Gå til innhold

Hvordan få full 5.1 lyd fra MediaCenter pcen til hjemmekino anlegget?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i dag et nokså enkelt hjemmekino anlegg Phillips MX 2500 (noen år gammelt), det har to innganger for vanlig analog lyd (rød og svart/hvit) eller ingen andre innganger for lyd.

 

161010_hjemmekino1.jpg

 

I dag bruker jeg en minijack kabel fra MediaCenter pcen til hjemmekino anlegget, og via virtuell surround har det vært grei lyd.

 

For ikke så lenge siden kjøpte jeg et nytt skjermkort til pcen, og bruker nå HDMI til TVet. Tvet har jeg nå koblet til hjemmekino anlegget med analog lydkabel (rød og svart/hvit) ledning i begge ender.

 

Men hvis jeg prøver å få lyd fra HMDI kontakten på pcen, blir lyden bare utrolig svak og kun på senter høyttaleren. Har prøvd å endre fra stereo til 5.1 etc, men ingen ting hjelper. Lyden fra Blue Ray spilleren er kjempe bra.

 

Hvordan kan jeg få best lyd fra pcen, Blue Ray spilleren og Tvet (eller egentlig all lyd bør gå fra TVet til hjemmekino anlegget)?

Og om mitt anlegg er for dårlig i dag, hvilket anlegg på komplett.no, netshop.no, mpx.no eller Elkjøp kan gi meg den beste lydopplevelsen fra pcen, Blue Ray spilleren og Tvet for den laveste summen?

 

Er ikke ute etter noe til 5.000 og oppover, men noe rundt 2.000- 3.000 kanskje.

 

Det ideelle hadde som sagt vært at all lyd fra både pcen og Blue Ray spilleren (og eventuelt andre ting senere) går via TVet til hjemmekino anlegget. Alt via en kanal.

 

Må jeg også bytte skjermkort på pcen for å få bedre lyd?

 

Tvet er: Sharp Aquos LC-46LE600E 46″ LED LCD-TV, 1920×1080, 3x HDMI, X-GEN panel

 

Skjermkortet på pcen: Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR2 skjermkort

 

Ikke noe eget dedikert lydkort på pcen, kun internt på følgende hovedkort: Asus P5B-Plus Vista Edition, P965, S775 hovedkort

 

Setter pris på alle forslag om hvordan jeg kan få best mulig lyd, for minst mulig penger på oppsettet jeg har i dag.

Aktuelle ting å kjøpe nytt er da hjemmekinoanlegg + eventuelt skjermkort til stuepcen. Skal kun brukes til TV/Video ikke noe spilling. Helst uten vifte. Men med HDMI utgang.

Om jeg må ha et dedikert lydkort istedenfor, så er det også aktuelt da.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...