW. viss du skal velge mellom dei 2 bilane der :)

Audi A6 er en bil eg har måtte skrudd en del på, svigerfar har en sånn bil, bilen lekker vann, girkassen er dårlig, klimaanlegget er dårlig, sideruta på førersida virker ikke alltid, det er alltid noke med Audi.

 

Så, eg får seie som dei som kan litt om bil seie :)

 

"Quatro er tingen lo han og sa, mens han dro opp en Audi med sin BMW."

Lenke til kommentar

Takk for innlegget Priim

 

Ikke ta deg nær av denne tråden.

Poenget var å se om jeg kunne få noen konstruktive tilbakemeldinger, som kunne hjulpet meg med å velge mellom disse to bilene.

Jeg startet ikke tråden for å sammenlikne, det er bare slik at det er en av disse to biler som jeg vil ha...!

 

Og ja, jeg skal faktisk ha en bil fra 1996-2006!

 

Men takk for at du skriver om din erfaring med A6 :)

Lenke til kommentar

Jeg er selv i tvil om hva jeg hadde valgt:)

Har selv en bmw e39 523ia, har kjørt 19 000km med min, og det eneste som har røket er en ABS-sensor:) meget fornøyd med bilen:)

Mye mer komfortabel og kjekkere og kjøre enn mammas 2009 audi a4 s-line med alt av utstyr(sport understell osv..)

Dersom du kjøper audi med litt motor, så kjøp for all del quattro:)

Lenke til kommentar

Jeg er selv i tvil om hva jeg hadde valgt:)

Har selv en bmw e39 523ia, har kjørt 19 000km med min, og det eneste som har røket er en ABS-sensor:) meget fornøyd med bilen:)

Mye mer komfortabel og kjekkere og kjøre enn mammas 2009 audi a4 s-line med alt av utstyr(sport understell osv..)

Dersom du kjøper audi med litt motor, så kjøp for all del quattro:)

 

Ja, men problemet er vel at det blir dyrt med en 523... Har hørt at de er meget, meget glad i suppa :)

 

Selv 520 har et ganske stort forbruk.... Kanskje A6 1.8T bruker mindre? :?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle ha bil og måtte velge mellom kun de som listes opp her så måtte det ha blitt BMWen.

 

BMW ser ut til å ha skjønt ett og annet med motor og kjørefeeling som jeg bare ikke får i andre biler. Synd at merket er ødelagt av atale rånere og pappagutter som tror at de eier veien.

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audien vinner på følgende ting:

lavest forbruk: 1,9 TDI

 

Når det gjelder driftsikkerhet har audien en dårlig forstilling. Den har dessuten reim mens BMW har kjede.

 

Jeg tror du kommer billigst ut med å velge en 1,9 tdi audi som er i god stand. Du har mulige heftelser på en slik bil som er knyttet til mansjetter til drivaksler, den kompliserte forstillingen og reima. Den er nok bedre enn BMW på rust.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hadde ikke kjøpt noen av dem, begge er gamle biler med mye feil og ser utdatert ut. Dette er biler du nå får kastet etter deg. Hvis jeg skulle velge bil nå, hadde jeg tatt en BMW 320d, E90 2006 modell. Makan til bil! Særlig M-sport utgaven. Forskjellen fra E46 til E90 er helt enorm, kan ikke sammenlignes i hele tatt. Komfort, kjøreegenskaper, utseende. Den bilen har det meste spør du meg. 

Lenke til kommentar

Hadde ikke kjøpt noen av dem, begge er gamle biler med mye feil og ser utdatert ut. Dette er biler du nå får kastet etter deg. Hvis jeg skulle velge bil nå, hadde jeg tatt en BMW 320d, E90 2006 modell. Makan til bil! Særlig M-sport utgaven. Forskjellen fra E46 til E90 er helt enorm, kan ikke sammenlignes i hele tatt. Komfort, kjøreegenskaper, utseende. Den bilen har det meste spør du meg. 

 

 

Men ikke alle har råd til slike biler, derfor nøyer vis oss med velholdte, men godt brukte biler til under 150 000,-

Lenke til kommentar

Kjørte en 520iat en god stund, dette er en knallbil. Ingen racerbil men som milsluker er den veldig bra.

 

Kjente feil er (kjenner mest til Touring)

- Rust, spesielt bakluke (En del biler har fått byttet bakluke på garanti)

- Pikselfeil i display (Her er det bare å leve med feilen eller bytte display. Opplevde det ikke på min)

- knirkete foringer (smøring hjelper lite, bytte anbefales)

- Trøbbel med vifte klimaanlegg. (enkel sak å fikse, du bytter en del under hanskerommet, gjort på 5 min og koster deg 600,-)

 

Er forøvrig ikke enig med "kremt", jeg synes E39 holder seg godt i tiden selv om det er en gammel bil. De er også som regel veldig bra utstyrt for å være såpass gamle.

 

Hvis du skal bruke ca. 150.000 på en E39 får du et fint eksemplar. Personlig ser jeg på følgende som "must" på en slik bil:

 

-Skinn

-Klima

-Automat

 

Noen forslag:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24500984

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24898640

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24922727

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte en 520iat en god stund, dette er en knallbil. Ingen racerbil men som milsluker er den veldig bra.

 

Kjente feil er (kjenner mest til Touring)

- Rust, spesielt bakluke (En del biler har fått byttet bakluke på garanti)

- Pikselfeil i display (Her er det bare å leve med feilen eller bytte display. Opplevde det ikke på min)

- knirkete foringer (smøring hjelper lite, bytte anbefales)

- Trøbbel med vifte klimaanlegg. (enkel sak å fikse, du bytter en del under hanskerommet, gjort på 5 min og koster deg 600,-)

 

Er forøvrig ikke enig med "kremt", jeg synes E39 holder seg godt i tiden selv om det er en gammel bil. De er også som regel veldig bra utstyrt for å være såpass gamle.

 

Hvis du skal bruke ca. 150.000 på en E39 får du et fint eksemplar. Personlig ser jeg på følgende som "must" på en slik bil:

 

-Skinn

-Klima

-Automat

 

Noen forslag:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24500984

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24898640

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24922727

 

Takk for svaret.

Jeg er helt enig med deg, og føler at skinn og automat også er et "must" for meg.

Men hvordan var forbruket da? Er det akseptabelt, eller bare drøyt?

Lenke til kommentar
Kjente feil er (kjenner mest til Touring)

- Rust, spesielt bakluke (En del biler har fått byttet bakluke på garanti)

- Pikselfeil i display (Her er det bare å leve med feilen eller bytte display. Opplevde det ikke på min)

- knirkete foringer (smøring hjelper lite, bytte anbefales)

- Trøbbel med vifte klimaanlegg. (enkel sak å fikse, du bytter en del under hanskerommet, gjort på 5 min og koster deg 600,-)

 

Skulle tro det var Saab 9-5 du beskrev her! Kanskje med unntak av baklukerusten, er det akkurat samme som går igjen.

 

Når det er sagt er jeg definitivt for BMWen i denne sammenheng. Hadde ikke vært i tvil et sekund, tror jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg er helt enig med deg, og føler at skinn og automat også er et "must" for meg.

Men hvordan var forbruket da? Er det akseptabelt, eller bare drøyt?

 

Jeg kjørte 80% bykjøring og hadde automat, da lå jeg på rundt 1,1 i snitt i følge kjørecomputer. På langkjøring rundt 0,8. Merk deg at 520i facelift har en annen motor på 2,2 liter med 170HK kontra 2,0 liter med 150HK pre-facelift.

Lenke til kommentar

Hva er stillingen din til bil? Ser de punktene du har nevnt, men vil du ha en bil eller et leketøy? Er BMW-frelst selv, men 5 serie er jeg ofte skeptisk til. Jeg og en kompis i en eldgammel Opel 1,8 liter med 112 hester slo en 523 (170hk?) e39 i et aldri så lite 50-150 dragrace, så hvis du sikler etter 5 serie ville jeg klart gått for mere motor.

 

Har ikke lest alle svarene, men så en person som nevnte at Quattro var "latterlig". Så enig, så enig, det er hysterisk morsomt! En fireåring kan sladde en quattro på vinterføre uten å surre rundt i første sving, som er veldig enkelt i en bakhjulstrekker med alt av stabilitetsutstyr avslått. Ja, jeg har prøvd begge deler.

 

Hvis du ikke er av typen som skal leke deg, så kjøp en Audi med "feilhjulstrekk" og en middels dieselmotor. Med mindre du bor slik at du ofte må opp bratte, isete bakker har du _null_ behov for quattro.

Har stort sett bare kjørt framhjulstrekk selv, og (med gode vinterdekk) har jeg aldri hatt behov for verken ESP eller quattro.

 

Lykke til med bilkjøp, uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...