Gå til innhold

bærbar til max 8000? trenger litt hjelp å råd.

rekreatur

Anbefalte innlegg

Hei. jeg driver å ser etter en ny eller brukt for densaks skyld. bærbar pc. har før øyeblikket en asus g2s, som virker helt fint, men siden jeg driver å reiser frem å tilbake til asia så er nesten 4 kilo litt i overkant mye å drasse på, pluss at det jeg spiller på den stortsett altid er i windowed mode. 17" widescreen er for stort for spessielt wow.

har sett mye på samsung r580-js08

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SAMNPR580JS08/samsung-r580-js08

men etter å ha lest diverse rewievs hos bla laptopmag.com å notebook rewiev så er jeg litt i tvil.

har ikke noe som helst erfaring med acer. eller hp eller toshiba for densaks skyld.

fikk acer litt i halsen da jeg så en maskin med todelt farge på chasiet å et merkelig bredformat. har egentlig ikke sett mere på de en det.

det jeg er veldig sikker på er at jeg fåretrekker intel, å gforce. fremfor amd å ati.

sikkert bare noe som henger igjen fra den tida som ati ikke akkurat var kjent for kvalitet.

håper at noen av dere her inne har litt bedre greie på hardvare å specs en meg kan komme med noen tips å råd.

er ikke fremmed får å kjøpe brukt.

spiller stortsett bare wow. en gang i blandt just cause2, som går overaskende godt på asus g2s. gjør ikke noe om den klarer starcraft2

noe som klarer gothic4 ligger muligens langt over hva jeg har satt som øvre grense i pris.

men det er lov å håpe.

skulle noen av dere ha en maskin ligende som dere trur passer meg så si gjerne fra men ikke gidd å fortell meg noe sånt som "x maskin kostet mange tusen. selger nå for litt over halvpris av orginal sum fordi jeg skal ha moped." maskina mi som er an asus g2s kostet over 15000 når den var ny. den er ikke hvert en tredje del av det i dag!

får sikkert en ny maskin i dag til rundt 4-5 tusen som sikkert er mye bedre en hva jeg har. markedet å ikke mindst prisene forandrer seg hele tida. dere skjønner sikkert poenget.

reiser ikke ned til varmen igjen før rundt jul. så jeg har relativt god tid på å finne noe som frister.

på fårhånd takk til alle dere som gidder å lese igjennom hele vedlegget mitt.

håper at noe positivt kommer ut av detta her.

O.J

ps. har aldig posted noe som helst på detta forumet. så om jeg har lagt nei i feil tråd så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei

Jeg har en Acer Timeline X 5820TG hvis du har intresse? er så å si ganske så ny

Kjøpte den i august 1 mnd sener var den 1 mnd på rep (byttet tastatur) fikk den på onsdag(13. oct)

Speccs:

Intel core I5 450M

4 Gb RAM

640GB HDD

9 cellers batter ( opp til 12 timer etter følge pappiret)

15,6"

ATI HD 5650 1 GB

Føler at den passer til deg, fordi at den har veldig god batteri tid, speccs passer til å game de fleste nye spill på medium/high, Lett å transportere, god ytelse/pris

Selv om du ikke har lyst å kjøpe den av meg, så vil jeg fortsatt anbefale den ;)

Lenke til kommentar

heisan. joda, jeg har sett på acer som et mulig valg. etter å ha lest mye frem å tilbake så må jeg si jeg er lite interesert i acer. mange raporterer om diverse feil, ulyder å ting som bare ikke virker.

noe som går igjen er tastaturet, virker som om mange har problemer med det.

plus at temperaturen blir veldig høy ved belastninger.

har lest en raport et eller annet sted som tok for seg hvilke maskiner som det er mindst feil/reklamasjon ved. mener acer kom dårligst ut av de maskinene som var med på statistikken,

mener asus kom best ut. å datakjeden skryter veldig av de nye samsung maskinene, av 250 solgte samsung maskiner er kun en blitt returnert som reklamasjon. men det var fordi maskina (i eske såklart) hadde ramla ned fra en pall på lager å blitt skadet av det.

det er mye både or å imot argumenter i en tråd som handler om denne maskina.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238814&st=0

så nei. jeg tviler på at detta er maskina for meg. men du skal ha takk for svaret ditt uansett.

Lenke til kommentar

velg en thinkpad du med 14 eller 15 tommer skjerm, unngå billig modellene. hvis du reiser mye kan du kjøpe det i utlandet også. Det er bare skrap nesten i forhold det andre. Acer kan ikke å lage maskiner. Glem Acer. maskinen min har jeg hatt i 4 år. den har falt i bakken mange ganger, jeg har tråkket på den og selv om den er så slitt at tastaturet er blankt er den fortsatt bedre enn nye maskiner fra andre merker. Det er nesten et problem fordi jeg vil ha ny maskin, men den gamle nekter å gi seg. grunnen til at hardware.no tester så mye lenovo i forhold til andre merker er at de alltid håper at det skal komme en maskin med thinkpad egenskaper til lav pris. Det som virkelig er overlegendt er en så enkel ting som knappene du bruker for museklikk. Tastaturene er også helt overlegne disse nye fancy greiene. Mange merker har harde og ubrukelige knapper for mus ,ikke lenovo. Tar du en tur til NTNU kan jeg nesten garantere at du vil se svært mange bruker lenovo. glem den nye moten når det gjelder tastatur. glem museknapper som er for harde å trykke ned.

asus er nok bra, jeg har et par asus netbook og ingen problemer med de, men noe av grunnen til at de er så bra på den undersøkelsen tror jeg er fordi netbook, for asus også med SSD var en så stor andel av det totale salget(til asus sammenlignet med andre merker i 2008) og det for de aller fleste ikke er noe som blir mye brukt og at det derfor ikke blir så mye feil. det er veldig lite som kan gå feil på en netbook med SSD som blir lite brukt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

takk for svaret ditt.. jeg kjenner et par stykker som bruker lenovo thinkpad. de er stortsett fornøyd, å mye av grunnen til at mange av ntnu studentene sverger til lenovo er muligens at thinkpad har vært en utpreget buisness maskin i en år rekke.

etter å ha sett igjennom de tyve talls lenovo anonsene på finn.no så begyner jeg å skjønne hvorfor de tåler så mye. det er ikke mye inni de som ikke tåler mye. av 29 annonser så var det 2 som hadde ati eller gforce grafikk løsning i tilleg til innebygget.

det jeg er ute etter må ha mindst en gigabyte dedikert ram på grafikk kortet. som dor eksempel samsung r580 modelene. eller msi som denne her https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=GX660%2D266NE.

menn takk for tipset ditt. hadde jeg vært en buisness mann eller noe i den retningen så hadde jeg nok muligens gått for en thinkpad=)

Lenke til kommentar

Her er en sammenlignende test av en 5-6 pcer i din prisklasse, hvor blant annet Samsung r580'en er representert. Mulig du har lest den allerede, men

http://www.teknofil.no/wip4/temasider/stortest-baerbare-til-6000-kr/d.epl?id=46538

Personlig endte jeg opp med Aceren. Litt som en vanesak (det er alltid lettere å kjøpe et merke man er vant med), og litt fordi den kom klart best ut på prosessorstyrke (dog på bekostning av skjermkort).

Min naive ide er at det kanskje er mulig å bytte ut skjermkortet med et bedre om et par år eller no for å gi maskinen litt lengre levetid (skjermkort har jo ofte en lei tendens til å dø etter 2-3 år likevel), og da er det greit å ha en maskin med forholdsvis bra prossesorkapasitet som utgangspunkt (then again, for alt jeg vet kommer ikke dette til å gå an. Noen som har gjort noe lignende før? )

Samsungen var vel forresten den som kom best ut allround i testen, så det er sikkert ikke et dumt valg ;)

Lenke til kommentar

joda. har sett testen til teknofil, også mye av grunnen til at jeg synes samsung virker veldig fristende. av en eller annen grunn har jeg aldrig likt acer. selvom det helt sikkert er bra maskiner det å.

veldig kjapp processor uten en like bra grafikk løsning gjør at enkelte maskiner ikke egner seg til noe særlig mere en å lese nettaviser i tilleg til å spille wow.

jeg er selv en ivrig wow spiller. men det hender det kommer titler på markedet som faller i smak men som også krever litt mere juice en det wow klarer seg med.

jeh har en stasjonær maskin som klarer det meste av dagens spill på høye innstillinger. men av en eller annen grun så bruker jeg den ikke. synes laptop er mere allright å holde på med.

derfor prøver jeg å selge både den stasjonære å laptopen får å skrape sammen litt kuler til en ny laptop.

samsung r580 var den som falt best i smak hos meg helt til jeg leste en tråd her på forumet om en hvis Msi.

MSI GX660-266NE. er stor fare for at den blir den neste maskina jeg kjøper.

ser ut som om den burde klare å tygge i seg det meste av programvare å spill med glans.

den er riktignok noe mere klumpete å litt tyngre en maskinene i testen til teknofil, men med den innmaten så synes jeg ikke det er så værst.

det at jeg reiser til asia eller nærmere bestemt filippinene hvertfall en gang i året gjør at 17 tommeren som jeg har blir for stor for de fleste ryggsekker det er nok hovedgrunnen til at jeg vil ned i størelse å vekt..

men når jeg er der nede så er maskinen stående på skrivebordet koblet til strøm nettet. tar den ikke med meg på diverse utfarter å lignende.

noen av dere tenker kansje noe sånt som: hvorfor ikke kjøpe datamaskin der nede? svaret er at stortsett det meste av elektriske duppeditter der nede er mye dyrere en her i norge. bortsett fra kina kopier da selvfølgelig. som feks hiphone å brasus. problemet er at kopiene sjelden har halparten av kvaliteten til originalene selvom de ser mer eller mindre identiske ut.

så jeg trur nok at jeg kommer til å heve pris taket mitt til rett over 10 store. å få tak i en MSI GX660-266NE.

https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=GX660%2D266NE

lysene kan jeg heldivis slå av=) skulle noen av dere ha erfaring med nevnte maskin må dere gjerne dele av erfaringe deres.

Lenke til kommentar

kjempe krise. min til nå kjære laptop god litt gammel asus g2s tok kvelden. dukka opp en feil melding om at den ikke lenger fant hardiskene. saker å ting sluttet å virke. bluescreenen dukket opp. å løpet var kjørt. ikke engang recovery disken gjorde saken noe bedre. den er nå levert til en kompis som har lang erfaring som pc fikser. forhåpentligvis klarer han å redde noen av ferie bildene mine.

i morgen skal jeg ned til komplett å kjøpe eller bestille meg en ny maskin. antageligvis blir det overnevnte msi.

takk for alle svarene så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...