Gå til innhold

PC starter bare 1 av 20 ganger

tihe

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en ny maskin i deler og puttet den sammen selv.

MSI-K7N2G-ILSR

512 Geil 333Mhz

WD80GB 8MB

XP 2500+ Barton 333FSB

Da jeg hadde montert alt så startet maskinen og jeg begynnte XP installering. Men da XP restartet så ville den ikke starte igjen. Da står den bare å piper med 2 sekunders mellomrom. Kikket på D-Bracketen og den sier at det er minne som ikke er installert riktig eller skadet. Har testet med to andre brikker og både PC2100 og PC2700. Ikkeno. Byttet PSU til 350W men det hjalp ikke. Det kan virke som at hvis jeg lar den stå en stund og så starter opp så kommer den, men hvis jeg da restarter så skjer det samme.

En annen ting er en ulyd jeg får fra CPU. Den høres helt grei ut helt frem til XP begynner å laste. Da kommer det en ekkel pipelyd.

Sendte CPU og hovedkort inn til PSdata men der fikk jeg bare; "TESTET OK" på hovedkortet og CPU'en hadde de ikke sett på. Har flashet BIOS til nyeste versjon og lagt inn alt av de nyeste drivere til HK.

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde det ikke vært for at du byttet power ville jeg spurt om det var kraftig nok. mye som kan være feil, prøv å koble fra alt som kan kobles fra og sjekk hva som skjer. cdrom, diskettstasjon, lydkort, modem, nettkort, osv. La kun minimum med hw stå i maskin og start feilsøk. virker som det er en liten kortslutning i en eller annen del. Kan være hva som helst. hvordan piper maskinen? er det bare vifta som piper eller kommer det feilmelding fra hovedkortet?

Lenke til kommentar

Det meste er integrert på det hovedkortet. Har prøvd å starte med minimalt; kun ram, cpu, disk men får bare det samme. Prosessor er ikke varm de gangene maskinen starter.

Tror ikke det er vifta som piper for npr jeg stopper den så er lyden der fremdeles. Mener på at det kommer fra CPU. Og det er IKKE en feilmelding fra HK. Lyden kommer akkurat idet XP begynner å laste. Du hører det ikke hvis du f.eks. går inn i BIOS eller trykker pause.

Lenke til kommentar

Jeg har samme hk og har fått lignende symtomer med mine twinmos pc3200 brikker når hastigheten har stått på SPD i bios. Jeg måtte sette inn en annen brikke(crusial pc2700) og så sette hastigheten fast til 200 for så og sette inn twinmos brikkene så funker det fint.

Kan vere noe av det samme problemet du har? :shrug:

Lenke til kommentar

Hadde lignende problem selv.. Det var den "høy-temperatur-alarmen" som begynte å ule, for deretter å slå av maskinen, da XP startet å loade. (You like min engelsk-norsk? :roll: ) I mitt tilfelle var det cpuviften som kjørte med for lavt turtall slik at den trigget bios'ens temperaturvern. Prøv å diable alt som har med temperaturer å gjøre i bios.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått maskinen opp hvertfall. Satte inn en 256MB PC2100 Value brikke isteden og da gikk den fint, men har fremdeles den j... ulyden fra et-eller-annet-sted-nærme-CPU. Og nå har jeg testet med en XP2000 CPU og en annen kjøler også og jeg fikk samme lyden. Så nå er jeg hvertfall helt rådvill. Kan det være noe som er spinnvillt på hovedkortet?!

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet! Når jeg bootet maskina peip den med jevne mellomrom hele tiden! Tenkte kanskje at en formatering ville gjøre susen, men pipelyden vedvarte under hele os installeringen :-? .

Så bestemte jeg meg for å sjekke rammen med memtest, og det viste seg at den ene brikken inneholdt fullt av feil. :cry: Jeg fjernet den og siden har jeg ikke hatt problemer. Så det er høyst trolig det er rammen din det er noe feil med.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er rammen altså for nå har jeg tested 4 forskjellige brikker fra forskjellige produsenter og forskjellig Mhz og størrelse. Da kan det vel ikke være den?! Det kan virke som den pipe/suse lyden går i samsvar med disk aktivitet. Så med en gang XP starter å loade så kjører den på for fullt. Og når den er inne i XP roer den seg litt igjen men med den er der og med en gang jeg utfører en operasjon så kommer den igjen.

Lenke til kommentar

hei, jeg hadde akkuratt det samme problemet! Og når jeg endelig kom inn etter 20 trykk på restart knappen, frøs bildet etter 10-20min bruk i windows. Jeg brukte kanskje 3uker på å finne ut at det var harddisken som det var noe galt med, ikke vet jeg hvorfor, men det var tilfellet hos meg.

Jeg fikk ny av komplett og da gikk maskinen på når jeg ville den skulle på =)

Lenke til kommentar

Hva med harddisken da? Har du prøvd å kjøre uten den? Hvis ikke så prøv det. Evt. test harddisken i en annen maskin.

Du kan også boote opp med Knoppix Linux direkte fra CD-rom (uten å ha harddisk i systemet) for å se om det hjelper på stabiliteten.

En ting til du kan gjøre er å underklokke ram og CPU for å se om det er noen av de delene som er defekte og ikke takler orginal hastighet.

Lenke til kommentar
Hva med harddisken da? Har du prøvd å kjøre uten den? Hvis ikke så prøv det. Evt. test harddisken i en annen maskin.

Du kan også boote opp med Knoppix Linux direkte fra CD-rom (uten å ha harddisk i systemet) for å se om det hjelper på stabiliteten.

En ting til du kan gjøre er å underklokke ram og CPU for å se om det er noen av de delene som er defekte og ikke takler orginal hastighet.

Vanskeløig å få sjekket det uten harddisk vel? Problemet hans inntreffer jo ikke før WinXP begynner å loade, og XP får jo ikke loadet uten harddisk... :D Prøve å bytte hardisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...