protoneedhelp Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har 4 piggdekk, som jeg fikk med da jeg kjøpte en ny bil. Problemet er at jeg ikke liker lyden og ikke vil betale 1500 kr for det. Jeg har tenkt å ta ut piggene fra dekken. Og spørsmålet mitt er, ødelegger jeg dekkene da? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Piggdekk uten pigger er vel bare lov å kjøre med på sommeren. Kjøp deg piggfrie vinterdekk Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Piggdekk uten pigger er vel bare lov å kjøre med på sommeren. Kjøp deg piggfrie vinterdekk hvorfor det ? Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Det er feil, det er lovlig å kjøre med piggdekk uten pigger på vinteren. Har vinterdekket minimum 3mm mønsterdybe er de lovlige. Endret 15. oktober 2010 av trra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Går fint det, og lovlig er det også. Hvor godt (dårlig?)veggrepet blir, spesielt på våt is, må erfares. Jeg hadde tidligere en kassebil som ble levert ny med upiggede piggdekk, og det gjorde nytten, men var glatt på is. Bruk en flat skrutrekker, skyv den ned noen mm helt inntil piggen, og vipp den ut. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det er feil, det er lovlig å kjøre med piggdekk uten pigger på vinteren. Har vinterdekket minimum 3mm mønsterdybe er de lovlige. Ahh, jeg blandet nokk forsvarlig med lovlig.. Der jeg bor kommer man ikke langt uten pigger i piggdekkene.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Piggdekk uten pigger og 3,1mm mønsterdybde er lovlig, men jeg ville aldri kjørt på det. Dessuten er det jo noe som heter at føreren har ansvaret for at bilen er utstyrt med forsvarlige dekk, så om du f.eks ikke klarer å stoppe for bilen foran deg med dekk helt på grensen til det lovlig kan både Politiet og Forsikringsselskap reagere mot deg. Endret 16. oktober 2010 av trra 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Teknisk sett er vel "vinterdekk" også lovlige med under 3mm mønster, men vil ikke være regnet som "vinterdekk" og regler for sommerdekk gjelder (dvs. unntak for lastgrensen vil ikke gjelde). Sommerdekk er teknisk sett lovlig på vinteren, forutsatt at ikke "føreforhold krever vinterdekk". Piggdekk uten pigger vil nok ikke være "lovlige" om man treffer på is som ikke allerde er skrapet opp av andre med piggdekk (piggfrie vil også slite her, men mindre pga arealet avsatt til pigger på piggdekk kan også brukes for å skape veigrep). Jeg har selv kjørt noe med piggdekk uten pigger på ny is.. andre bare suste forbi meg mens jeg spant meg bortover i 5-10km/t. Fullstendig ubrukelig. Lenke til kommentar
Locodriving Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Dette er helt lovlig, men anbefales ikke. dekket er konstruert for å ha pigg i. men går bare godt vist du er en rolig avslappet erfaren fører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå