Gå til innhold

Er Canon EOS 600D rundt hjørnet?

Anbefalte innlegg

Er dette er kamera som kommer til å komme, og er det eventuelt noen som har peiling på når? Har vurdert en stund å kjøpe Canon EOS 550D, men hvis en nyere versjon kommer om ikke så lenge vil jeg heller vente.

Endret av Simon Aldra
Emnetittel endret av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette er kamera som kommer til å komme

Ja

er det eventuelt noen som har peiling på når?

Nei

Har vurdert en stund å kjøpe Canon EOS 550D, men hvis en nyere versjon kommer om ikke så lenge vil jeg heller vente.

Do it. Om Canon følger mønsteret sitt vil 600D komme til sommeren en gang, men da vil det bare være roughly halvannet år til 650D kommer, så da kan du like gjerne vente på den osv...

Vil du gjøre ett godt kjøp, lønner det seg å kjøpe forrige generasjon (eller eldre) brukt. Du kan for eksempel få 40D eller 50D, som begge er bedre redskaper til å ta stillbilder enn 550D, til lavere pris enn en ny 550D på bruktmarkedet.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Trenger egentlig ikke et nytt kamera akkurat nå. Jeg bruker nå Canon EOS 400D. Kjøpte det for ca. 2,5 år siden veldig billig i den tiden da 450D kom ut. Derfor ville jeg kjøpt det nyeste om jeg skulle hatt noe nå, men vet ikke om jeg vil vente så lenge som til sommeren.

Hvor mye bedre kan jeg forvente at 550D er i forhold til 400D? (Tenker da på selve kamerahuset, og ikke på objektivene som blir brukt)

Lenke til kommentar

Hvor mye bedre kan jeg forvente at 550D er i forhold til 400D? (Tenker da på selve kamerahuset, og ikke på objektivene som blir brukt)

Ikke mye,bildekvaliteten vil en vanlig bruker ikke se noe spesiell større forskjeller på.

Hvis du har lært deg litt angående bruken av kameraet kan du få mer glede av og gå opp til semiproff segmentet.

Eneste grunnen for og bytte til 550D er hvis du vil leke deg litt med en noe brukeruvennlig video-del.

Du kan se forskjellene på kameraene her.

Lenke til kommentar

Det er jo en del forskjeller på 400D og 550D. Spørsmålet er bare hvor nyttig de er for akkurat deg.

- 10 -> 18 Mp

- -> video

- -> live view

- CF-kort -> SD-kort

- Større og mye skarpere skjerm

- Høyere valgbar ISO (ikke nevneverdig høyere ISO-kvalitet)

Kilder:

Spesifikasjonssammenligning DPReview

Sensorsammenligning DXOmark

I mine øyne er skjermen og video-funksjonen de mest merkbare forskjellene. Jeg regner med at du får ca 2000 kr for 400D med kit-objektiv. 4500 kr blir det i mellomlegg for nytt kamera med kit-objektiv. Du får vurdere selv om forbedringene er verd prisen.

PS. Hvis du ikke har flere objektiver, blits og annet systemutstyr så står du egentlig mye friere til å velge og vrake blant alle merkene. Da kan det være andre fordeler å hente på å oppgradere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vil nok si at det er stor forskjell mellom 400D og 550D. De fleste som har oppgradert fra 400D til 50D/7D sier at de er overrasket over forbedringen i bildekvalitet.

En av medlemmene i fotoklubben jeg er med i, oppgraderte fra 1000D (samme brikke som 400D) og hun ble positivt overrasket. Bl.a. en klar forbedring i høy-ISO ytelse.

Lenke til kommentar

550D har også blitt litt bedre på byggekvalitet/ergonomi, søkeren er litt større og lysmåleren er mer avansert. Fortsatt plast, men de finpusser litt på designet fra generasjon til generasjon, LCD-skjermen er også ny og bedre, men spørsmålet er som Simen skriver hvor viktige disse endringene er for deg.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Slenger meg på den annbefalingen om å heller oppgradere til xxD xD. Finnner du F.eks en brukt 50D til 70% av prisen den ble solgt for på slutten, vi du ha et kamera du neppe blir å behøve oppgradering fra på mange år. Meget bra brukervennlighet, ergonomi kvalitetsfølelse. Ser og at 7D prisen nærmer seg 550D sakte men sikkert, og jeg mener prisforskjellen nå er verdt pengene, men det må nok ditt budsjett avgjøre.

Jeg ser heller ingen grunn til å oppgrader fra xxxD til xxxD serien.

P-E

Lenke til kommentar

Med det pristilbudet somFotoVideo har på 7D onsdag i neste uke burde det være et mulig alternativ. Kr 8 495 er bra pris.

Ellers så skiftet jeg fra 350D til 550D i mars, og jeg må si at det opplever som nesten to ulike verdener. Men om jeg ser det like bra på bildene er en annen sak. Jeg fotograferer uansett 3 - 4 ganger mer med 550D enn jeg gjorde med 355D, liveview og video er viktige grunner til dette. Så oppgradering innen xxxD vil jeg påstå kan være like fornuftig som å oppgradere fra xxxD til xxD/xD for mange. Husk at det teknisk sett knyttet til bildebrikke er små forskjeller mellom 550D, 60D og 7D. Alle disse har litt nyere brikke enn 50D, men samme bildeprosessoren. Husk at 400D faktisk bruker Digic II mens 7D/50D/550D/60D etc bruker Digic 4. Det gjør en del med prosesseringen av bilder.

Jeg vil heller ikke si at videoen er brukeruvennlig, man må bare akseptere at video på dSLT med så store bildebrikker er en annen verden enn videokamera med en knøttliten bildebrikke, og må håndteres sådann.

Nå tror jeg heller ikke en eventuell 600D vil være like stor forbedring som fra 500D til 550D på mange områder.

Lenke til kommentar

Ellers så skiftet jeg fra 350D til 550D i mars, og jeg må si at det opplever som nesten to ulike verdener. Men om jeg ser det like bra på bildene er en annen sak. Jeg fotograferer uansett 3 - 4 ganger mer med 550D enn jeg gjorde med 355D, liveview og video er viktige grunner til dette. Så oppgradering innen xxxD vil jeg påstå kan være like fornuftig som å oppgradere fra xxxD til xxD/xD for mange. Husk at det teknisk sett knyttet til bildebrikke er små forskjeller mellom 550D, 60D og 7D. Alle disse har litt nyere brikke enn 50D, men samme bildeprosessoren. Husk at 400D faktisk bruker Digic II mens 7D/50D/550D/60D etc bruker Digic 4. Det gjør en del med prosesseringen av bilder.

Bra at du er fornøyd med din oppgradering. Hvilket objektiv brukte du før, og hvilket bruker du nå? På mitt 400D bruker jeg aller mest 18-55mm uten IS, og jeg regner derfor med at jeg ville merket en del forbedringer med 550D og den nyere 18-55mm med bildestabilisator.

60D, er det en mellomting mellom 550D og 7D?

Hva er "Digic", forresten? Føler meg litt dum nå.

Lenke til kommentar

60D er litt nærmere 550D en 7D,på det meste.

Digic er navnet på sensoren til Canon,sensorene de lager blir brukt i forskjellige kameraer/modeller med litt forskjellige oppløsninger og programvare,og de blir oppdatert/nyutviklet ved jevne mellomrom.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvem du spør. Jeg vil si at 60D er nærmere 7D enn 550D :p

Teknisk sett er det stor forskjell mellom 7D og 60D da 7D har 2 prosessorer, er værtettet, har høyere skuddtakt og har mer et avansert fokussystem. For meg betyr disse tingene lite da jeg ikke har bruk for de - for andre er det meget viktige egenskaper.

Men det er også stor forskjell mellom 60D og 550D. 60D har maks lukkertid på 1/8000s, 2 innstillshjul, godt grep, raskere skuddtakt og bedre autofokus system. Ting som gjør 60D til et meget bedre kamera enn 550D (i mine øyne).

Skal man se nøkternt på det, så ligger 60D rimelig midt i mellom 550D og 7D. Men prisene er ikke der. 7D var billigere enn 60D på messa til Ur og Foto (Bergen) i helgen. FotoVideo (Oslo) har samme tilbud på onsdag ...

Lenke til kommentar

Digic er navnet på sensoren til Canon,sensorene de lager blir brukt i forskjellige kameraer/modeller med litt forskjellige oppløsninger og programvare,og de blir oppdatert/nyutviklet ved jevne mellomrom.

Digic er vel strengt tatt bildeprosessoren og ikke sensoren.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvem du spør. Jeg vil si at 60D er nærmere 7D enn 550D :p

Teknisk sett er det stor forskjell mellom 7D og 60D da 7D har 2 prosessorer, er værtettet, har høyere skuddtakt og har mer et avansert fokussystem. For meg betyr disse tingene lite da jeg ikke har bruk for de - for andre er det meget viktige egenskaper.

Men det er også stor forskjell mellom 60D og 550D. 60D har maks lukkertid på 1/8000s, 2 innstillshjul, godt grep, raskere skuddtakt og bedre autofokus system. Ting som gjør 60D til et meget bedre kamera enn 550D (i mine øyne).

Skal man se nøkternt på det, så ligger 60D rimelig midt i mellom 550D og 7D. Men prisene er ikke der. 7D var billigere enn 60D på messa til Ur og Foto (Bergen) i helgen. FotoVideo (Oslo) har samme tilbud på onsdag ...

Når 7D kom ble den plassert et trinn høyere opp en xxD,og det var mange som mener/synser at 60D ikke var en fullverdig klasse-erstatter for 50D og fikk en ny klasse lavere på rangstigen.60D er ikke et dårligere kamera en 50D,det har faktisk også innstillinger som jeg savner i 7D.

I forhold til 50D har 60D blitt mindre,i kompositt,SD-kort,litt mindre skuddhastighet og faktisk blitt litt tyngre.

Digic er vel strengt tatt bildeprosessoren og ikke sensoren.

Det har du rett i,CMOS sensor og digic-prosessor.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bra at du er fornøyd med din oppgradering. Hvilket objektiv brukte du før, og hvilket bruker du nå? På mitt 400D bruker jeg aller mest 18-55mm uten IS, og jeg regner derfor med at jeg ville merket en del forbedringer med 550D og den nyere 18-55mm med bildestabilisator.

60D, er det en mellomting mellom 550D og 7D?

Hva er "Digic", forresten? Føler meg litt dum nå.

På 350D hadde jeg.

Canon 18-55mm uten IS.

Canon 75-300mm II (eldre modell fra 1999)

Canon 28-80mm (kitobjektiv fra analoge dager)

Sigma 18-200mm

Samt en Canon 380EX blits

Nå har jeg i tillegg

Sigma 10-20mm f/4-5,6

Samyang 85mm f/1,4

Ingen av de fire første er ypperlige objektiver, 18-55 uten IS som var kitobjektivet normalt til 350D og 400D er regnet som ikke særlig skarpt. Samme gjelder 75-300mm - fordelen er at det er lite og lett. Det gamle kitobjektivet fra analoge dager er faktisk ikke så hakkende gale, men zoomomfanget blir litt feil - så derfor lite brukt. Sigma ble kjøpt av en grunn - jeg trengte et oppsett hvor jeg kun hadde med meg kamera, et lite objektiv og blitz. Sigma vidvinkelszoomen er et bra objektiv, dog finnes det bedre i samme brennviddeområdet, men da er prisen fort 2 000 - 3 000 kr høyere. Samyangen er et meget godt objektiv - ikke minst til prisen. Men det mangler alt av automatikk og er krevende å fotografere med.

Så selv om de fleste av objektivene mine ikke er direkte toppobjektiver og tildels av eldre årgang så er jeg brennviddemessig godt dekket. Noe jeg med unntak av den nedre enden også var på 350D. Derfor stresser jeg ikke livet av meg med å skifte ut optikk - må også finne ut hvilke brennvidder jeg vil ha (bruker mest). Og så er det et budsjettspørsmål også, dog står mer fastoptikk med god manuell fokus høyest på ønskelista. Mulig jeg kjøper meg et adapter eller to og noe gammel Olympus OM eller Nikkor AI-S optikk.

Når du har bare det dårlige kitobjektivet ville jeg personlig også vurdert en annen strategi, nemlig beholde 400D litt lengre og brukt de ca 6 000 kr i ny optikk, for det beløpet har du nemlig råd til å kjøpe Canon 15-85mm, som er skarpt og har et godt brennviddeomfang.

Når det gjelder forholdet mellom 550D, 60D og 7D så er sensor og bildeprosessor omtrent identisk (7D har dobbel prosessor for å klare høy seriehastighet). Forskjellen er i størrelse på hus, betjeningsergonomi, funksjoner, AF-system og værtetting (7D). Personlig er jeg ikke ekstremt stresset på dette, og kjøper det rimeligste huset som jeg føler fungerer og har funksjonaliteten/kvaliteten. Sikkert en etterlevning etter analoge dager, da faktisk huset betydde ennå mindre enn i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Når du har bare det dårlige kitobjektivet ville jeg personlig også vurdert en annen strategi, nemlig beholde 400D litt lengre og brukt de ca 6 000 kr i ny optikk, for det beløpet har du nemlig råd til å kjøpe Canon 15-85mm, som er skarpt og har et godt brennviddeomfang.

Jeg har vurdert dette jeg også. I sommer var jeg fast bestemt på å beholde mitt gamle kamerahus, for så å kjøpe objektivet du nevner eller Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM. Av en eller annen grunn ble det til at jeg ikke kjøpte noe siden jeg ikke klarte å bestemme meg. Var usikker på om jeg skulle bytte ut bare objektivet eller kamerahuset også, men jeg vet jo at hvis jeg bytter til en nyere kamerahus trenger jeg er bedre objektiv også.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok si at det er stor forskjell mellom 400D og 550D. De fleste som har oppgradert fra 400D til 50D/7D sier at de er overrasket over forbedringen i bildekvalitet.

En av medlemmene i fotoklubben jeg er med i, oppgraderte fra 1000D (samme brikke som 400D) og hun ble positivt overrasket. Bl.a. en klar forbedring i høy-ISO ytelse.

Nja - er dette snakk om jpg rett ut fra kameraet eller RAW-filer konvertert med nyeste programvare? Det har skjedd en god del med jpg-prosessering siden 400D - både i autoeksponering og støyfjerning.

Selv ble jeg veldig overrasket da jeg gikk fra 20D til 5DmkII - ikke først og fremst av støyendringene, men hvor tett på jpg'ene var det jeg selv endte opp med i RAW-konverteringen. Fra 20D var det alltids noe å hente i skygge, farge og eksponeringsjustering - med med 5DmkII lagde kameraet jpg'er ut fra kameraet som lignet mye mer på det jeg selv RAW-konverterte til.

- Hvis kameraet alltid konverterte RAW-dataene "riktig" til jpg i kameraet, så var det ikke lenger fullt så mye praktisk nytte i RAW-filene.. ;)

Min teori er at sensoren ikke har blitt mye bedre, men at jpg-motoren (og alle mulige funksjoner på kameraet) definitivt har fått et løft.

Hadde vært gøy med en sammenligning av konverte RAW-filer av samme motiv tatt side ved side - hadde vært morsomt å sammenligne både jpg og konverterte RAW-filer - både støy, farge- og tonemessig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...