mesha Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Har lenge irritert meg over hvorfor aldri minibanker har blitt "gjenoppfunnet på ny". De har nå vært veldig like i flere år uten noen form for modifikasjoner rent fysisk. Her tenker jeg spesielt på selve inntastingen av pinkoden. Min ide går ut på at man først ser inn på et grafisk vindu som kun personen selv kan se (bilde:person ser inn her). Rent fysisk så vil den selvfølgelig stikke ut slik at den er tilpasset øynene og er skygget slik at KUN personen selv ser vinduet. På dette grafiske vinduet vil det være tall fra 0-9 i tilfeldig rekkefølge hver gang inntastingen skjer (bilde: vindu som person ser).Her vil personen ha mulighet å bla seg frem til de 4 tallene som koden krever. Hva syns folket om ideen? tar gjerne imot kritikk Endret 16. oktober 2010 av mesha Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det er jo en mulighet, men eldre damer å slikt kommer jo til å ha litt vansker med å forstå det.. Jeg ser heller at man har en slaks "boks" rundt tastene, slik at ingen kan se hva du trykker.. Noe ala bankterminalen på noen butikker å slikt, med stor plastikk"skjerm" på sidene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det vil ta mye lengre tid å bruke din minibank fremfor de vi har i dag, spesielt hvis rekkefølgen på tallene forandrer seg hver gang man bruker minibanken. Hvordan tror du eldre og synshemmede hadde likt dette? De hadde jo ikke kunne brukt minibanken. Jeg ser ingen grunn til å forandre på måten man taster inn koden sin på. Hvis man er litt nøye på omgivelsene rundt seg (og rundt minibanken), sjekker at det ikke har blitt montert skimmingutstyr og holder hånden rundt tastaturet når man taster inn koden, vil jeg si det er mer enn bra nok. Lenke til kommentar
mesha Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Glemte å nevne at jeg ser for meg at både den gamle metoden og min ide vil være på en og samme maskin, dvs. mulighet å velge hvordan man vil taste inn koden. Mtp svaksynte,eldre etc Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Glemte å nevne at jeg ser for meg at både den gamle metoden og min ide vil være på en og samme maskin, dvs. mulighet å velge hvordan man vil taste inn koden. Mtp svaksynte,eldre etc Hva er da poenget med din metode, hvis den gamle metoden er sikker nok til å fortsatt kunne brukes? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hvordan tror du eldre og synshemmede hadde likt dette? De hadde jo ikke kunne brukt minibanken. Det er fullt mogleg å implementere dette med lyd, på same måte som enkelte minibankar (pluss til dei) har i dag. Eg støttar likevel poenget med at å vere forsiktig fungerar godt nok i dag, i tillegg til å unngå minibankar/terminalar som er svært utsatt. Har du, trådstartar, ein tilsvarande idé for betalingsterminalar i butikk? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Hva er da poenget med din metode, hvis den gamle metoden er sikker nok til å fortsatt kunne brukes? Den gamle metoden er ikke sikker nok til å kunne brukes, men den brukes allikevel. Hele problemet ligger i brukervennlighet slik jeg ser det. Minibaker bør være i rom som kun tillater én person eller gruppe inne om gangen. Da kan man føle seg 100% trygg på at ingen stjeler kortet framfor øynene dine, og at noen ser koden din. Så lenge man er ute på gata og har det systemet vi har i dag er ikke sikkerheten god nok. Det er jo en mulighet, men eldre damer å slikt kommer jo til å ha litt vansker med å forstå det.. Jeg ser heller at man har en slaks "boks" rundt tastene, slik at ingen kan se hva du trykker.. Noe ala bankterminalen på noen butikker å slikt, med stor plastikk"skjerm" på sidene. At eldre har vanskeligheter med å forstå handler kun om motvilje til å sette jeg inn i ny teknologi. Når de ser at det ikke er noe valg, kommer de til å lære det. Og er du så innsnevra at du ikke klarer å lære deg det, så er det sannsynligvis noen andre som tar hånd om din personlige økonomi allerede. Når det gjelder løsningen som er på butikkterminaler, så kan jeg bekrefte at det er kommet på nyere minibanker. Sparebank 1 Nord-Norge har i alle fall minibanker med en slik løsning. Og det er i min mening en kvasiløsning. Det virker, men det er alt for stor mulighet for kriminelle å kunne omgå denne, da det utelukkende avhenger av brukers oppmerksomhet og rutiner. Faktum er at folk flest slurver med sikkerhet i minibaker fordi vi er naive og har lagt oss uvaner. I sommer fikk jeg en oppvekker. Personen før meg hadde glemt kvitteringen sin og forlot. Jeg tok i bruk banken, og akkurat i det jeg skulle til å stikke inn kortet mitt ser jeg en fremmend hånd som strekker seg i samme retning, heldigvis reagerte jeg fort nok til å sikre meg kortet. Dog viste det seg at det var kvitteringen han skulle ha, og ikke kortet. Hadde han vært litt kjappere og hatt tyveri som intensjon hadde jeg mistet kortet mitt der. Hadde minibanken vært i et slikt rom jeg beskrev tidligere hadde dette aldri skjedd. Det er det som er løsningen, ikke redusert brukervennlighet i form av en skjerm som kun du kan se på, og piltaster for å trykke kode. Det er fullt mogleg å implementere dette med lyd, på same måte som enkelte minibankar (pluss til dei) har i dag. Er det forskjellige toner når man trykker forskjellige taster på minibanker i dag?. Jeg har lagt merke til at de fleste banker har en relativt irriterende pipelyd her gang man trykker, men har ikke bitt meg merke i tonene. Hvis det er tilfelle at det er unike toner for hver tast, så er jo det jevngodt med å stille seg på gata og rope ut koden din. Så jeg gjentar meg selv for en tredje gang, den absolutt beste løsningen for sikkerhet i minibanker er et rom som kun tillater én person eller gruppe inne om gangen. Når det først er noen i rommet, skal ikke døren kunne åpnes fra utsiden av uvedkommende. Da trenger man bare å ta et rask blikk over skuldra i det døren lukkes for å sikre seg. Endret 16. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hva er da poenget med din metode, hvis den gamle metoden er sikker nok til å fortsatt kunne brukes? Den gamle metoden er ikke sikker nok til å kunne brukes, men den brukes allikevel. Hele problemet ligger i brukervennlighet slik jeg ser det. Minibaker bør være i rom som kun tillater én person eller gruppe inne om gangen. Da kan man føle seg 100% trygg på at ingen stjeler kortet framfor øynene dine, og at noen ser koden din. Så lenge man er ute på gata og har det systemet vi har i dag er ikke sikkerheten god nok. Ikke dumt, men hva hindrer de kriminelle fra å stjele kortet ditt/rane deg før eller etter du går inn i rommet? Hva om de tvinger seg inn i rommet sammen med deg? I så tilfelle er det mye vanskeligere å stikke av. Kanskje dratt litt langt, men likevel noe man bør ha i tankene. Jeg husker en gammel Lotto-reklame, hvor en mann står i et slikt rom du snakker om. Rommet har glassvegger, og minibanken begynner å spy ut tusenlapper som resulterer i at rommet blir fylt med penger. Reklamen avslutter med at mannen ligger presset mot glassveggen og smiler til den vakre damen som står i kø. Er det noe slikt du tenker på? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Nei. Alle minibankane til Nordea, og ein del andre minibankar, har ein vanleg minijack-plugg. Koble til propp, headset, kva du no har på deg, og ei stemme fortel deg kva som skjer på skjermen (tast inn kode, tast inn beløp osb.). Eg trur ikkje den annonserar tala du trykker, så tastaturet må du kjenne sjølv (det er forøvrig det prikken på 5-talet er til). Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg husker en gammel Lotto-reklame, hvor en mann står i et slikt rom du snakker om. Rommet har glassvegger, og minibanken begynner å spy ut tusenlapper som resulterer i at rommet blir fylt med penger. Reklamen avslutter med at mannen ligger presset mot glassveggen og smiler til den vakre damen som står i kø. Er det noe slikt du tenker på? Ja, det var et slikt rom jeg tenkte på, kanskje mer skjermet mot innsyn. Utover det så ser jeg jo absolutt ulempene du nevner, spesielt med tanke på at noen kan trenge seg inn sammen med deg og rane deg i fred og ro. @enixitan: Når du nevner minijack, så kom jeg til å tenke på at det faktisk er i den minibanken til Sparebank 1 jeg nevnte tidligere. At prikken på fem-tallet er for orientering til blinde har jeg aldri tenkt på, det er jo helt fenomenalt. Faktisk så er vel tallene også uthevet eller fordypet i tastene også. Har aldri bitt meg merke i disse tingene. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Angående orientering for blinde: Det opphøyde punktet på 5-tasten finnes også på mobiltelefoner (med normalle taster), på fasttelefoner, kalkulatorer og lignende. På qwerty-tastaturet på datamaskiner (og eldre skrivemaskiner) er det opphøyde punkter på F- og J-tastene, disse er utgangspunkttastene for pekefingrene når man skriver med den såkalte touch-metoden (maskinskriving). Når det gjelder adgangskoder/sikkerhetskoder så finnes det ulike alternativer, irisavlesing (fungerer ikke for de som har glassøye), fingeravtrykklesing osv. Jeg har også sett en demonstrasjon av en mobiltelefon som slo seg av etter noen få skritt med et fremmed ganglag, en sånn mobiltelfon kunne muligens vært brukt som en nøkkel for både hus, bil og bank. Men egentlig: Den dagen fysiske penger er en saga blott og man kan betale med kort/mobiltelefon overalt, da vil det ikke være behov for minibanker heller. Problem løst. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har også sett en demonstrasjon av en mobiltelefon som slo seg av etter noen få skritt med et fremmed ganglag, en sånn mobiltelfon kunne muligens vært brukt som en nøkkel for både hus, bil og bank. Helt til du skader foten din en mørk vinternatt og kommer haltende hjem. Men du slipper ikke inn fordi mobilen mener du ikke går riktig . Lenke til kommentar
McHill Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hvorfor bruke kort i det hele tatt det finnes da mange bra og sikre (og mindre sikre) alternativer. Fingeravtrykkleser,Iris skanning, Stemmegjenkjenning, Signaturgjenkjenning,div implantater. Det er selvsagt unødvendig og bruke alt, men vis alle minibanker er utstyrt med alt og Kundene kan bestemme hva de vil bruke selv av sikkerhetssystemer, kan for eksempel en mann med Glassøye, Bruke fingeravtrykk i stedet og en mann uten fingre kan bruke Iris skanning. De som har mistet alle fingrene, er stum, har glass øye kan få en Microchip implantert inn under huden, som mottar for eks. ett Fm signal og forvrenger det med en Spesiell algoritme som er spesiell for hver enkelt chip. Microchippen kan sikkert også brukes på gamle og demente også men det enkleste hadde nok vært og bare bruke PIN kode og EVENTUELT bli svindlet en eller annen gang. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har også sett en demonstrasjon av en mobiltelefon som slo seg av etter noen få skritt med et fremmed ganglag, en sånn mobiltelfon kunne muligens vært brukt som en nøkkel for både hus, bil og bank. Helt til du skader foten din en mørk vinternatt og kommer haltende hjem. Men du slipper ikke inn fordi mobilen mener du ikke går riktig . Eieren har da en spesiell pinkode som tastes inn, mobiltelefonen lærer seg eierens nye ganglag, og vips så fungerer telefonen igjen. En som stjeler telefonen har verken denne pinkoden eller ganglaget, og må gi den opp. Den er også uselgelig, unntatt til den opprinnelige eieren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå