Gå til innhold

sende bilder til noen

Anbefalte innlegg

Hjeeelp!

har 371 bilder fra ferien jeg vil dele med ei jeg var på ferie med. Disse er på 794MB og i jpeg. Tenkte at det var jo bare å zippe bildene og sende over på mail, glømte av at jpeg allerede er såpass komprimert at å zippe ikke fører til så mye.. Har prøvd å høyreklikke på mappen og send til mail, d funker ikke.. prøvde å ta ut en del av bildene og sende, funket heller ikke..

Hadde vi bodd i samme by hadde dette selvfølgelig ikke vært noe problem, men iom at vi muligens aldri blir å se hverandre igjen (venninne av venninne) blir det vanskelig å kopiere over på ei minnepenn eller noe..

Før i tiden var det jo sånner "mapper" på msn der man kunne dele det man ville, helt genialt, kan ikke forstå hvorfor de fjernet den funksjonen..

men ja, noen som har tips til hvordan vi skal gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre hun skal trykke dem i kjempestørrelse, så har hun ikke bruk for JPG i full størrelse. Resize bildene til en passelig størrelse - for eksempel 1280 pixler brede eller lignende. Bruk et eller annet verktøy som kan batch-endre dem for deg, og gjerne så den skarper bildene litt opp også samtidig. Så får hun bilder som hun kan bruke til noe direkte, og som også ser skarpere ut på grunn av oppskarpingen.

..At dette fremdeles kan bli stort er en annen sak - støtter forslag om å brenne på CD. Men - så er det en mer håndterlig mengde data.

Lenke til kommentar

ftp, torrent, dropbox...

Det siste er nok det letteste, lag en dropbox konto så får du nok plass til alle bildene, så bare kopierer du dem opp dit (kan ta en stund avhengig av linja di), og så går det an å lage en link som du sender til hun som skal ha dem, så laster hun dem ned fra dropbox.

EDIT: Avhengig av hvor mye du stoler på dine medforummedlemmer, så kan jeg sette opp en midlertidig ftp for deg om du ønsker det.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Med mindre hun skal trykke dem i kjempestørrelse, så har hun ikke bruk for JPG i full størrelse. Resize bildene til en passelig størrelse - for eksempel 1280 pixler brede eller lignende. Bruk et eller annet verktøy som kan batch-endre dem for deg, og gjerne så den skarper bildene litt opp også samtidig. Så får hun bilder som hun kan bruke til noe direkte, og som også ser skarpere ut på grunn av oppskarpingen.

..At dette fremdeles kan bli stort er en annen sak - støtter forslag om å brenne på CD. Men - så er det en mer håndterlig mengde data.

hmmmm, finnes det noe program som gjør dette av seg selv? gidder ikke resize 371 bilder, i allefall når det ikke er for min egen del :p

får se om d blir å brenne de da, men hun jobber på hurtigruta, så blir jo så lenge til hun får dem da.. :p

skal sjekke ut picasa tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...