Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC frys, hyperaktive vifter

Anbefalte innlegg

Hei, for om lag to og en halv måned snekret jeg sammen en ny stasjonær PC. Jeg er ikke en særlig teknisk annlagt person akkurat og hadde aldri gjort noe sånt før, men det gjekk relativt smertefritt.

Men, for omtrent en måned siden begynnte jeg å møte et gjenntagende problem. Helt plutselig, uten forvarsel, blir skjermen helt svart (den kobler seg ut), lyden kobler seg ut, mens viftene i kabinettet raskt går ifra å vere stille og fredelige til å ule for harde livet.

I denne tilstanden forblir PCen til jeg slår av strømmen. Når jeg slår den på igjen oppfører viftene seg normalt igjen. Slår jeg maskinen på igjen innen to-tre minutter etter jeg slo den av kommer som regel problemet tilbake før Windows rekker å bli ferdig lastet inn. Vist jeg venter en stund før jeg slår på maskinen, for så å la den stå uten noen programmer kjørende vil den vere helt fin i 1-4 timer før problemet plustselig gjennopstår.

Fryset kommer uansett hva jeg lar maskinen gjøre, men jeg har merket at det har en tendens til å kræsje vesentlig tidligere dersom jeg spiller spill.

Jeg føler at problemet gradvis, sakte men sikkert har eskalert over tid og skjer oftere og oftere. Det var ikke et "stort" problem intill for rundt en uke siden.

Det virker ikke som at det har noe med overoppheting å gjøre, som var min første teori. Temperaturene til CPU/GPU ser meget gode ut. Jeg vet ikke helt nøyaktig hvilke vifter det er som går bananas men det virker som at det kommer mest lyd ifra viften til strømforsyningen og/eller viften til grafikk-kortet.

Jeg har kort sagt ingen anelse om hva problemet er for noe.

Specs:

AMD Phenom II T1050

Asus M4A89GTD Pro/USB3

2x2GB Corsair 1600mhz RAM

XFX ATI Radeon 5850

1TB Samsung Spinpoint F3

x22 DVD-RW Drive

Corsair TX750W

Nec MultiSync EA231WMi (1920x1080 LED)

Fractal Design Refine R2

Windows 7 (x64)

Setter pris på en hver hjelp jeg kan få. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...