Gå til innhold

iPhone 4 og antennagate i ettertid.. Hva skjedde?

Anbefalte innlegg

Okei.. Lurer på hvordan folk holder telefonen når de klarer å avbryte eller mute, holder min som jeg ville gjort med enhver telefon :hmm:

De jeg har snakket med sier at de må holde mobilen skrått ut fra hodet. Sensoren må være nærme huden, mens skjermen må ikke berøre hodet. Da går det noe lunne greit. Apple har sagt at de skal fikse dette. Så det kommer nok. Jeg er lei av å dette ut midt i en samtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 stykker, tre av dem har problemer med at den kobler fra i det de tar i den pga antennen når de er i et område med dårlig dekning, den siste bor midt i oslo, og der er dekning en ikke-sak.

Du synes ufattelig sikker i din sak på at det er en antennesak. Hvilke holdepunkter har du for dette ut over indisier og synsing?

Jeg jobber som sagt med mange som bruker iPhone 4 til daglig. Hvis dette hadde vært i nærheten av å være et problem så hadde jeg garantert vært den første til å få høre om det

For at dekningen skal være årsaken til at telefonen dropper samtalen så skal man teoretisk skulle kunne fremprovosere at den kobler fra nettverket; altså at den berømte "ingen tjeneste" dukker opp i stedet for signalbaren.

Dette har jeg ikke fått til noen plass med min iPhone 4 her i barteland hvor jeg bor og jobber. Så du får unnskylde min skepsis, men hvis jeg hadde stolt på alle de kundene som fortalte meg hva som var feil i løpet av min karriere innen IT, så hadde jeg ikke sittet der jeg gjør i dag.

Sannsynlighet tilsier at hvis man har et problem med designet av hardware så er dette homogent fordelt i enhetene.

-KJ

Lenke til kommentar

1. Det skjer kun med iphone, xperia x10 mini pro, sony ericson vivaz, nokia n95, nokia n73, vanlig iphone og et par andre kompiser sine telefoner har ALDRI opplevd noen av disse problemene på de samme stedene.

2. Det skjer ikke om man holder telefonen kun på bakdekselet, men det skjer alltid om man holder på ametallringen rundt

Og nei, telefonen må ikke få no service for å bryte.

Jeg er en nerd, jeg har nerdevenner, vi har prøvd og testet det meste. Det er ikke slik at jeg bare fant en iphone 4 og gjorde deathgrip på den for å se hva som skjedde, som du tydeligvis ser ut til å tro.

Lenke til kommentar

De jeg har snakket med sier at de må holde mobilen skrått ut fra hodet. Sensoren må være nærme huden, mens skjermen må ikke berøre hodet. Da går det noe lunne greit. Apple har sagt at de skal fikse dette. Så det kommer nok. Jeg er lei av å dette ut midt i en samtale.

Jeg holder min iPhone 4 akkurat som jeg hold iPhone 3GS; av og til flatt inn mot trynet, av og til mellom hodet og skuldra, av og til i venstre hånd og av og til i høyre.

Alt dette uten å overhodet tenke på hvordan jeg holder den.

Hadde sensorproblemet vært så stort som man får inntrykk av ville jeg tro at jeg hadde sett mer til det. Jeg har 9 dager og 16 timer samtaletid på den etter at jeg fikk den...

Det kan være at det er spesielle måter å holde den på som forårsaker og at jeg ikke har klart å knote nok til å finne denne, men poenget mitt er det samme; hvis problemet hadde vært så presserende som enkelte ser ut til å mene at det er så skulle man tro at "alle" hadde det. Det er langt fra sannheten.

Noe er definitivt endret siden iPhone 3GS, da jeg ikke hadde en eneste "kinntrykk" på denne, men jeg kjøper ikke dette "ikke-kjøp-iPhone-4-for-de-suger"-hypen som ser ut til å være på moten.

iPhone 4 er en meget bra telefon. Den har småting som hindrer den fra å bli "Perfekt", men ikke noen større ting enn andre telefoner jeg har brukt. (Og det begynner å bli noen...)

-KJ

Lenke til kommentar

Og nei, telefonen må ikke få no service for å bryte.

Hvordan forklarer du da at det er et signalproblem? (Jeg er ute etter en teknologisk forklaring som lar seg bevise, ikke noe kvasifilosofisk svada som man kan finne på et hvilket som helst forum hvis man søker litt... ;) )

Jeg er en nerd, jeg har nerdevenner, vi har prøvd og testet det meste. Det er ikke slik at jeg bare fant en iphone 4 og gjorde deathgrip på den for å se hva som skjedde, som du tydeligvis ser ut til å tro.

Bra for deg at du er nerd. Det er en fin ting. Flott at du har venner også.

Jeg har ikke antatt noe som helst om deg eller dine venner her, heller ikke om hvordan du har testet som du her sier.

Jeg har bare ikke sett noen bevis...

-KJ

Lenke til kommentar

Vel problemet er vel ganske utbredt når Apple selv har gått ut med en pressemelding og sagt at det er veldig mange som er berørt av dette og at de jobber med en fix. Den første fixen hjalp ingenting (4.0.1) Så får vi se hva som skjer. Kanskje du ikke har problemet, men jeg kjenner flere. Og jeg regner med at du og er enig at sånn skal det ikke være.

http://www.pcworld.com/article/200024/another_apple_iphone_4_flaw_a_glitchy_proximity_sensor.html

http://www.mobilen.no/wip4/faar-ikke-fikset-iphone-4-sensor/d.epl?id=46325

http://www.appleinsider.com/articles/10/06/28/users_report_issues_with_iphone_4_proximity_sensor_during_calls.html

Dokumentasjon i form av video og artikler.

"– Vi har ennå ikke løst problemet, sier Apple australske talskvinne Fiona Martin til Sydney Morning Herald. Hun gir heller ikke noen dato for når vi kan vente en fiks."

Endret av exptr
Lenke til kommentar

Jeg har bare ikke sett noen bevis...

-KJ

At apple selv sier at problemet finnes?

At jeg sier at jeg har opplevd det på et utvalg av iphone 4, og at problemet er tilstedeværende på 3 av 3 som har blitt testet.

Dette spesielt siden vår utpekte lan-kjeller har veldig dårlig dekning, slik at samtalekvaliteten med vanlige telefoner blir rimelig dårlig (men mulig) så bryter iphone 4 nesten umiddelbart om man holder rundt kanten på den (3 fingertupper som sagt).

Dette gjelder KUN iphone 4.

Eller som for min mor som bor midt ute på landet utenfor moss, der dekningen alltid er på nederste strek, i feil steder av huset er det 0.

Iphone kobler ut, hver eneste gang man holder den slik jeg normalt holder telefonen.

Om jeg derimot bruker den andre hånden, og holder tommel på fremsiden, og pekefinger på baksiden, slik at jeg ikke tar i antennen, så fungerer samtalene perfekt

Er ikke alt dette rart på en telefon som ikke har dette problemet?

Hvordan kan dette ikke være et bevis på et telefonen, som i tillegg skal være mer følsom enn vanlige telefoner, mister kontakt 100% av gangene når man holder på antennen.

Lenke til kommentar

Kan det være snakk om forskjellige produksjonsserier hvorpå nyere telefoner har blitt noe forbedret?

Slik jeg har forstått det virker det hele ganske tilfeldig. Det ryktes at det kommer en ny telefon etter nyttår, men det er jo som jeg sa kun rykter.

Lenke til kommentar

Vel problemet er vel ganske utbredt når Apple selv har gått ut med en pressemelding og sagt at det er veldig mange som er berørt av dette og at de jobber med en fix.

Jeg vet at problemet er der, jeg bare lurer på hvorfor ingen av brukerne jeg omgås til daglig ser mer til det hvis det er så utrolig vanlig som det ser ut til i følge diverse nettmedia.

Det at Apple går ut med en pressemelding for å fortelle at de vet om problemet er vel hverken mer eller mindre enn forventet. Det er jo tross alt som vi alle er enige om en feil på telefonen. Det at veldig mange er berørt av problemet vet vi vel også, da det er en feil på styringen av sensoren slik at denne registrerer om du har telefonen mot ansiktet eller ikke. Da vil det nok berøre alle telefoner, og ikke bare en og annen telefon.

Mine innsigelser er mot dem som går hardt ut og kaller det et stort problem. Det er det nemlig ikke hos de aller, aller fleste.

-KJ

Lenke til kommentar

Min erfaring er at iphone brukere, som de aller fleste andre mobilbrukere lærer seg å leve med det istedenfor å klage med det, og vi andre som ikke er vandt til det reagerer kraftigere på det.

F.eks en kompis av meg hadde n97, og den klarte jo ikke å ta i mot mer enn hver tredje samtale, og enda værre å ringe ut, men han lærte seg å leve med det istedenfor å klage... ingen som lånte telefonen hans mer enn en gang.

Lenke til kommentar

Mye interessant.

Så det du her sier er at hvis du tar på iPhonen langs kantene når den er i en samtale så bryter denne med en eneste gang? Og det uten at signalet dropper til "Ingen dekning"? Har du prøvd å vente i et halvminutt for å se om det ikke bare er en forsinkelse i visningen av signal, slik at du i realiteten mister samtalen på grunn av at signalet faller ut?

Har noen av de telefonene du har testet med vært jailbreaket? Det finnes et realtime RSSI-meter du kan installere hvis du har jailbreaket. Det hadde vært interessant å se hvilke verdier dette rapporterer i det du mister samtalen.

Misforstå meg rett; jeg sier ikke at du ikke har problemer, jeg bare tror problemet er noe annet enn det du tror det er. Slik jeg ser det så er det som skjer at signalet er så marginalt i utgangspunktet at de få dBm demping du påfører telefonen er nok til at du mister signalet og dermed også samtalen.

-KJ

Lenke til kommentar

I problemområdene skjer det hver eneste gang.

Jeg har ikke ventet for å se på statusen, jeg har blitt lettere irritert og prøvd å ringe igjen. De gangene vi har prøvd det ut for å prøve har den ikke gått ned når den har brutt, mulig at den har gjort det en stund etter, men allerede der vil jeg påstå at det er en ganske kraftig designfeil "vent 30 sek med å oppdatere dekningsstatus" Hva skal det være godt for...

Ignen av telefonene har vært jailbreaket.

Problemet mitt er at dette KUN skjer med iphone. Og KUN når den holdes "normalt" altså på kanten. Det skjer ALDRI når man kun holder på plasten/glasset.

Vanskelig å se at dette er noe helt annet en det jeg tror det er.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at iphone brukere, som de aller fleste andre mobilbrukere lærer seg å leve med det istedenfor å klage med det, og vi andre som ikke er vandt til det reagerer kraftigere på det.

Jeg tror nok at en del brukere kan være tilbøyelige til dette, men jeg kan garantere deg at hvis jeg slet med at jeg mistet samtaler på grunn av at jeg tok på telefonen min da ville den ha vært historie i løpet av kort tid. Jeg utstår ikke å plages med noe som jeg forventer at bare skal virke.

I tillegg jobber jeg i en forholdsvis teknologitung bransje, slik at de aller fleste jeg jobber med har god innsikt når det kommer til hva de skal forvente og ikke av verktøyet de bruker. Derfor tror jeg at jeg ville ha fått tilbakemeldinger om slike svakheter fra disse brukerene hvis det var noe de hadde problemer med. Jeg vet med sikkerhet at de jeg jobber i samme avdeling som ikke har problemet, da det har vært et tema før vi gikk til innkjøp av iPhone 4.

Anbefaler at du leser Anandtech sin analyse av antenneproblemet.

Som du ser av tallene han presenterer så mister iPhone 4 mer av signalet enn andre telefoner når man holder den på en spesiell måte. Men på grunn av den økede følsomheten på radiodelen så blir forskjellen minimal. (iPhone 4 har et signaltap på 22-24 dBm, mens andre telefoner har 15-16 dBm. iPhone 4 går ned til -121 dBm, mens andre telefoner stopper på -113 dBm.) Det vil si at maksimal forskjell vil utgjøre 2 dBm, noe som er marginalt, men som i gitte tilfeller kan være forskjell mellom signal og ikke signal. (Alle antagelser og regnestykker tar her utgangspunkt i tall fra artikkelen jeg linker til og er rundet av for enkelhets skyld. Poenget er uansett valid og riktig mener jeg.)

-KJ

Lenke til kommentar

De gangene vi har prøvd det ut for å prøve har den ikke gått ned når den har brutt, mulig at den har gjort det en stund etter, men allerede der vil jeg påstå at det er en ganske kraftig designfeil "vent 30 sek med å oppdatere dekningsstatus" Hva skal det være godt for...

Det er nok for å få en kontiunitet i signalvisningen slik at hvis du befinner deg en plass med varierende dekning så står ikke signalet og blafrer. Jeg tror ikke at du må vente 30 sekunder for å få utslaget, det tallet var valgt tilfeldig.

Vanskelig å se at dette er noe helt annet en det jeg tror det er.

Og hva tror du det er, da? Teknologisk forklaring.

-KJ

Lenke til kommentar

At antennen er dårlig plassert, og når man holder på den på feil steder, så kortsluttes de to antennedelene, og hele antennen sin funksjon forsvinner siden motstanden i antennen blir helt gal.

Det er en grunn til at alle antenner består av to ledere og ikke en.

Dette vil effektivt spise opp ganske mange db følsomhet i antennen, og om dekningen er dårlig vil telefonen umiddelbart miste signal når det skjer.

Lenke til kommentar

iPhone 4 og antennagate i ettertid.. Hva skjedde?

Da iPhone 4 kom ut var det et ramaskrik i halve verden om dette. Deretter ble det helt stille. Hva skjedde? Var problemet overdrevet? Hva sier de som har/har hatt iPhone 4 nå i ettertid?

Er problemet blitt bedre? Er det et praktisk problem i det hele tatt?

Min første iphone, fra første batch i Norge, riktignok med 4.01 der signalstyrken hadde blitt korrigert, mistet dekning bare du kom borti "sweetspot" med tuppen av lillefingeren. Fra 5 til 1 strek.

Min nåværende iphone, produsert i uke 35 fra serienummeret å dømme, mister signal fra 5 til 3 streker kun om jeg holder den fast med begge hendene rundt antennen.

Anekdotisk kan det virke som om noen har fikset noe bak "forhenget"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

At antennen er dårlig plassert, og når man holder på den på feil steder, så kortsluttes de to antennedelene, og hele antennen sin funksjon forsvinner siden motstanden i antennen blir helt gal.

Det er en grunn til at alle antenner består av to ledere og ikke en.

Dette vil effektivt spise opp ganske mange db følsomhet i antennen, og om dekningen er dårlig vil telefonen umiddelbart miste signal når det skjer.

Det høres ut som om vi i bunn og grunn er enige her; vi bare ordlegger oss litt forskjellig.

Hvis du leser analysen fra Anandtech så ser du målinger på hvor mye de klarer å fremprovosere av signaltap.

Men hvis det Lilac1 antyder stemmer så har enten Apple gjort noe med nyere telefoner de shipper, eller så er problemet verre på enkelte enheter.

-KJ

Lenke til kommentar

De tre jeg har prøvd som opplever problemet er alle blandt de aller første som ble sendt ut i norge, den fjerde er nyere, men til gjengjeld er den som sagt alltid i gode dekningsområder, så eieren har ikke merket noe til det.

Så jeg kan ikke si noe på den teorien, men det høres jo ut som noe "jeg" hadde gjort om det var en feil på produketet (fikse den altså).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...