Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy: The 4 Heroes of Light (DS)


Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg innrømme jeg ikke har spilt gjennom dette ennå, men har spilt nok til å mene jeg kan gjøre opp en mening om det. Dels fordi jeg har spilt lenge nok til å se et mønster i historien, gameplay osv, og delvis fordi jeg snakker av erfaring fra tidligere, lignende spill.

 

Nuvel. Final Fantasy: The 4 Heroes of Light ser tragisk dårlig ut på skjermbilder. Jeg tok en raskt titt på bildene i en forhåndstitt, men hoppet fort over det. Det er Final Fantasy, men det var Crystal Chroniceles og Revenant Wings også. :p Men etter en titt på noen gameplay-filmer på youtube ble det raskt noe annet. I bevegelse ser det mye bedre ut, så jeg kjøpte det, spilte det og likte det. Forsåvidt.

 

Det er ikke et dårlig spill. Slettes ikke, det er tvert imot veldig bra på mange områder. Men det har en del negative sider også. La oss ta dem først og få det overstått.

 

For det første, du har bare plass til femten ting i inventoriet til hver karakter. Dette skal dekke våpen, rustninger, trolldomsbøker (kommer til det snart), healing potions, magic potions, loot og så videre. Med en hjelm, en rustning, et våpen, en ring og en trolldomsbok er vi allerede oppe i en tredjedel av inventoriet. Legg til noen bøker til, noen potions og kanskje litt antidote, så har vi snart et fullt inventorie. Med andre ord kan du ikke dra med deg alt rasket du finner i en dungeon, men være svært selektiv for hva du tar med deg. Når det er sagt har du en uendelig stor (så vidt jeg vet) kiste i hver by hvor du kan plassere alt du ikke har bruk for, så du slipper å selge noe fordi du ikke har plass.

 

For det andre har du teknisk sett fire karakterer (de nevnte 4 heroes of light), men de kommer og går, og andre blir med deg i stedet. Det i seg selv er ikke så ille, men når folk forlater gruppen tar de med seg alt de har. Jeg kverket en boss og fikk et bra magisk sverd. Problemet var at jeg ikke hadde plass til det, så jeg måtte gi det tli en midlertidig karakter. Han forlot gruppen før jeg fikk ordne i inventoriet og tok sverdet med seg, så jeg måtte loade på ny, ordne i inventoriet for å gi plass til sverdet og ta bossen på ny for å beholde sverdet. Litt kjipt.

 

For det tredje... er dette Final Fantasy eller Dragon Quest? Tittelen sier Final Fantasy, men det minner veldig mye om Dragon Quest IX minus mange av de bra bitene. Det er null alchenomicon, null treasure maps, vanskelig å skifte klasser (kommer til det), vi kan ikke lage egne folk (bare gi dem navn) og så videre. Har du ikke spilt DQIX merker du neppe noe til det, men etter å ha spilt DQIX 120+ timer sier det seg selv at jeg er skeptisk til mindre av det samme.

 

For det fjerde er grafikken tvilsom. Enkelte (som meg) elsker den, mens mange vil hate den. Det er ikke å komme utenom i våre dager. FF: T4HoL er retro så det holder.

 

For det femte (ja, vet det begynner å bli mye negativt) kan det være vanskeilg å vite hvor man skal. Det er ingen kart i dungeons, og ofte vet man ikke hvor man skal. Jeg fikk f.eks vite at jeg skulle til en bestemt by, men ingen sa hvor den byen er. Men det er ikke en stor sak. Dungeons er relativt små, og hvor vanskelig er det å finne en by? :p

 

Men det var de dårlige tingene. Så til de bra.

 

La oss starte med magien. I de fleste RPG og JRPGs har man klasser som får magi. Det har man forsåvidt her også, men ulikt alt annet jeg har prøvd. Vi har vanlige klasser (27 av dem, faktisk), men magien kommer fra bøker. Har man f.eks en ild-trolldomsbok kan man kaste ild på fiendene, uansett hvilken klasse man er. Har man boken Cure kan man heale folk. White Mage og Black Mage er riktignok brukt til å spesialisere seg i hvit og sort magi (healing og angrep), men i stedet for nye formler senker de kravene til hvit og sort magi.

 

Krav? Jepp. :) Kampene virker svært enkle (man kan ikke engang velge hvem man vil angripe eller heale), men er overraskende dype når man kommer inn i det. I stedet for det vanlige oppsettet med Fight, Magic, Items etc har hver karakter ni ting han/hun kan gjøre, delt inn i tre ganger tre ruter. De tre øverste er standard Fight, Boost og Items. De seks nederste er tomme. Her kan du før kampene sette opp alle skillsene du vil ha som Cure, Fire osv. Det høres som sagt enkelt ut, men det er svært dypt om man setter seg inn i det. Grunnen er AP.

 

Hver karakter har 5 Ability Points, eller AP. Alt man gjør koster minimum 1 AP, og spesialting som magi koster som regel 2 AP eller mer. Det geniale er at siden alt koster AP har vi ikke noe mana og sånt å forholde oss til lengre. Vil du heale trenger du bare å ha boken i inventoriet, ha satt opp Cure blandt de seks skillene og ha minimum 2AP igjen. (er du White Mage trenger du bare 1AP.) Hva betyr det i praksis? Ah, der har vi det geniale. :) Det gjør at når du sloss må du hele tiden tenke på hvor mye AP du har igjen og hva fienden har tenkt å gjøre. Alle karakterene får tilbake AP etter hver runde, men er det nok? Bør du angripe nå og satse på at du overlever lenge nok til å få tilbake nok AP over tid til å heale, eller bør du ofre en runde for å ta Boost så du får mer AP med en gang? Eller bør du ofre AP for å bruke angrepsmagi? Med et helt lag av fire folk i kamp mot flere farlige fiender er nøye planlegging svært viktig. Det gjelder ikke bare hvordan du bruker AP i kamp, men hvordan du setter opp skills og alt det der før kampen også.

 

Jeg nevnte klasser tidligere. I starten har vi bare en generisk klasse, men etterhvert kan man få opp til 27 klasser til. Disse får vi ved å, øh, kle på oss et hodeplagg. Hver klasse har sine fordeler, og ved å forbedre hodeplagget kan vi få flere skills også. Det geniale er at vi kan skifte klasse når som helst utenfor kamp (har faktisk ikke giddet prøve i kamp ennå) ved å skifte hodeplagg. Dette øker strategibiten enda flere hakk, siden enkelte klasser er bedre mot enkelte fiender.

 

For å forbedre klassen trenger man gems. Dette får man etter kamp (dessverre omtrent det eneste man får), men de brukes til å forbedre klassen eller utstyr, eller selges for å få penger. Dette er enda et strategisk punkt på listen. Vil du selge gems nå og få penger, eller spare dem for å forbedre klassen eller utstyr senere? Problemet er at man trenger mange gems for å forbedre en klasse, og mange gems er ikke helt lette å få tak i. Det gjør at gems er verdt ganske mye fra et strategisk synspunkt. :)

 

Dette begynner å bli en ganske lang anmeldelse, så jeg tror jeg slutter her. Final Fantasy: The 4 Heroes of Light er et svært bra spill til DS, men det passer ikke for alle. Liker du retro-JRPGs vil du elske det, men vær obs på det negative jeg nevnte. Det er ikke noe som ødelegger spillet, men enkelte ting kan være irriterende.

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...