13375k1133z Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Trenger litt hjelp med en omfattende oppgave jeg holder på med i programmering. jeg har følgende kode: Metoden jeg trenger hjelp til er: public double score() { Det den skal gjøre er som beskrevet: Skrive kode for denne metoden. Finne ut hvor godt en leser liker artikkelen. Hvis ingen har uttalt seg eller om antall lesere av artikkelen er lik antallet som misliker den, returneres 0.0. Hvis alle som har stemt liker/misliker artikkelen så returneres 100.0/-100.0 hvis f.eks 2 sier at de liker artikkelen og 3 sier at de misliker den, med andre ord 5 uttaler seg, blir forholdet -1/5 = -20% Returner artikkelen sin score basert på antall lesere som sier de liker eller misliker artikkelen Hvordan kan jeg gjøre dette? class Artikkel { private String tittel; private String tema; private Journalist journalist; private int liker; private int misliker; //Konstruktør - start public Artikkel (String ptittel) { tittel = ptittel; public Artikkel(String tittel, String tema, Journalist journalist) {//kode til konstruktøren this.tittel = tittel; this.tema = tema; this.journalist = journalist; }}public String hentTittel() { return tittel; }public String hentTema() { return tema; }public Journalist hentJournalist() { return journalist; }public int hentLiker() { return liker; }public int hentMisliker() { return misliker; } public double score() { // TODO: Skriv kode for denne metoden. Finne ut hvor godt en leser liker artikkelen. Hvis ingen har uttalt seg eller om antall lesere av artikkelen er //lik antallet som misliker den, returneres 0.0. Hvis alle som har stemt liker/misliker artikkelen så returneres 100.0/-100.0 //hvis f.eks 2 sier at de liker artikkelen og 3 sier at de misliker den, med andre ord 5 uttaler seg, blir forholdet -1/5 = -20% //Returner artikkelen sin score basert på antall lesere som sier de liker eller misliker artikkelen} public void jaStemme() { // TODO: Skriv kode for denne metoden. Kode for å ta mot en ja-stemme fra en anonym leser} public void neiStemme() { // TODO: Skriv kode for denne metoden. Kode for å ta mot en nei stemme fra en anonym leser}public String toString() { // TODO: Skriv kode for denne metoden. @ return strengpresentasjon av artikkelopplysninger, det vil si: Aritkkelens tema, tittel og navn på journalist. "<tema>: <tittel> (Skrevet av <Navn på journalist>)"}}[/code} TAkker på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hva har du tenkt på til nå for den metoden? Hva sliter du med? Å programmere det? Prosentregningen? Ser ut som en skoleoppgave, så vil ikke komme med ett svar til deg, bare hjelpe deg videre fra der du står nå. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 public void jaStemme() { liker++; } public double score() { return ((liker-misliker)/(liker+misliker)); } Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Sorry mac, men dette stinker hjemmelekse lang vei. Hvis du i det minste hadde gjort et ærlig forsøk, mislyktes, og spurt oss om hjelp, så hadde jeg ikke reagert. Men her har du åpenbart gamblet på at det finnes en eller annen dott som ukritisk vil hjelpe deg, og det gjorde det. Takk til deg, pifler, du gjør verden en stor tjeneste! --- BalleB Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Sorry mac, men dette stinker hjemmelekse lang vei. Hvis du i det minste hadde gjort et ærlig forsøk, mislyktes, og spurt oss om hjelp, så hadde jeg ikke reagert. Men her har du åpenbart gamblet på at det finnes en eller annen dott som ukritisk vil hjelpe deg, og det gjorde det. Takk til deg, pifler, du gjør verden en stor tjeneste! --- BalleB Trivelig kar du... Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Sorry mac, men dette stinker hjemmelekse lang vei. Hvis du i det minste hadde gjort et ærlig forsøk, mislyktes, og spurt oss om hjelp, så hadde jeg ikke reagert. Men her har du åpenbart gamblet på at det finnes en eller annen dott som ukritisk vil hjelpe deg, og det gjorde det. Takk til deg, pifler, du gjør verden en stor tjeneste! --- BalleB Slike moralprekener kan du bare spare meg for. Gå heller på et annet forum og preik svada. HAdde det vært snakk om at jeg hadde lastet opp en hel oppgave i programmering hadde jeg forstått deg, men når det er snakk om en enkel metode, ser jeg ikke helt problemet ditt... Takker forøvrig for hjelpen pifler! Endret 17. oktober 2010 av 13375k1133z Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Forresten er det ikke et korrekt svar på oppgaven det du fikk av meg, men det er en start Lenke til kommentar
quantum Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Slike moralprekener kan du bare spare meg for. Gå heller på et annet forum og preik svada. Så lenge du ikke viser at du har gjort et ærlig forsøk selv først, så kommer moralprekenene. Hvis du vil unngå dem, må du nok enten finne deg et leksehjelpforum, eller ihvertfall forklare litt hva du har prøvd selv og hvor du møtte veggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå