horse4life Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hei. Har en SSD (Crucial RealSSD C300 64 gb) Jeg fikk anbefalt av en som jobbet på datakjeden og sette av litt harddisk til pagefile link: http://tweakhound.com/windows7/tweaking/7.html Men er det lurt å ha pagefile på en SSD (nå har jo TRIM kommet, og man slipper å tenke på levetid pga det ikke sant?) Tenkte da 300 mb på SSDen som det står der og pcen styrer min 1 tb hdd.' Er det lurt å ha det slik? Og så er det defragmentering, dette skal ikke gjøres på SSD? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Defragmentering er helt bortkastet på SSD. Win7 vil automisk slå det av når den finner en SSD. Pagefile bør ikke være på SSD. Jeg har den på HDD, andre sier den kan slåes av. TRIM har vel ikke noe med levetid å gjøre? Det skal hindre ytelsestap pga 'garbage collection'. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har ikkje brukt pagefile på 1 år ca. Det er ikkje noe mening med pagefile når man har nok ram. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Heilt feil. Pagefile er veldig viktig, spesielt ved straumbrot. Å ha den på SSD er bedre enn å ha den på ein harddisk. Pagefila er der for ein god grunn og alle seriøse systemadministratorer vil ha den på som standard. Har du nok ram og ikkje bruker svært krevandes applikasjoner så vil pagefila bli minimalt brukt. http://serverfault.com/questions/23621/any-benefit-or-detriment-from-removing-a-pagefile-on-an-8gb-ram-machine/23684#23684 Endret 16. oktober 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Heilt feil. Pagefile er veldig viktig, spesielt ved straumbrot. Å ha den på SSD er bedre enn å ha den på ein harddisk. Pagefila er der for ein god grunn og alle seriøse systemadministratorer vil ha den på som standard. Har du nok ram og ikkje bruker svært krevandes applikasjoner så vil pagefila bli minimalt brukt. http://serverfault.c...ine/23684#23684 Hvor mange trenger dette til privat bruk. Vi snakker ikkje om store bedrifter og store serverparker heller da. Jeg har da ikkje fått brukt for pagefile de siste 2 åra, og kommer sikkert ikkje til å savne den noen gang heller. Litt av det samme som batteri til hardware raid kontroller. Litt oppskrytt hvis man ikkje har UPS f.eks. Holder man på med noe som er kritisk hvis strømmen går, så kjøper man UPS. Gjør man ikkje det, så trenger man sikkert ikkje pagefile heller. Hvis du skjønner hva jeg mener. For menigmann så er pagefile waste of space og unødig "slitasje" for en ssd Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Trur du verkeleg Microsoft er så dumme og gir ut Windows med pagefile satt på som standard samtidig som dei også går i mot alle anbefalinger om å skru den av? Kort sagt, virtuelt minne vil øke ytelsen uansett korleis ein vrir på det. Virtuelt minne ta vare på data ved eventuelt systemkræsj som gjer feilrettingsprossesen enklare. Virtuelt minne vil gi deg meir minne. Å deaktivere virtuelt minne er som å si at du veit betre enn Microsoft sine ingeniørar. Og ein SSD disk håndterer konstant skriving til disk i mange år før den begynner å få slitte blokker. http://www.ehow.com/about_4963088_advantages-virtual-memory-systems.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hvis man har nok minne så blir vel ikke pagefile brukt noe særlig, og det spiller i såfall liten rolle hvor den er? Er med på at den ikke bør slåes helt av. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Pagefile blir alltid brukt til små ting. F.eks med å hjelpe kernelen med å avlaste styringa av minnehierakiet. Ein har såkalla page tables som inneheld adresser til både fysisk og virtuell minne. Dei hjelper blant annet med å redusere fragmentering av data i minnet. Virtuelt minne er eit svært kompleks tema, men utan virtuelt minne så hadde ikkje VG.no kunne håndtert all den trafikk den håndterer idag. Teknologien bak dette handler om at operativsystemet er smartare enn "deg" til å delegere plass frå ram eller disk til mellomlagring av data. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Pagefile blir alltid brukt til små ting. F.eks med å hjelpe kernelen med å avlaste styringa av minnehierakiet. Ein har såkalla page tables som inneheld adresser til både fysisk og virtuell minne. Dei hjelper blant annet med å redusere fragmentering av data i minnet. Virtuelt minne er eit svært kompleks tema, men utan virtuelt minne så hadde ikkje VG.no kunne håndtert all den trafikk den håndterer idag. Teknologien bak dette handler om at operativsystemet er smartare enn "deg" til å delegere plass frå ram eller disk til mellomlagring av data. Nå begynner du å snakke om serverparker som vg.no.. Dette er ikkje snakk om stooore servere, men hjemmebruk. Skulle gjerne ha sett at det ville bli raskere med pagefile enn uten hvis man har nok ram. Jeg tror ikkje at det blir raskere med pagefile enn uten. Men finnes det en test som viser det, så er det jo greitt! Ellers så er det jo bare syunsing fra begge sider Tro kan vi gjøre i kirka, men avogtil er det morro å vite noe også Da sender jeg ballen over til deg Siddis Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Til hjemmebruk så oppnår ein stort sett same ytelse som til servere. Forskjellen er at ein server har kanskje 50% last i snitt mens ein heimepc har 1% i snitt over tid. Å benchmarke om pagefile er raskare eller treigare er like håplaust som å benchmarke databaser mot kvarandre. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Litt offtopic fra meg selv.. Jeg har bestemt med, jeg lar pagefilen være på HDDen. Men så.. noen som kan hjelpe meg med dette? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1267925 Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg deaktiverte pagefilen når jeg fikk meg ssd (har 12gb minne). Fikk en del krasj med enkelte spill som "alltid" har fungert fint. Surfet på nettet , og der stod det i flere forum at mange spill er skrevet på en slik måte at de trenger pagefil. Det jeg gjorde var å aktivere pagefil, sette den til et par mb bare. Etter det har jeg aldri hatt krasj. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg deaktiverte pagefilen når jeg fikk meg ssd (har 12gb minne). Fikk en del krasj med enkelte spill som "alltid" har fungert fint. Surfet på nettet , og der stod det i flere forum at mange spill er skrevet på en slik måte at de trenger pagefil. Det jeg gjorde var å aktivere pagefil, sette den til et par mb bare. Etter det har jeg aldri hatt krasj. Hvilke spill var det? Det må være noen urgamle spill... Vet om et par spill som krevde pagefile, men det var 10 år siden eller.no Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg deaktiverte pagefilen når jeg fikk meg ssd (har 12gb minne). Fikk en del krasj med enkelte spill som "alltid" har fungert fint. Surfet på nettet , og der stod det i flere forum at mange spill er skrevet på en slik måte at de trenger pagefil. Det jeg gjorde var å aktivere pagefil, sette den til et par mb bare. Etter det har jeg aldri hatt krasj. Hvilke spill var det? Det må være noen urgamle spill... Vet om et par spill som krevde pagefile, men det var 10 år siden eller.no For å være helt ærlig så husker jeg ikke - men ut ifra det faktum at jeg bygget denne pc'n før jul en gang i fjor, så var det trolig civ 4 eller Total War :Rome. Var iallefall disse 2 spillene det gikk mest av i den tiden. Kan ha vært noen andre også, er ikke så lett å huske alltid hva jeg fikser - føler at jeg fikser og trikser med pc'n hele tiden. Og når den virker så skal jeg fikse noe for at den skal virke enda bedre, og da ender jeg som regel om med å angre og må da fikse "fiksen" :-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå