Qumad Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Jeg er på jakt etter brannslukningsapparat til og ha i huset vårt. Vi har pr. i dag pulver apparat, jeg har blitt anbefalt at jeg bør kvitte meg med disse og gå til innkjøp at nye apparater med vann. Noen som har peiling på om disse nye apparatene med vann er bra? Grunnen til og gå for vann er jo at hvis man har slukket en mindre brann i ett rom med pulverapparat så har man jo uansett ødelagt det rommer samt det som var i rommet pga pulveret. Noen som vet om gode priser på brannslukningsapparat med vann? Endret 16. oktober 2010 av Qumad Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Hvem i alle dager gav den idiotiske anbefalingen?? Vann apperater har svært begrenset bruksområder, de kan kunn benyttes til Class A type brann. De er også farlig, særlig om du får olje brann i kjøkkenet (som er den vanligste brann årsaken i kjøkkenet), vil vann spre brannen isteden for å slukke den! Elektrisk brann er de helt nytteløse til! Pulver apperat er godkjent for Class A,B,og C brann. Enaste den ikke klarer er Class D, som er kjemisk brann. Pulver er den som er anbefalt av brannvesnet, og mangen forsikrinselskaper KREVER du har pulver. Hva så om møbler eller "ting" blir skadet av pulveret. Er et lite pris å betale enn at huset/leiligheten brenner ned, eller om noen i famlien skulle brenne inne! Les litt her: http://www.fire-extinguisher101.com/ Endret 16. oktober 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva så om møbler eller "ting" blir skadet av pulveret. Er et lite pris å betale enn at huset/leiligheten brenner ned, eller om noen i famlien skulle brenne inne!Som man sikkert kunne lese ut fra inlegget (i hvert fall mellom linjene) så var min oppfatning at vann apparatet gjorde samme nytte som som pulver apparat, men uten de destruktive egenskapene til pulveret. Hvis så var tilfellet så ville ikke denne flåsete kommentaren din hatt noen relevans.Med forklaringen som Du gav over gav jo svar på mitt spørsmål ang erfaringer med vannapparat. Takker ellers for informativt svar. Da blir det og beholde pulverapparatene og muligens gå til anskaffelse av ett vannapparat i tillegg. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Brannslukkingsapparat med vann har jeg knapt nok hørt om, og i alle fall ikke sett i noen norsk butikk. Det som imidlertid kan være brukbare alternativ til pulver er skum eller CO2. Skal du slukke med vann, bruk heller brannslange med ubegrenset tilgang til slokkemiddel... Lenke til kommentar
flippak Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Dette er vel det nærmeste man kommer her til lands: http://www.byggsikkerhet.as/vannapparat/cms/94 Noen som har noen erfaringer rundt denne? Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Dette er vel det nærmeste man kommer her til lands: http://www.byggsikkerhet.as/vannapparat/cms/94 Noen som har noen erfaringer rundt denne? Vet Du prisen på dette? Endret 9. januar 2011 av Qumad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå