rubenbyman Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Hei. Jeg har nylig mottatt og bygd en selvbygger-PC fra komplett.no, altså denne. Jeg hadde ingen problemer med å montere alt sammen, helt fram til jeg skulle koble til front panelet, altså der hvor power switchen, reset switchen, hdd led og power led sitter. Problemet er at de connectorene som følger med kabinettet (Ace 420 Midi Tower, umulig å finne manual) ikke matcher JFP1-kontakten i MSI-hovedkortet. I MSI-manualen står det heller ikke noe som hjelper meg til å forstå hvordan disse connectorene skal kunne passe til hovedkortet. JFP1-kontakten i hovedkortet ser slik ut. Connectorene til power switch, reset switch og hdd led er tilsynelatende greie, men den til power led har tre pins, der den i midten er tom. Når jeg prøver meg litt fram med de ørten mest logiske mulighetene, vil ikke pc-en starte. ATX-plugger osv. er i orden. Hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg hva jeg må gjøre for å få vidunderet opp og gå. EDIT: Jeg fant nå ut at problemet lå i power switchen, den virker ikke. Jeg kobla da resetswitchen der som powerswitchen skulle stått, og vips så var det liv i maskinen. MEN, så enkelt skulle det ikke være. Jeg skal altså bruke denne maskinen som et slags mediesenter og bare bruke plasma-TVen som skjerm via en HDMI-kabel. Derfor har jeg ikke kjøpt inn noen andre skjermer. Jeg kobler HDMI-kabelen til grafikkortet, men det skjer ingenting på skjermen. Grafikkortet er i gang, så det sitter godt i sloten sin. Må jeg koble til en annen skjerm med en vanlig VGA-kabel for å få satt opp BIOS osv. før jeg kan bruke HDMI-utgangen? Endret 16. oktober 2010 av rubenbyman Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 har du ingen andre skjermer? ikke noen du kan låne fra. er ikke sikker men det kan hende at du må innstalere skjermkortdrivere for at hdmi og dvi skla funke. når jeg tenker meg om så er nok det helt galt men prøv med vga på en annen skjerm. Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Ja, takk for svar. Jeg har tenkt tanken og fått samme tips fra noen andre. Jeg har ikke noen andre skjermer selv, men skal nok klare å oppdrive en hos noen jeg kjenner. Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg fikk låne en vanlig LCD-skjerm og VGA-kabel, og koblet med store forhåpninger dette til pcen. Det fungerte da selvsagt ikke, skjermen sier "No signal". Jeg prøvde både med og uten grafikkortet i hovedkortet, og prøvde til og med en DVI-VGA-overgang i grafikkortet. Alt uten hell. Jeg prøvde å resette CMOS, jeg prøvde å koble ut den ene harddisken og bare bruke en minnebrikke, prøvde i begge minneslottene, prøvde det samme med den andre minnebrikken. Noen som har den fjerneste anelse om hva som kan være galt? Jeg begynner nesten å helle mot hovedkortet, ettersom det ikke hadde noen betydning om grafikkortet var i eller ikke. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Har du husket å gi strøm til CPU? Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Ja. Kan virkelig ikke finne noe som er koblet galt. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Så du har husket 4/8pins strømledning til cpu? For dette ser ut som det er en sån feil. Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Jepp, har husket 4-pins strøm til CPU. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Starter ting? Dvs, surrer vifter og den slags? Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Ja, alle vifter snurrer, PCU-vifta snurrer, GPU-vifta snurrer osv. Men den står liksom bare og sviver, lite/ingenting som skjer ellers virker det som. Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 som rubenbyman sa: Jepp, har husket 4-pins strøm til CPU. Mener denne kontakten er stort sett plassert oppe i høyre hjørne av hovedkortet. Mulig at du må splitte 24 pins kontakten for å få tak i en 4 pins kontakt du kan bruke. (se etter en som likner på den til venstre her) Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har koblet til en 4-pins kontakt til CPUen, altså i tillegg til den som er til CPU-vifta. Den heter ATX12V1 eller noe i den duren. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Okei. Da utelukker vi det. Må ver noe annet da. Koble i fra alt du ikke må ha for å starte opp systemet, Bare cpu, ram, hdd og skjermkort (pluss strøm til alt). Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg prøvde å resette CMOS, jeg prøvde å koble ut den ene harddisken og bare bruke en minnebrikke, prøvde i begge minneslottene, prøvde det samme med den andre minnebrikken. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Min egen lille sjekkliste når skjermen er svart, men alt starter: Signal/strømkabler 8-pin strøm RAM (Forskjellige slots osv) Strømkabler til skjermkort PCI-e slot til skjermkort (bytte) Ettersjekke at skjerm slåes på før PC Fjerne unødvendige komponenter (Lydkort, nettverkskort, USB-enheter osv) Dersom ingenting av det over fungerer, er det på tide å hente inn reservedeler til testing. Jeg tar alltid denne rekkefølgen: RAM GPU CPU HK PSU Nå burde jo dette være kompatibelt, men mulig du har fått defekt RAM eller noe sånt. En mail til Komplett bør fikse mye. Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 1. Har sjekket en del ganger, men skal gjøres igjen etter jobb i dag. 2. Jeg har 4-pins strøm til CPU-en. Den er godt i. 3. Har prøvd begge RAM-brikkene for seg selv i forskjellige slots. 4. Skjermkortet tar kun strøm fra PCI-e. 5. Kun et PCI-e-slot i hovedkortet. 6. Check. 7. Få unødvendige komponenter å ta bort, har en ekstra harddisk og to RAM-brikker. Er neste punkt det som du sier, å teste med reservedeler. Har ingenting selv, men skal nok få lånt noe. Jeg har sendt en mail til komplett, men de ba meg bare returnere det som kanskje er defekt for testing/bytting. Så jeg vil helst finne ut hva som er galt selv først. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvor i landet bor du? Er garantert noen som kan låne deg noen deler Lenke til kommentar
rubenbyman Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Bor i Haugesund, skal nok finne ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå