Gå til innhold

Hjelp til IT Prosjekt!

Anbefalte innlegg

Godagen!

Trenger som sagt hjelp til ett prosjekt vi har i IT.

Oppgaven er å legge frem en presentasjon om hvordan en datamaskin fungerer å noen basic ting, og presentasjonen skal vere egnet for noen som ikke har noen erfaring i PC før.

Min oppgave i gruppen vår va å finne ut om Operativsystemer å hvordan dem funker å hva som er forskjell (ulemper) osv med forskjellige.

OS'ene jeg skal finne litt ut om er Windows, Linux og Mac.

Finner ikke så veldig mye på nette utrolig nok, så tenkte noen her kunne hjelpe meg?

Hva som er forskjellen på OS'ene og hvilken OS er best egnet til forskjellige ting?

Takker så mye, trenger en plass å starte

Endret av hernil
Fjernet avstemning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden er blitt stengt av TS ved en feil og gjenåpnes.

I tillegg har jeg fjernet avstemningen i første post da det ikke gir noen mening å ha denne typen avstemninger i denne kategorien. Her lar jeg posten ligge hvis du er ute etter svar på Linux-relaterte spørsmål og eventuelle fordeler ved dette OS-et. Forhåpentligvis vil du også få noen som er litt objektive og kan påpeke forskjeller, fordeler og ulemper ved de forskjellige.

(dette er i mine øyne den av de tre aktuelle kategoriene hvor du kan få mest objektive svar grunnet andelen tekniske brukere som har erfaring fra flere eller alle av OS-ene, men dette kan (/vil) selvfølgelig også ha motsatt effekt)

Har du tilbakemeldinger på dette så ta det med meg på personlig melding :)

-hernil

Lenke til kommentar

Hmmm, på kort sikt:

*Windows har markedsandelen sin til å holde seg flytende, men er at produkt som generelt ikke har markedslivets rett

*Mac har som fordel av Apple hiver innpå markedsandeler, og at Apple gjør en grunndig job som OEM

*Linux lider delvis pga mangel av markedsandelener i skrivebords segmentet, men er godt over terskelen for hva som trengs i dag på skrivebordet

Så lenge man ignorer at Windows ikke kommer til å fikse problemene sine med sitt OS på lang tid, så er dette en valid sammenligning.

Lenke til kommentar

kaffenils, har du noen motargumenter? Eller noe mer informasjon?

Alle som kommer inn her kommer til å dumpe informasjon, så det vil kanskje bli nok å ta av.

Men som sagt: Ville Windows ha klart å overlevd som det gjorde vis de ikke hadde hatt monopol, og forbrukerne var sauer? Jeg tror de ville ha konkurert, og prøvd å holde seg i gang, litt som Apple driver på med dagen.

Alle 3 operativsystemene er over barrieren for å bli brukt på skrivebordet, enda forskjellen er mengden applikasjoner de har og andre småting.

Lenke til kommentar

del_diable, hvis du ønsker at trådstarter skal få stryk på oppgaven så må du gjerne foreslå at han presenterer de subjektive meningene dine.

Jeg tror han er inne på noe, dog med en litt voldsom formulering. Før man sier "ikke livets rett" bør man nå ta med at de som bruker windows sier at det har blitt bedre med W7 - min begrensede erfaring med systemet for scanning tyder dog ikke på det (krøkkete innloggingsprosedyre, vanskelig å starte scannerprogrammet, som brått startet i 2 forskjellige utgaver)).

Jeg tror det vil være interessant å se på fordelene for åpen vs. lukket, både i form at dataformater (lock-in muligheter, fragmentering, de-facto standarder) og kildekode (monopol på autoriativ support), samt lisensiering (lisensproblemer har jeg mast mye på support om...).

Når det gjelder generell desktop-bruk så funker da alle tre OS'ene greit, selvsagt med sine styrker og svakheter. Selv kunne jeg ikke tenke meg å bruke noe annet enn Linux med Gnome skrivebord - en skikkelig terminal, kjapp respons, multiple desktops, pakkesystem for å installere og oppdatere software (yum), akkurat passe mye "bling" (dvs. ting som gjør meg mer effektiv, men ikke knapper i forskjellige størrelse med sinnsyke farger og litt transparency slengt inn kun for å spise elektroner - jeg liker å ha ting clean, et "busy" grensesnitt som maser på meg med popups fra 20 ulike programmer er en god måte å ødelegge dagen min...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...