Mr. President™ Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hei! Jeg oppgraderte win 7 fra Home Premium til Ultimate. Går det ann å angre dette eller ta tilbake til HP? I såfall, hvordan? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Beklager det går ikke å nedgradere Windows 7. Da må du installere Windows 7 på nytt. Bruk win7 platen du har, og så du formatere OS disken din, så ta vare på alt av dokumenter, filer, musikk etc før du starter. Men hvorfor nedgradere hvis du har betalt for en oppgradering? Regner med at du brukte AnyTime Upgrade da? Alt som er i HP er jo i Ultimate, så ser ingen grunn til å nedgradere siden du har betalt for en oppgradering Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Beklager det går ikke å nedgradere Windows 7. Da må du installere Windows 7 på nytt. Bruk win7 platen du har, og så du formatere OS disken din, så ta vare på alt av dokumenter, filer, musikk etc før du starter. Men hvorfor nedgradere hvis du har betalt for en oppgradering? Regner med at du brukte AnyTime Upgrade da? Alt som er i HP er jo i Ultimate, så ser ingen grunn til å nedgradere siden du har betalt for en oppgradering Jeg lurte fordi den product nøkkelen jeg fikk av en annen person ikke bare var brukt av ham men noen andre også, men den funka på meg likevel, så da lurer jeg på om det er en piratkpi selv om den funker uten noen som helst cd? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Har du kjøpt og betalt for denne Windows 7 lisensen fra Microsoft eller fra en butikk som selger Microsoft produkter? Har du fått med en original Windows 7 plate? Om du svarer nei på dette, sitter du selvsagt med en piratkopi. Microsoft deler ikke ut Win7 Ultimate nøkler til alle og enhver, og en nøkkel kan kun brukes på en pc lovlig (med unntak av Win7 HP familiepakken). Så til og med den fungerer nå, så sier det seg selv at dette er en piratkopi. Enten en Technet/MSDN nøkkel med mange aktiveringer, eller en OEM-SLP nøkkel, ulovlig er det uansett. Kan du poste den første eller siste kodegruppen ( XXXXX-XXXXX etc, en hel rekke til første strek, eller fra siste strek. Så kan jeg sjekke om det er en OEM-SLP nøkkel du har fått. Du kan også bruke dette programmet fra Microsoft, og så fortelle hva PID nummeret er, trenger bare de tre tallene i andre kolonne. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 De to første: 342DG-6YJR8 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jepp det er OEM-SLP nøkkelen til Dell for Windows 7 Ultimate, så dette er en piratkopi nøkkel. Men dette er en svakhet i Windows 7, man utnytter den muligheten som ligger i Windows 7 til å oppgradere til en høyere versjon, ved å bruke en OEM-SLP nøkkel som ligger ute på nett. Dette funker kun på pcer som kommer ferdig installert med Windows 7, eller der BIOS er modifisert med SLIC 2.1 Grunnen til at det funket hos deg var jo at du hadde en pc du har kjøpt med Win7 fra før av? Jeg har skrevet om dette på bloggen min, men teknisk sett er dette like ulovlig som noe annet. Men jeg ser det som en åpenbar svakhet, siden MS vet at muligheten er der, men kan ikke stoppe dette, på grunn av at de da eventuelt må stoppe mulighetene til alle som har kjøpt Windows 7 på ferdig pcer til å oppgradere til en høyere versjon, og det taper de jo en del penger på. Så er du av den moralske typen, så unngår du dette. Skulle nøkkelen en gang bli blokkert (lite sannsynlig) kan du bytte til en annen OEM-SLP nøkkel, og om de blokkerer alle slike nøkler (nesten helt usannsynlig) så må du installere Win7 på nytt via Recovery partisjonen eller Win7 plata du fikk med pcen. (HP sender ut Win7 plater på stasjonære pcer i alle fall, så en kopi da jeg hjalp en som kjøpte ny pc for to-tre måneder siden. Skjer jo nesten aldri på bærbare). Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Kjøpte med win 7 ja, men om jeg bruker recovery manager, skal jeg bruke product keyen som står på undersiden av laptopen? (EDIT: Lærerik blogg du har ) Endret 16. oktober 2010 av TheWhiteShadow Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Om du bruker recovery manager, vil du aldri bli spurt om produkt nøkkel, siden ferdig installerte pcer kommer med en OEM-SLP nøkkel, et sertifikat og SLIC 2.1 i BIOS. Den nøkkelen under pcen er kun for nødstilfeller, der du gjør en clean install av Win7, altså ikke bruker recovery funksjonen til pc produsenten, slik at sertifikatet ikke blir installert, og heller ikke OEM-SLP nøkkelen. Først da må du bruke nøkkelen under pcen. Men da må du også ringe Microsoft for å få aktivert den, for den lar seg ikke aktivere uten å snakke med noen hos MS. Det er en sikkerhetsfunksjon, slik at ikke folk som kjøper pcer med Win7 ferdig installert, gir bort, eller selger nøkkelen som står under pcen, siden den ikke er i bruk før, ja du har hatt ett skikkelig uhell, og har måtte installere Win7 direkte fra en Win7 plate og slettet hele disken. (eller at disken har blitt ødelagt f.eks) Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Den nøkkelen under pcen er kun for nødstilfeller, der du gjør en clean install av Win7, altså ikke bruker recovery funksjonen til pc produsenten, slik at sertifikatet ikke blir installert, og heller ikke OEM-SLP nøkkelen. Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Den nøkkelen under pcen er kun for nødstilfeller, der du gjør en clean install av Win7, altså ikke bruker recovery funksjonen til pc produsenten, slik at sertifikatet ikke blir installert, og heller ikke OEM-SLP nøkkelen. Hva mener du med dette? Jeg mener det det står. Om du kjøper en pc med win7 ferdig installert fra en av de store pc produsentene, så ligger det vanligvis en recovery partisjon på disken, eller du må brenne ut x antall DVD plater når du setter opp pcen første gang. I denne kopien ligger det et sertifikat (som tilhører pc produsenten) samt en OEM-SLP nøkkel. I BIOS er det en tabell som heter SLIC 2.1, disse tre tingene gjør slik at Windows 7 er aktivert med den samme nøkkelen på alle pcer den produsenten leverer med Win7. Altså, en hver pc Dell leverer med Windows 7 Home Premium, bruker NØYAKTIG den samme produktnøkkelen. MEN, siden disker kan bli ødelagte, og at folk kan formatere pcer, må de levere hver pc med en COA nøkkel, altså den som står under pcen din. Denne er unik for hver pc. Men siden denne normalt sett aldri trengs å brukes, om du bruker recovery funksjonen når du må legge inn alt på nytt, eller sender pcen inn til reparasjon når f.eks disken er defekt, har Microsoft sikret seg, ved at du må ringe inn for å aktivere denne. Om ikke, kunne jo en hver som visste det jeg nå forteller deg her, solgt eller gitt bort den koden under pcen, siden den aldri har vært aktivert. Altså du kjøper en pc, med recovery partisjon. Hver gang du vil ta en ny installasjon, legger du tilbake den originale recovery partisjonen. Din pc vil da alltid være aktivert. Nøkkelen under kan i prinsippet da brukes på en annen pc. Men siden du må ringe inn til MS, kan nøkkelen kun brukes på pcer fra samme produsent, med SLIC 2.1 i BIOS. Men du trenger ikke sertifikatet. Det letteste å forholde seg til, er at så lenge du har en fungerende recovery partisjon/ CD / DVDer, så er du alltid aktivert. Du trenger ikke å tenke på nøkkelen under pcen. Den dagen du velger å formatere pcen din med en vanlig Win7 DVD plate, så må du bruke denne nøkkelen. Og da må du ringe MS for å aktivere. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Oja. Hvis jeg forsto dette så mener du at om jeg bruker Packard Bell Recovery Management så vil jeg ikke trenge nøkkelen under, men pacen vil bli til HP igjen? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Oja. Hvis jeg forsto dette så mener du at om jeg bruker Packard Bell Recovery Management så vil jeg ikke trenge nøkkelen under, men pacen vil bli til HP igjen? Jepp.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå