Gå til innhold

Går fra Olympus til Canon - hvilke objektiver er selvskrevne?

Anbefalte innlegg

Bytter i disse dager fra Olympus E-3 til Canon 7D, og må derfor finne nye objektiver. I og med at det er flere produsenter til Canon enn det er til Olympus, er det antageligvis også flere perler jeg ikke vet om. Har tidligere brukt Sigma 30mm 1.4 (som blir 60mm med Olympus 2x-cropfaktor) omtrent 90% av tiden. Innimellom brukte jeg Sigmas 105mm 2.8 (210mm) og Oly 35mm macro (70mm), men det er altså 30mm-en jeg brukte mest, og først og fremst ønsker en erstatning til. Selvfølgelig kan jeg bare kjøpe et nytt Sigma-objektiv med EF-fatning, men jeg lurer da altså på om det er noe annet fra andre produsenter der ute.

Et av problemene jeg hadde med Sigma-linsene var at de fokuserte forholdsvis tregt, spesielt 105mm. Noe litt snappy hadde vært bra.

Bruken kommer antageligvis til å være mest fokusert på portrett og macro, dvs. 30mm-150mm, sånn ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 50mm f/1.4 burde passe bra. Hadde nok også kjøpt 30mm f/1.4. Sigma fokuserer brukbart raskt på Canon.

Andre objektiver som bør vurderes er EF 85mm f/1.8, EF-S 60mm f/2.8 Macro, Sigma 105m f/2.8 Macro og Sigma 150mm f/2.8 Macro.

Du bør også se på EF 70-200mm f/4 IS eller Sigma's 50-150mm f/2.8 (alternativt 70-200m f/2.8 OS)

Lenke til kommentar

Når du sier perler er jeg litt usikke på hva du mener, men jeg ser ihvertfall på 50mm 1.8 som canon`s største perle.

Dette er selvsagt mye pga prisen kontra bildekvaliteten. Objektivet er ikke det mest robuste akkurat, men litt tåler det.

Jeg vil også nevne at flere opplever autofokusproblemer med Sigma på Canonkameraer.

Noen vil hevde at det ikke er et problem for du vil jo få et nytt, mens andre vil ikke være fornøyd med å måtte sende objektiver til kalibrering og testing osv.

Der er heller ingen som vet hvor mange som opplever problemer, men objektivkategori diskusjoene på flikr gir en god pekepinn.

Selv er jeg ikke fornøyd med min sima 30mm 1.4. Jeg opplever den som mye mindre skarp enn feks 50 1.8 fra canon.

Jeg har prøvd justering i alle retninger uten spessielt hell. Dette fordi objektivet er inkonsekvent i feilfokuseringen sin.

Jeg kommer ikke til bruke en kalori på å sende det inn osv. Dette fordi jeg da føler jeg gir meg og syns det er greit med ustabil kvalitet.

Min måte blir defor å bruke det til jeg kaster det, og aldri mer kjøpe Sigma.

+1 på den 70-200 anbefalingen

P-E

Lenke til kommentar

Der er heller ingen som vet hvor mange som opplever problemer, men objektivkategori diskusjoene på flikr gir en god pekepinn.

Nå er det vel alltid slik at de som klager får mer oppmerksomhet enn de som er fornøyd. Det er nok ikke alle som klager over fokusfeil, som faktisk har det - de bruker bare objetivet feil. Jeg har selv Sigma 50mm f/1.4 og har hatt mine bomskudd; men har i de tilfellene kunnet peke på brukerfeil. Det er lite som skal til før det blir feil på f/1.4

Selv er jeg ikke fornøyd med min sima 30mm 1.4. Jeg opplever den som mye mindre skarp enn feks 50 1.8 fra canon.

Jeg har prøvd justering i alle retninger uten spessielt hell. Dette fordi objektivet er inkonsekvent i feilfokuseringen sin.

Jeg kommer ikke til bruke en kalori på å sende det inn osv. Dette fordi jeg da føler jeg gir meg og syns det er greit med ustabil kvalitet.

Min måte blir defor å bruke det til jeg kaster det, og aldri mer kjøpe Sigma.

+1 på den 70-200 anbefalingen

P-E

30mm f/1.4 er et meget spesiellt objektiv, og som mange sliter med. Det "lider" bl.a. field curvature, som gjør at en del fokuseringsteknikker feiler (f.eks. focus and recompose).

Jeg har vært innom en god del Sigma objektiver, og har kun hatt problemer med 24mm f/1.8 som er et gammelt design.Så jeg har ingen problemer med å kjøpe Sigma i fremtiden, særlig objektiver som ikke lages av andre (f.eks. 50-150mm f/2.8)

edit: Samtidig synes jeg ikke at 50mm f/1.8 er en perle; den jeg har prøvd var ikke spesielt skarp, og byggekvaliteten er til å gråte over. EF 50mm f/1.4 er en del bedre - optisk helt nydelig, men også der er byggekvaliteten ikke helt på stell.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Til erstatning for Sigma 30mm f/1,4 vil jeg anbefale enten Canon 50mm f/1,8, Sigma 50mm f/1,4 eller Canon 85mm f/1,8.

Til erstatning for Sigma 105mm f/2,8 macro vil jeg anbefale enten Canon sin egen 100mm f/2,8 macro (versjonen uten IS) eller Sigma 150mm f/2,8 macro.

Ingen av disse er selvskrevne, men jeg mener de er gode erstattere med ganske like egenskaper som de du hadde. Angående brennvidde på makro så passer 150mm bedre for insekter, mens 100mm er bedre for motiver som ikke stikker av. Dersom 100mm + 85mm frister og du ikke bruker f/1,8 så mye så kan du jo prøve med bare 100mm f/2,8 og se om det fungerer som eneste objektiv til både portrett og makro. Et 18-55 IS er så billig i kit at det bør du uansett kjøpe med kameraet. Om så bare for å la stå uåpnet på hylla til den dagen du vil selge kameraet.

per-erik: Sigma 30mm f/1,4 er ganske uskarp på f/1,4 og det tror jeg er grunnen til at fokussensoren blir litt forvirret og ofte bommer. (Fokusdetektsjon skjer med full blenderåpning selv om man bruker den nedblendet). Matrisefokus bare forsterker problemet på grunn av buet fokusplan. Jeg opplever også litt fokus-bom med Sigma 30mm på min Pentax K200D (spot-fokus), men det løser seg ofte med litt flere bilder og refokusering mellom hver bilde (AF-C eller halvveis trykk på AF-S). Jeg er ikke fremmed for å bruke manuell fokus heller. Manuell fokus er en fryd med dette objektivet på grunn av god lysstyrke i søkeren. På f/1,4 kan det bli vanskelig å fokusere manuelt. Jeg bruker som regel f/2-5,6.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kommer litt an på pris og bruksområde, men jeg ville kikket på:

30mm på 2x crop blir tilsvarende 37.5mm på Canons 1.6x crop - hvis det er den foretrukne brennvidden din kunne du kanskje kikke etter noe ~40mm?

Noen alternativer:

Sigma 30/1.4 - god hvis du får et godt eksemplar - denne kjenner du jo selv - her får du bare litt mer i hjørnene (som er den "dårligste" delen).

Sigma 50/1.4 - ganske så god vid åpen - kan være uheldig med eksemplaret, men du kan jo justere mikrofokus med 7D.

Canon EF 50/1.4 - et godt og skarpt objektiv, med fin bokeh.

Canon EF 50/1.8 - litt mer kantete og hard bokeh i forhold til 50/1.4, men er mye objektiv for pengene. Grisebillig!

Canon EF-S 60/2.8 Macro - godt makroobjektiv - bedre til blomster enn insekter.

Canon EF 85/1.8 - mye for pengene - fin bokeh - godt portrettobjektiv

Canon EF 100/2.8 USM Macro (uten IS) - et godt makro/portrettobjektiv. Tamron, Sigma og Tokina har alle gode makroalternativer i området 90-105mm.

Sigma 150/2.8 Macro - et godt makro/teleobjektiv.

EF-S 18-55 IS - En "ok" kitzoom - men ikke mer.

EF-S 18-135 IS - Større range enn 18-55, men ikke så mye bedre optisk.

EF-S 15-85 IS - Ikke så lyssterk, men skarp så det holder, spesielt til zoomrekkevidden å være.

EF 70-300 IS - En god telezoom - mye for pengene!

EF 70-200/4L (IS) - Med eller uten IS - en fantastisk telezoom!

Når du skal kjøpe 7D i disse dager - antar du har fått med deg at det 7D er billig hos Ur&Foto i Bergen i dag og onsdag i neste uke hos FotoVideo - så får du 7D til 8495!

Vurder også om mulig å legge i litt ekstra for EF-S 15-85 som kitzoom - det er et prima (om enn litt dyrt) kitobjektiv.

De dyre variantene:

EF 35/1.4L

EF 85/1.2L

EF 135/2L

EF 70-200/2.8L IS II

Disse er - sublime. Men - koster votter og vinter!

(Og - kikk også på bruktmarkedet! Har selv kjøpt alt jeg har av autofokus brukt.. ;) )

Du kan også se på OM/EF-adapter - hvis det er noe gammel og kjær Olympus-optikk du vil ha med deg. Blir en del plunder, men så har du muligheten. ;)

Lenke til kommentar

Takk simen og tomsi. det dere sier forklarer mer.

Jeg fårstår det sånn da at det er en grunn til den høye prisen på L objektivene til canon og man kan ikke forvente at blender 1.4 er spessielt brukervennlig i denne prisklassen.

Jeg forstår jo dette godt, men syns det er kjedelig at det ikke kom så klart frem nå jeg hadde en tråd om dette objektivet versus 28 1.8

Jaja, man lærer så lenge man lever. fortsatt god helg

P-E

Lenke til kommentar

Takk for mange gode og utfyllende svar. Kjøpte huset på Ur og Fotos messe i Bergen til 8500kr på fredag, og var innom der i går igjen for å se om det var noen fine objektiver til salgs. Tenkte mest på Sigma 50mm. Snakket litt med en Sigma-representant, ang. 30mm kontra 50mm (jeg opplevde 30mm som temmelig treig, spesielt sammenlignet med 35mm macro til Olympus), og han sa at det var ingen forskjell mellom de to, sånn sett. Lusket litt rundt, og fant ut at Tamron-standen hadde demo-objektiver til salgs, så jeg fikk det siste 17-50 2.8-objektivet til Canon - demobrukt (åpnet og vist til en annen kunde, ikke montert) til 2200kr. Så, det får bli mitt første inntil jeg har fått solgt resten av Olympus-greiene.

50mm 1.8 har jeg hatt tidligere, og for pengesummen man må ut med er det et røverkjøp. I forhold til kitlinsen jeg hadde (300D) var det et sinnsykt hopp i kvalitet, og jeg lærte mye av både 1.8 og fast brennvidde. Jeg tror dog ikke jeg kommer til å kjøpe det på nytt, det blir nok jevnt over en prisklasse eller to over nå i fremtiden.

Lenke til kommentar

17-50/28 til Tamron skulle vært nevnt, ja - det er en finfin normalzoom. Den uten VC er skarpest, men med VC kan du håndholde i dårligere lys..

Gratulerer med godt kjøp! :)

Sigma 50/1.4 er litt bedre enn EF50/1.4 vidåpen - Canons er skarpere blendet ned.

Les gjerne mer om objektivene hos Photozone, The Digital Picture, SLRGear m.fl.. :)

(Forsiktig med å lese reviews av obskur optikk hos Photozone - du kan ende opp med dyre eBay-kjøp.. :whistle: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...