Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault før og nå


Juli2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra hva min svoger - som har to Lagunaer og er ivrig Renault-mann - har erfart og fortalt kjenner jeg igjen flere av momentene i teksten din. Fiat har lidd mye av den samme skjebnen under MotorForum, noe man nå ser stadig tydeligere etter RSA tok over og blåste nytt liv i merket igjen her til lands.

 

Bra skrevet, og en viktig motvekt til klageropene fra de som "kjenner en som baare hadde trøbbel med sin Renault" og bilpressens taushet...

Lenke til kommentar

Ut fra hva min svoger - som har to Lagunaer og er ivrig Renault-mann - har erfart og fortalt kjenner jeg igjen flere av momentene i teksten din. Fiat har lidd mye av den samme skjebnen under MotorForum, noe man nå ser stadig tydeligere etter RSA tok over og blåste nytt liv i merket igjen her til lands.

 

Bra skrevet, og en viktig motvekt til klageropene fra de som "kjenner en som baare hadde trøbbel med sin Renault" og bilpressens taushet...

 

 

Hvis det stemmer det du sier om Motorforum er det grunn til bekymring; jeg vet at f eks Chevrolet sliter under dem, og at Fiat og Alfa Romeo har blomstret opp under nye importører.

 

Aller helst skulle jeg ha sett Renault under samme paraply som Nissan: hva hadde vel vært mer naturlig?

 

En annen ting ang Volvo er de katastrofale innbytteprisene de har gitt Renaultkunder.

Lenke til kommentar

Bilia la jo omtrent ned salget av Renault og det tok lang tid og få opp nye forhandlere, har selv opplevd hvor ivrige de var da jeg funderte på og bytte kangooen min, de ga totalt faen, til slutt var det mannen på delelageret som syntes det ble så pinlig for forhandleren/selgerene at han fant frem brosjyrer og info til meg.

Men jeg synes det er litt rart at fabrikken ikke drev lengre som importør, det er vel ingen andre enn dem som virkelig kunne ha pushet, muligens de ikke taklet underdog-rollen merket har i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nordmenn er veldig flinke til og generalisere ting, som vanlig, det har jeg flere levende bevis på dette bare i min egen familie.

Gjelder det samme med Kiwi og Rema-priskrigen, samt nedbæsjingen av First Price o.l. produkter.

 

Fin insjativ juli2, godt at de får høre det :-) Skulle til tider ønsket at diverse bil-magasiner fremstod som litt mer nøytrale.

Lenke til kommentar

Takk for gode ord, det varmer! :)

 

For å balansere dette: jeg sier ikke at Renault er verdens beste bil eller beste kjøp i alle klasser. F eks har jeg, av nye biler, spesielt sans for et par underdogs: Mazda 6 og Citroën C5, og jeg er svak for nye Astra i kompaktklassen. Renault har problematiske årganger og av dagens modeller er jeg skeptisk til f eks Kangoo. Samt at Laguna aldri vil selge godt i en klasse hvor den taper klart på bagasjeplassen. Men det er også mange veldig fine modeller /motorvarianter som ikke føres til Norge, dessverre. Clio kunne f eks solgt godt hvis den hadde vært ført i Norge med de strålende DCI 85hk og TCE 100hk-motorene. Av dagens modeller mener jeg Clio med de rette motorvariantene, og Grand Scenic, er klasseledende og burde solgt mye mer.

 

Jeg prøver uansett å fremheve at skylden for det elendige salget i Norge ikke er Renaults feil alene, men i høy grad Volvo, pressen og NAF (har de noengang sagt et positivt ord om Renault?). Og jeg har prøvd å opplyse om et par ting få vet: at det er stor forskjell på dagens modellinje kontra tidligere i forhold til kvalitet, design, kjøreegenskaper. Spesielt kjøreegenskapene er mye skarpere. Rustbeskyttelsen er det heller ingen som vet om.

Men her ligger det også en kritikk av Renaults eget markedsapparat i Norge: det er DE, og ikke en stakkars nettdebattant, som burde opplyse om dette.

 

Det er fort gjort blant norske bilister (spesielt eiere av tyske biler) å generalisere og stigmatisere på grunnlag av gamle årganger og skrekkhistorier og si "sånn har det vært, sånn er det, sånn bil det alltid være".

 

Bare for å ha sagt det: jeg har null og niks å gjøre med Renaults apparat å gjøre. Jeg er bare en alminnelig bileiere som er glad i bilen min og syns merket har fått ufortjent mye pepper i Norge. Salget i Norge kontra resten av Europa er et ubesvart spørsmål også eiere av tyske biler må ta innover seg.

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Det er egentlig synd du ikke er en del av Renaultmaskineriet for det er nettopp denne typen argumentasjon de trenger, slik du selv påpeker. Saklig tilbakevising av gamle myter samt linker til å backe det opp. Dessuten er de over Vel Satis/bollerumpe-Megane/Avantime-perioden, slik at den jevne nordmann faktisk tør å kjøpe Renault igjen. :D

Lenke til kommentar

Det er egentlig synd du ikke er en del av Renaultmaskineriet for det er nettopp denne typen argumentasjon de trenger, slik du selv påpeker. Saklig tilbakevising av gamle myter samt linker til å backe det opp. Dessuten er de over Vel Satis/bollerumpe-Megane/Avantime-perioden, slik at den jevne nordmann faktisk tør å kjøpe Renault igjen. :D

 

 

Og bare for å ha det helt klart: jeg er IKKE en del av Renaultmaskineriet, bare en vanlig bileier som er glad i bilen min og litt lei av alle fordommene jeg møter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...