Gå til innhold

Noe annet enn vgs ? Problemer

Kosepose93

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg er 17 år å har enda ikke tatt noen vgs skole. Dette pga personlige problemer som jeg helst ikke vil gå mer innpå her, da jeg ikke helt riktig vet hva som feiler meg. Men Deprimert er jeg og uten at jeg skal diagonisere meg selv her har jeg nok en form for angst.

Men det jeg lurer på, er hva jeg kan gjøre med livet. Jeg skal nå til psykolog ( om alt går etter planen, har fått papirer av legen som skal fylles ut)

Men jeg er egentlig en person som elsker å "stå på" jeg hater å sitte hjemme uten å gjøre noe, men så klarer jeg ikke gjøre noe med problemene mine heller.

Derfor har jeg noen spørsmål her. Jeg er sikkert ikke den eneste som sliter litt med psyken, å da lurer jeg på hvordan DU skaffet jobb om du også har slitt. Hvordan går det på jobben osv.

Jeg vet at jeg ikke kan bli kirug uten å ha gått vgs og høyere utdanning, men butikk jobb er jo et alternativ. Men jeg er så usikker på f.eks kassen, tenk om jeg ikke lærer meg den ?

Dessuten var jo drømmen å jobbe med enten mat eller å hjelpe andre. Jeg med hvertfall for å bli kokk må man jo ta en utdannelse, å det er der jeg sliter nå. Jeg kom inn restaurant linjen men klarte ikke å gå. Dette angrer jeg sykt på, selvom jeg så klart ikke kan få gjort noe med det nå.

Til neste år blir jeg 18, å det å begynne på 1 vgs er uaktuelt. Jeg trives ikke med folk som er yngre enn meg eller like gammel..selvom jeg på mange måter er mer "umoden" enn 17 åringer flest føler jeg meg også ganske moden. Jeg vil rett og slett ikke trives i en klasse hvor jeg kan risikere å være eldst.

Finnes det noe annet jeg kan gjøre enn å ta vgs ? Jeg er villig til å betale ganske høye priser om jeg bare fikk en form for utdannelse uten å måtte gå vanlig vgs..

Vet jeg høres bortjskjemt ut, men er dessverre sånn det er for meg.

Beklager om det er masse skrivefeil der :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta alle fagene som privatist, dette vil si at du tar en eksamen i hvert fag. Dette kan du gjøre helt på egen hånd, eller melde deg opp hos sonans osv som vil hjelpe deg :)

Takk for svar :)

Tanken har streifet meg, mulig jeg skal tenke mer på det =)

Lenke til kommentar

Jeg likte aldri skole før jeg et år med en dritt jobb etter VGS (som jeg kom meg i gjennom) og begynte på ingeiørstudie.

Se ikke på alder som et hinder for å ta VGS.

Å ta VGS som privatist løser ikke noe bortsett fra å gi deg utdanning, men angsten blir.

Den beste måten å blitt kvitt høydeskrekk på er å utfordre den (stup osv.).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vil anbefale deg å ta et forkurs ved en høyskole, der blir du kvalifisert for en del høyere utdanning. Her vil du mest sannsynlig være yngst. Stiller du opp på skolen hver dag og gjør som læreren sier da skal du klare deg.

Hvis du vet at du sliter i noen fag, kan du ta de på for eksempel akademiet på kveldstid over et halvt år, her er det sikkert folk fra alle aldersgrupper. Dette koster penger med det var vist ikke noe problem for deg. Du kan søke nå, og da begynner du til våren 2011, det er en start. Så er du klar for et forkurs til høsten 2011 ved en høyskole.

Vær oppmerksom på at du får ikke generell studiekompetanse, men flere skole gir unntak til de med forkurs slik at de får innpass allikevel.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta et forkurs ved en høyskole, der blir du kvalifisert for en del høyere utdanning. Her vil du mest sannsynlig være yngst. Stiller du opp på skolen hver dag og gjør som læreren sier da skal du klare deg.

Hvis du vet at du sliter i noen fag, kan du ta de på for eksempel akademiet på kveldstid over et halvt år, her er det sikkert folk fra alle aldersgrupper. Dette koster penger med det var vist ikke noe problem for deg. Du kan søke nå, og da begynner du til våren 2011, det er en start. Så er du klar for et forkurs til høsten 2011 ved en høyskole.

Vær oppmerksom på at du får ikke generell studiekompetanse, men flere skole gir unntak til de med forkurs slik at de får innpass allikevel.

Forkurs krever ofte VGS eller 5 år yrkespraksis og en alder av 23år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Forkursene krever fullført og bestått VG2, eller 5års yrkespraksis. Alderen er feil.

Det var derfor jeg nevnte akademiet slik at hun kan ta fag der. Skal hun videre så må hun ta videregående, derfor foreslo jeg for eksempel akademiet hvor hun kan ta videregående fag der eller på en annen privatskole i hennes region dersom akademiet ikke holder til i området.

Dersom dette er uaktuelt kan du se nærmere på webstudent, har får du undervisningen via Internett, men jeg vet ikke nøyaktig hvilke skole som tilbyr dette i skrivende stund.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...