Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en slår seg plutselig av

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en selvbygd stasjonær pc med komponenter fra ca. år 2004-2006. Har en del kompetanse innen data selv, spesielt hardware. Men har nå kommet over ett problem jeg er litt usikker på, så istedet for å prøve ut løsninger som krever utbytting av diverse komponenter så vil jeg bare høre etter om noen har en løsning på problemet, slik at jeg slipper å muligens kaste bort tid;) (blitt litt lat og utålmodig når det kommer til pc-skruing i det siste :p).

PC-en fungerer helt fint og oppfører seg akkurat som den skal, og ingenting er overklokket eller "mekket" på. Kjøling er heller ingen faktor her.

Problemet jeg har er nemlig at under bruk av PC-en så slår den seg plutselig av, som om den skulle blitt kortsluttet. Det kan skje 5 minutter etter jeg slår den på og det kan skje etter flere timer, og det er uavhengig av hvor mange prossesser jeg har gåendes, altså om jeg kjører 10 programmer samtidig, eller om jeg kun har explorer kjørendes har tydeligvis ingen betydning. Den er godt utrustet med vifter og jeg har gått over alle komponenter for å forsikre at de er støvfrie og at CPU har riktig mengde kjølepasta osv.. så overoppheting bør ikke være problemet her. Har også sjekket at det ikke er noe metall som kan klinge mot chassi og dermed forårsake en evt. kortsluttning, så føler meg ganske sikker på at det heller ikke er problemårsåken.

En problemårsak jeg kan tenke meg, men ikke testet ut enda, er at det muligens kan være at jeg har for en svak strømforsyning. Det sitter en Q-TEC 350W PSU i PC-en, som jeg mener burde være nok til å dekke komptonentenes strømbehov, men om en for svak strømforsyning resulterer i at PC-en "kortslutter" er jeg usikker på om er en mulighet eller ikke. Hva som skjer hvis strømforsyningen er for svak i forhold til hvilket forbruk komponenter og enheter som er tilkoblet trenger har jeg rett og slett ingen anelse om, så det kan godt hende jeg er på bærtur når jeg ser på dette som en mulig problemårsak.

Men en ting som gjør meg litt forvirret er at PC-en har fungert fint i flere uker nå uten at den har slått seg av. Men her om dagen skulle jeg skrive ut en del dokumenter fra en skriver jeg har koblet til PC-en(btw. skrivern har vært koblet til PC-en hele tiden). Når jeg startet utskriftene så skrudde PC-en seg plutselig av igjen. Dermed slo jeg den på igjen og repiterte utskrivningsforsøket ett par ganger til, og hver gang skrudde den seg av midt i utskriftsprossessen. Jeg tenker da: "kan det være at strømforsyningen akkurat holder til å drive komponenter og enheter, men hvis jeg bruker skriveren så trengs det større strømtilføring og dermed blir det for mye for strømforsyningen?". Jeg er klar over at det høres dumt ut at det kan være grunnen men det var det eneste jeg kunne konkludere med der og da..

Men.. Så koblet jeg ifra skriveren siden problemet gjenoppstå når jeg begynte å bruke den, men selv om jeg gjorde det så skrur fortsatte problemet, og jeg er tilbake til grunnproblemet, at den skrur seg av ofte og helt uavhengig av hvor lenge PC-en har vært påslått..

Så før jeg fortsetter å feilsøke og evt. kjøper meg en ny PSU for å sjekke om problemet blir løst så hadde jeg håpet på en mening om min konklusjon og løsningsforslag høres fornuftig ut. :)

Tar gjerne imot råd om det er andre ting jeg kan feilsøke på om det er noe jeg ikke har tenkt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...