Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble 2ohm på 4ohm subwoofer og omvendt

doogy93

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser på brukt bilstereo og han selger 2 identiske forsterkere som gir i 2ohm 1x500W og i 4ohm 1x300 Watt.

Subbene som blir brukt er Rockford Fosgate P3 subber (12"), den ene med 2x2ohms-spole og den andre med 2x4ohms-spole.

Lyden vil da ikke være identisk på de to subbene om man har en på 2ohm og 500W og den andre på 4ohm 300W.

Kan den på 4ohm kobles til å spille 2ohm så de blir identiske og omvendt?

Vil jeg merke noe til at de ikke er identiske?

TAKK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, de kan ikke kobles med lik motstand, og bør vel strengt talt ikke brukes sammen...

Skal du bruke dem sammen, så burde du paralellkoble på hvert element (til 2ohm og 1ohm) så seriekobler du begge elementene sammen slik at du havner på ca 3ohm og kobler dette til EN monoforsterker.

Mitt forslag blir å drite i det, og se etter noe annet. RF er heller ikke hva det en gang var, og det finnes MYE som er bedre og minst like bra ;)

Lenke til kommentar

Nei, de kan ikke kobles med lik motstand, og bør vel strengt talt ikke brukes sammen...

Skal du bruke dem sammen, så burde du paralellkoble på hvert element (til 2ohm og 1ohm) så seriekobler du begge elementene sammen slik at du havner på ca 3ohm og kobler dette til EN monoforsterker.

Mitt forslag blir å drite i det, og se etter noe annet. RF er heller ikke hva det en gang var, og det finnes MYE som er bedre og minst like bra ;)

Leste nettopp test som sa at elementene ga mye for pengene... Noen tips til noe på under 5 lapper, brukt eller nytt som leverer godt lydtrykk og presis, høy bass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...