Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hallo Jeg går på allmenn påbygg, og ønsker å ta dette realfagkurset når jeg er ferdig med allmenn påbygg. Kan noen fortelle litt om hvordan realfagkurset fungerer? 1) Hvor mange timer i uken er det i matte R1 og R2, og fysikk 1? 2) Hvilke bøker benyttes på kurset? 3) Går det lynraskt frem i kurset slik at det er veldig vanskelig? 4) Kreves det forkunnskaper eller begynner de helt fra begynnelsen? 5) Hvordan er inntakskravene angående karakterer? 6) Er det mulighet for andre realfag i tillegg eller? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg vet ikke hva du skal gå vidre, men er det ingeniørutdanning kan du gå denne veien: http://hist.no/content.ap?thisId=31963Realfagskurs Realfagskurset er et halvårig kurs og undervises i vårsemesteret Det undervises i fagene matematikk (12 t/u) og fysikk (8 t/u). Det kan gis fritak for matematikk dersom du har 1R og 2R (3MX), og fritak fra fysikk dersom du har Fysikk 1 (2FY) fra tidligere. Realfagskurset gir kompetanse tilsvarende 2R (3MX) og Fysikk 1 (2FY), og er tilpasset opptak til studier ved alle ingeniørutdanninger i Norge. Dessuten kan du også søke på matteknologi, radiograf og bioingeniør. Realfagskurset gir adgang til fullt lån og stipend i Statens lånekasse. Antar at dette kurset bruker samme bok som det fulle forkurset. Tror den heter Sinus forkursbok og oppgaveboka heter Cosinus forkursbok. Ja, det kommer til å gå fort, skal igjennom et pensum som nesten tilsvarer r1 og r2, altså 4semester på kun et semester. De begynner helt fra begynnelsen. Ingen spesielle inntakskrav å snakke om tror jeg. Kan vel alltids ta det som privatist, men tviler på at det er noen undervisning i andre fag på VGS-nivå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Bra svar, men er det noen flere som kan fortelle litt om hvordan undervisningen er? er det vanskelig å få høy karakter på realfagkurset? Jeg har de to forkurs bøkene her nå, vil de virkelig begynne på kapittel 1: Tall og Tallregning? for det ser ut til at boka inneholder spor av 1T, 2T, R1, og R2 mattematikk stemmer ikke det? Kreves det noen særlige forkunnskaper i matte bortsett fra generell studiekompetanse? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Begynner helt fra 0, vi har flere i klassen som er over 30år, og derfor ikke har regnet på noe siden de gikk på vgs 12år tidligere. Undervisningen er forelesninger om dagens kapittel(1-2delkapitler hver time for meg, som har 2semester med matte, 10 timer i uka), antar at halvårskurset er 2-3delkapitler og derfor også mindre jobbing med oppgaver i timene og mer selvstendig arbeid med oppgaver. Forelesningsnotatene blir skrevet på smartboard og projektert på storskjerm forran i klasserommene, senere blir alt sammen lastet opp som .pdf på itslearning slik at du kan bruke det seinere. Om det er vansklig å få god karakter? Tja, er du flink så er det vel ikke det, om ting er lett eller ikke er ganske subjektivt. 5tester underveis i skoleåret som veier for 50% av karakteren, så en siste avsluttende test som også teller 50%(er ikke 100% sikker, bare antar at det er likt som helårsforkurset) Undervisningen starter helt fra scratch, trenger ikke forkunskaper, men det er jo ikke en bakdel å kjenne igjen deler av pensumet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Bra svar igjen, men hva med prøvene til matematikk? er det Sinus prøver som er nedlastet fra Sinus sine lærersider eller lager de sine egne prøver hvor de klipper og limer? Hvilke hjelpemidler er tillatt på en matteprøve? (læreboka, skriveboka, Internett, grafisk kalkulator, Geogebra osv). Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 På testene kan du kun bruke formelboka(UTEN notater) og kalkulator. Om testene er laget av forlaget eller ikke bryr jeg meg ikke noe om Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det kan gi meg en fordel dersom prøvene er levert av Sinus. Lenke til kommentar
operg Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Du gir ikke opp den gamle planen din, nei? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Du gir ikke opp den gamle planen din, nei? Du er i strid, og hvilken plan er det du prater om forresten? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Trenger du å fuske da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Trenger du å fuske da? Jeg ville da aldri finne på å jukse i noen som helst fag jeg da. Hvor er det du har fått frem at jeg er villig til å jukse? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Trenger vel ikke akkurat å lese mellom linjene når du skriver at du kan få fordeler om testene er levert av forlaget :s Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Er det en tredje part som har mer å tilføye angående dette realfagkurset som ikke er blitt nevnt i tråden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå