QHamp Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Har Telenor ADSL hastighet 8 mb ned og 0,5 opp. Er tilkoblet via Linksysrouter, og har både kablet og trådløst nett. Opplever at hastighetstester til utenlandske servere (både Europa og USA) gir meg en ned-hastighet på 3-4 mb mens opp-hastighet er 0,5 som den skal være. I følge Telenor er alt som det skal være i sentralen, og når jeg prøver hastighetstest mot Telenors egen server og andre norske er hastigheten iht. abbonnementet. Noen ide om hvorfor det er så stor forskjell mellom norske hastighetstest og de utenlandske? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hva tror du kan være forskjellen på å laste noe opp og ned fra Norge og USA? Slik jeg forstår deg får du dårligere hastighet fra USA. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Grunnen er forsinkelse mellom deg og server. Husk at du sender bekreftelse på mottatte pakker hele tiden. Lenke til kommentar
QHamp Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 OK - så det er sånn det skal være da - eller? Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Sier seg vel selv at det tar lenger tid for deg å hente en pakke fra et sted i USA, kontra et sted i Norge - så ja, dessverre må du nok vente et par sekunder ekstra på amerikanske kontra norske ting Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 ADSL leveres på kopper, og dette er det som kjent en ganske stor overbooking på. At du får god responstid på Telenor server er ikke så rart da den står i Telenor sitt "LAN", med andre ord du går ikke via NIX`en for å nå den. Er mange faktorer som spiller inn her.. Når du måler hastigheten, er du alene på nettet ditt hjemme da? Trådløst? Når på døgnet? Men at du får 3,5 ned og 0,5 opp er jo ikke akkurat krise da. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 ADSL leveres på kopper, og dette er det som kjent en ganske stor overbooking på. At du får god responstid på Telenor server er ikke så rart da den står i Telenor sitt "LAN", med andre ord du går ikke via NIX`en for å nå den. Er mange faktorer som spiller inn her.. Når du måler hastigheten, er du alene på nettet ditt hjemme da? Trådløst? Når på døgnet? Men at du får 3,5 ned og 0,5 opp er jo ikke akkurat krise da. Tja tja tja, mye så som så her Overbooking på Adsl sentraler som ligger sentralt er en sjelden vare, de fleste har nok kontroll på dette. De sentralene som ligger litt mer landlig til (matet med Wimax og andre "eldre" teknologier) kan være overbooket, dog de fleste Adsl sentralene i Norge i dag er matet med mørk fiber. Om man tester linjen mot utlandet så er det ofte man opplever lavere hastighet, dette er fordi det er mange ledd man må innom før man når serveren man etterspør. Dog så er linjen din på 8mbit selv om du kun bruker 3.5mbit mot utlandet, så da har man fortsatt 4.5mbit til overs som kan brukes til annet. Nå vet jeg ikke om du bor sentralt eller ei? Men selv vil jeg anbefale deg å se etter en OA leverandør (Nextgentel, ventelo eller lignende), har de eget utstyr i sentralen kan de fort levere raskrere linjer både opp og ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå