Gå til innhold

Hva er viktigst: Sang eller Album?

Gaarulf

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon med noen folk i dag og begynte å fundere litt på dette selv. Selv liker jeg helheten ett album gir og har store problemer med å finne favorittsanger. Favorittalbumer er mye enklere, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Ofte når jeg sjekker ut artister så ser jeg på en av de mest populære sangene, vurderer om det finnes noe jeg liker i det hele tatt, og er det det så søker jeg opp hva som er det "beste" albumet. Liker jeg det ender det ofte med hele diskografier, men av favorittartistene mine så er det veldig vanskelig å finne sanger jeg kan sette høyere enn andre, forutenom enkelte artister hvor jeg forbinder sanger med noe.

Hva er deres meninger? Husker og liker du artister og band på grunn av en hit, eller er en sterk diskografi eller godt album viktigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er albumhore deluxe både når det gjelder å finne ny musikk og ikke minst når jeg skal høre på musikk jeg er glad i. Det er svært sjeldent jeg er ute etter EN sang imosetning til et album - dvs. jeg er ute etter en stemning/et konsept som strekker seg utover et album. Hører også veldig sjeldent på greatest hits, da det ofte kan gi et litt feilaktig bilde av artisten. Det komersielle og umiddelbare består, men de låtene som virkelig kan fenge en blir glemt. Nå skal det vel sies at også jeg kan få totalt dilla på en sang, men jeg har knapt noen "favorittsanglister" foruten en og en annen "partyliste" med ymse låter.

Når det gjelder å finne ny musikk velger jeg ofte (flere) album ut ifra rating og den raske omtalen på allmusic.com. Det kan være en felle til tider, men det har vist seg å være den mest sikre metoden for å finne det "riktige" introduksjonsalbumet. Når det gjelder diskografi, så er jeg mer tilbakeholden. Har absolutt ingen interesse av å sjekke ut hele diskografien når jeg finner ut at enkelte albumperioder av et band suger totalt. Selv favorittbandet mitt The Who har 2-3 album på slutten av karrieren som rett og slett lukter gammal alkiss.

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del er det litt begge deler. For at jeg skal like et album trenger jeg mer enn et par gode sanger, helheten er mye viktigere. Allikevel finner jeg alltid en favoritt eller to på hvert album, men det har vist seg å sjelden være den mest populære sangen. :p

Lenke til kommentar

Henger meg på alle andre her og sier uten tvil album. Hører nesten alltid på album av en artist, og noen få ganger kan det være enkeltsanger om det er album jeg ikke kjenner så godt alle sangene på. Skal jeg sjekke ut en ny artist, finner jeg bare ut det som kanskje blir regnet som det beste albumet. Rate Your Music gir ofte en god pekepinn på dette.

Lenke til kommentar

Veldig enig i alt tjalla skriver. Album har også den egenskapen at låter som vanligvis ikke hadde vært spesielt fengende/god etc alene kan være helt kanon på "sin plass" i albumet. Litt vanskelig å forklare, men regner med de fleste skjønner hva jeg vil frem til.

Et lite unntak er om jeg hører på listepop. Da er det enkeltspor som gjelder. Skal jeg høre på Enrique Iglesias vil jeg høre I Like It og ikke hele Euphoria.

Lenke til kommentar

Album er lettere å rangere uten tvil, når jeg mener det er UMULIG å finne en ren favorittsang. For meg så finner jeg daglige eller ukelige favoritter i Spotify. De blir altså ofte byttet ut. Men de lagres. Går ann å finne rå sanger uten å høre album, men album skaper mye mer, og er bedre og lage favoritter av.

Lenke til kommentar

album og låter er to villt forskjellige ting. skjønner ikke helt hvordan dere kan sammenligne dette idetheletatt. et album er tross alt en samling låter. blir som å si "hva er viktigst: episoder eller tv-serier". WTF. breach of teh logicz.

Endret av aarolilja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare fjortiser som hører på listepop som bare laster ned sanger fra limewire, deler de "hippeste" sangene med hverandre over bluetooth på veil til skolen, har kjøpt et eneste album utenom hit4kidz som ikke kan verdsette helheten av et album ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...