gilvam Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 hei Den interne disken på maskinen er full og jeg har skaffet en ekstern som jeg skal legge bilder på i stedet for (nei, snakker ikke om backup. Det er ordnet på annen måte) Men så oppdager jeg to ting: 1. Når jeg kopierer ut til den eksterne disken, får jeg varselmelding: "Filen har egenskaper som ikke kan kopieres til den nye plasseringen". I praksis ser jeg at "egenskaper" er redusert fra tre til to arkfaner. Har dette stor betydning? Jeg kan ikke se at bildene er endret så antar dette ikke har noe videre konsekvens. 2. Det som derimot er verre, er at videofiler har endret hastighet på bildet. Den spiller bildet langsomt, men ikke lyden. På filen på orignalmaskin står det under egenskaper "datahastighet: 18459 - bithastighet: 18548". På den eksterne disken derimot, står det "datahastighet 14610". Men for å gjøre det mer komplisert - dette skjer bare når jeg kobler til en annen maskin, ikke når disken er koblet til den maskinen jeg kopierte fra. Hva skjer? Noen som vet? gilvam Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Extern hard disk som får strøm via USB pleier å være 5800RPM, kontra HDD som er i maskinen din som ligger på 7200RPM. Er nok derfor hastigheten er redusert. Før over 1 video fil, og tilbake vil du se at hastigheten går tilbake. Ang egenskapene så er det ikke noe å være redd over. Du kan enkelt forandre det om nødvendig. Endret 15. oktober 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Punkt 1: Interndisken er NTFS, eksterndisk er som regel FAT32. NTFS har muligheter som ikke finnes i FAT32, det er det som det advares mot. http://www.vistax64.com/vista-file-management/148156-file-has-properties-cannot-copies.html Lenke til kommentar
gilvam Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Takk for kjappe og gode svar. Ja, disken i maskina er 7200, og 5800 på ekstern. Dvs det egner seg dårlig å spille av video fra dersom den først er lagret på 7200 disken? Eller var det bar en heng på maskina som gjorde at lyd og bilde plutselig var veldig ulikt tempo på. Egenskapene som forsvinner er jeg ikke så redd for. Ikke alle dem jeg bruker aktivt likevel. Men betyr det at de forsvinner når jeg legger over til ekstern el vil de bare være dekativert for så å dukke opp igjen dersom de havner på en NTFS-disk igjen? Kanskje dumt spurt, men jeg trives langt bedre foran dataskjermen enn i prosessene bak ;-) Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Nei, bør gå greit å avspille video fra ekstern. Jeg gjør det uten problemer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Men betyr det at de forsvinner når jeg legger over til ekstern el vil de bare være dekativert for så å dukke opp igjen dersom de havner på en NTFS-disk igjen? De forsvinner når du legger filene over på en FAT32 harddisk (uavhengigg av om den er er intern eller ekstern). Du kan imdlertid konvertere den eksterne harddisken til NTFS (fra FAT32). Da vil du blandt annet kunne lagre filer større enn 4GB samt beholde egenskaper satt i NTFS-systemet (på filer lagret til harddisken etter konvertering). Lenke til kommentar
gilvam Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 takk for svar Er det en avansert sak å konvertere den eksterne disken på denne måten? disken er av denne typen: https://www.elprice.no/elprice/default.asp?page=vare&ProdusentID=PX%2ET110J%2E012 gilvam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå