Gå til innhold

hvilken forsterker

Anbefalte innlegg

jeg har et par med cerwin vega clsc- 12 og et par cerwin vega vs- 12

men, nå låner jeg bare en forsterker.

men jeg vet ikke vilken forsterker jeg skal ha.

jeg leter etter en forsterker som helst ikke kommer over 7000 kr i pris men er god nokk til å bruke begge settene med høytalere. vil ha en litt kraftig forsterker

Endret av tomas1995
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha hvor mange 12" cv på samme stakkars forsterker sa du?

Hvorfor ønsker du egentlig dette?

Lydforskjellen mellom et og to par høytalere er veldig liten, og sjansen for at noe går galt er betraktelig større med to par.

For ikke å snakke om at de færreste rimelig prisede forsterkere orker slikt.

Uansett burde du se poå noe stort, halvgammelt og tungt av stereo-forsterkere på finn og avtorget. Det gir stort sett mest for pengene.

Lenke til kommentar

Du vil ha hvor mange 12" cv på samme stakkars forsterker sa du?

Hvorfor ønsker du egentlig dette?

Lydforskjellen mellom et og to par høytalere er veldig liten, og sjansen for at noe går galt er betraktelig større med to par.

For ikke å snakke om at de færreste rimelig prisede forsterkere orker slikt.

Uansett burde du se poå noe stort, halvgammelt og tungt av stereo-forsterkere på finn og avtorget. Det gir stort sett mest for pengene.

ok takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Det finnes ingen yamaha rx-747....

Om du tenker på RX-V767 så vil ikke denne orke å dra et par CV 12", langt mindre to par, det gjelder stort alle surround-receivere i denne prisklassen.

Beklager, jeg mente 797. Hvorfor er du alltid så sur når du poster? Har merket det på alle dine innlegg, du har alltid en tone av arroganse og kulde når du poster.

Jeg tenkte ikke på surround-reciever heller og som sagt kan han suplimentere med en effektforsterker dersom det ikke blir nok krefter. Men er enig i at 2 sett høyttalere er bortkastet, men tipper TS kun er ute etter bass og høy lyd fremfor kvalitet.

Lenke til kommentar

4 høytalere på to forsterkere (Anta at begge settene er like) vil kun gi en 3db økning vs et av settene alene.

En 3db økning er litt merkbar, ikke en stor og tydelig forskjell, men litt merkbar.

Du finner neppe to forsterkere under denne prisen, som yter bedre enn om du bruker hele budsjettet på en forsterker, ikke på så store høytalere.

Når det er sagt handler det ikke like mye om watt som kvalitet. Jeg har rx-v765, den beste surround-receiveren jeg har vært borti.... for under 5000kr, og på lydkvalitet ved lavt volum har den ikke noe problem med å måle seg med stereo-forsterkere for 2-3000kr. Men den mangler punch.

Har også en sony stereo-forsterker, på 2*90 watt (veldig imponerende at de har fått til det med en 160 watt strømforsyning), men uansett til poenget mitt, når jeg kobler begge disse til høytalerne mine, så kan jeg nesten makse høytalerne før forsterkerne begynner å komprimere lyden.

Nå har jeg nylig skaffet en liten technics forsterker, 2*25 watt, den har ingen problemer med å makse høytalerne alene.

Kvalitet kvalitet kvalitet. 200 watt strømforsyning på 2*25 watt er et godt tegn.

Det er nettopp derfor jeg anbefaler litt halvgamle stereoforsterkere, for det var stor mote på 80 og 90 tallet å stappe inn så store strømforsyninger som mulig, dette gikk til tider utover lydkvaliteten, men de har i hvert fall enormt med kraftreserver, noe som er en perfekt match med Cerwin Vega.

Ang min fremtoning (selv om dette er litt off topic) så skriver jeg for det aller meste helt uten følelser, presenterer istedenfor mitt syn som om det skulle være fakta, og om det spørres etter begrunnelser, eller om noe mener noe annet fyller jeg på med en utfyllende grunn om hvorfor jeg har det synet (som nå).

Men om du vil se når jeg virkelig fyrer i gang positivt så se på mine innlegg i stereo og surround-cafeen når jeg skriver om den nye technics forsterkeren (eller technics generelt). Det er det eneste merket som drar frem litt fanboyisme i meg :blush:

Men om du syns jeg opptrer surt eller unødvendig frekt så send gjerne en pm der du tar det opp på en saklig måte.

at jeg fremstår som kald er vel en direkte bieffekt av at jeg prøver å holde følelser unna, det gjør det mye lettere å diskutere sak istedenfor person, og er kanskje en uvane av alt for lang forumtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ikke alt for dyr forsterker

Det er mye enklere å anbefale noe hvis du skriver litt mer om hva du legger i dette. For noen er 10.000,- et røverkjøp, mens andre sliter hvis de må bruke mer en 1.000,- på en forsterker.

Frode

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ville kikka litt på NAD forsterkere på finn.no. De er veldig god match for CV høyttalere pga overdimensjonerte trafoer som gir masse kraft.

Husk at dette gjelder mer eldre NAD modeller. De nyere NAD'ene blander seg litt mer inn i mengden med ikke så alt for mye effekt, men da igjen med en mer attraktiv lydsignatur.

Til TS: Let på bruktmarkedet, det er uten tvil veien å gå her. Spør heller på forumet hvis du finner noe som kunne vært aktuelt. Mitt tips er å se etter vekten på det du finner. Watten kan fort lure deg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...