Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har et spørsmål om piggdekk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Går fint det, og lovlig er det også. Hvor godt (dårlig?)veggrepet blir, spesielt på våt is, må erfares. Jeg hadde tidligere en kassebil som ble levert ny med upiggede piggdekk, og det gjorde nytten, men var glatt på is. Bruk en flat skrutrekker, skyv den ned noen mm helt inntil piggen, og vipp den ut.

Lenke til kommentar

Piggdekk uten pigger og 3,1mm mønsterdybde er lovlig, men jeg ville aldri kjørt på det. Dessuten er det jo noe som heter at føreren har ansvaret for at bilen er utstyrt med forsvarlige dekk, så om du f.eks ikke klarer å stoppe for bilen foran deg med dekk helt på grensen til det lovlig kan både Politiet og Forsikringsselskap reagere mot deg.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er vel "vinterdekk" også lovlige med under 3mm mønster, men vil ikke være regnet som "vinterdekk" og regler for sommerdekk gjelder (dvs. unntak for lastgrensen vil ikke gjelde). Sommerdekk er teknisk sett lovlig på vinteren, forutsatt at ikke "føreforhold krever vinterdekk".

Piggdekk uten pigger vil nok ikke være "lovlige" om man treffer på is som ikke allerde er skrapet opp av andre med piggdekk (piggfrie vil også slite her, men mindre pga arealet avsatt til pigger på piggdekk kan også brukes for å skape veigrep).

Jeg har selv kjørt noe med piggdekk uten pigger på ny is.. andre bare suste forbi meg mens jeg spant meg bortover i 5-10km/t. Fullstendig ubrukelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...