Gå til innhold

Leter etter en speilrefleks-erstatter

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har for øyeblikket et ganske gammelt Canon Ixus, og en Canon EOS 400D. Problemet mitt, er at, selv om speilrefleksen tar bra bilder, og jeg har et par forskjellige objektiver osv så blir det to problemstillinger:

1. Veldig vanskelig å få naturlige bilder siden alle blir så "klar over" at de blir tatt bilde av (fant ikke en bedre formulering), når du står med et stort speilrefleks-kamera opp i fjeset på dem.

2. Det er vanskelig å drasse med meg speilrefleks over alt hvor jeg har lyst til å ta bra bilder, og jeg klarer ofte ikke å justifisere å ha med meg den store kamerabagen over alt.

3. Gamle ixusen min er ikke veldig versatile, og lager ikke veldig bra bilder imo. Mengden manuelle instillinger osv er ganske labre, så selv om den da er kompakt, så får jeg ikke helt hva jeg leter etter.

Så det jeg da leter etter, er en "portabel speilrefleks". Mange muligheter for manuelle innstillinger, bra optikk og allsidig, trenger ikke være super-liten, men liten nok til å få med i en større lomme.

Typer bilder jeg tar, er litt forskjellig. Men blir veldig mye bilder tatt fra lufta, landskap, osv. Litt mindre "intimfotografering" om man kan kalle det det, men litt av hvert. Også veldig mye lavlys fotografering på en bevegelig plattform der blitz ikke er en mulighet

Pris, så vil jeg si at 5000kr er et punkt jeg helst ikke vil bevege meg over. Tenker jeg skal kjøpe det rundt jul, så om dere vet om noen modeller som kommer ut mot slutten av året som kan være et mulig valg, så tar jeg gjerne tips om det.

Takk på forhånd ! :)

Endret av Photon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel kompaktkameraet er ganske gammelt, og uansett hvordan jeg tweaker det så har det litt for få manuelle innstillinger til å få de bildene jeg vil ha.

Som sagt så er det mange situasjoner der jeg rett og slett ikke vil/kan bære med meg kamerabagen for speilrefleksen. For dedikerte situasjoner vil jeg nok enda bruke det, men vil ha et nytt kompaktkamera som ikke har like mange kompromisser som det jeg har nå.

Har sett litt rundt blandt annet på det her:

http://www.amazon.com/Canon-G12-Digital-Stabilized-Vari-Angle/dp/B0041RSPRS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1287146233&sr=8-1

Virker som et kamera man får plass til i jakkelomma, og ser ut til å kanskje utfylle de kravene jeg har listet lenger oppe.

Noen andre ideer?

edit: hvor små er egentlig micro 4/3 modellene, passer de i en lomme og er like håndterlige som kompaktkamera?

Endret av Photon
Lenke til kommentar

Ja virker som en veldig god contender det der.

Annen venn av meg som prøver å overtale meg på det kameraet med den linsa her:

http://www.amazon.com/Panasonic-DMC-GF1-Four-Thirds-Interchangeable-Aspherical/dp/B002MUAEX4/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1287164583&sr=1-1

Aldri prøvd meg på fixed lens før, men virker litt spennende, og med den pancake linsa der så blir det vel ikke så mye større enn en g12, eller?

Lenke til kommentar

Etter evigheter med lesing over alt, vippe frem og tilbake (sto mellom S95 og LX5) så valgte jeg til slutt S95.

Ble en blanding av et helgetilbud på Elkjøp, og det at det er såpass kompakt at det passer i de fleste lommer =).

Eneste jeg hang meg opp på, var vidvinkel, litt raskere ved zoom, og zoom + AF under video, som jeg gjerne skulle ha hatt.

Tror dog jeg blir fornøyd til slutt uansett =)

Takk for hjelp! =)

Endret av Photon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...