Gå til innhold

Ingen kontakt gjennom LAN kabel/kontakter?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet inn i nytt hus der det er lagt opp cat5 kabler mellom 4 kontakter. De var egentlig kun satt opp til telefonbruk, men jeg tenkte å kjøre nettverk fra loftet der telefonen kommer inn og ned til stuen. Men det er visst vanskeligere enn jeg trodde...

Der telefonkabelen kommer inn er det en dobbelkontakt (isolert fra hverandre etter det jeg ser på printkortet i kontakten). Jeg koblet ADSL rutermodemet (Speedtouch 546T2 fra Telenor) til den kontakten som telefonkabelen er på. Så kobler jeg en av utgangene på modemet til den andre kontakten. Derfra går det Cat5 kabel ned til stuen via et annet uttak. Men når jeg plugger til pcen i stuen er det ingen reaksjon. I nettverksinnstillingene står det "kabel ikke tilkoblet".

Dette skal jo bare være som en forlenget kabel fra modem direkte til pc.

Burde ikke dette fungere?

Å koble til laptopen direkte på modemutgangen går fint og internett fungerer, men om jeg prøver å koble til laptopen på noen av de andre uttakene skjer ingenting. Jeg kan se at modemet søker etter noe på utgangen, men det er som den ikke får kontakt med pcen i andre enden. Hele sløyfen fra første til siste kontakt kan ikke være mer enn en 30m totalt. Jeg har sjekket at alle cat5 kablene er koblet likt i alle kontaktene og målt at det er kontakt fra loftet og ned til stuen (har kun sjekket par 1 foreløpig).

Noen som aner hvorfor dette ikke virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er koblet likt er ikke nok. Det må kobles etter fargene, ellers blir ikke twisting riktig. Kobling brukt til telefon kan ikke brukes til nettverk.

http://pinouts.ru/Net/Ethernet10BaseT_pinout.shtml

Ja, har fulgt det systemet der. Det var kun brukt det blå/hvite paret for telefonen (på klemme 5 og 4), men ellers var de koblet opp som datakontakter som i linken din (blått, grønt, oransje, brunt par på klemmer i rekkefølgen 5,4,1,2,3,6,7,8). Jeg sjekket at de var like i tilfelle noen hadde blitt byttet om, men det var som nevnt ikke det. Jeg får ta å måle de andre ledningene i morgen for å være sikker på at det ikke er noen brudd e.l.

Lenke til kommentar

Fikk det til å virke nå. Jeg hadde brukt ett uttak til å viderekoble Cat5 kablene, men et eller annet der kuttet signalet. Så jeg tok å kuttet lederne kortere, vridde sammen parene og koblet dem sammen direkte og så kom det nettilkobling helt frem til stuen.

Jeg ante ikke at det var så følsomt at litt overlapp av de 5cm lange lederne inn i kontakten klarte å stoppe signalet helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...