Gå til innhold

Venstresidens teknikk: få folk til å føle skam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle er grådige. Spørsmålet er hvordan vi skal kanalisere denne grådigheten. Inn produktiv virksomhet, slik liberalister vil, eller inn i parasittvirksomhet, slik sosialistene vil.

Jeg vil ikke si det er en motsetning mellom det jeg tenker på med begrepet parasitt og det som skjer når et vestlig multinasjonalt selskap flytter produksjon hit og dit i Asia for å optimalisere profitten.

Lenke til kommentar

Så hva er din definisjon av grådighetet?

Alle er grådige. Spørsmålet er hvordan vi skal kanalisere denne grådigheten. Inn produktiv virksomhet, slik liberalister vil, eller inn i parasittvirksomhet, slik sosialistene vil.

Jeg vil ikke si det er en motsetning mellom det jeg tenker på med begrepet parasitt og det som skjer når et vestlig multinasjonalt selskap flytter produksjon hit og dit i Asia for å optimalisere profitten.

De skaper arbeidsplasser i Asia, og hjelper dermed andre mennesker. Dette er altså en vinn/vinn-situasjon. I min ordbok er det nøyaktig det motsatte av parasittvirksomhet.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

De skaper arbeidsplasser i Asia, og hjelper dermed andre mennesker. Dette er altså en vinn/vinn-situasjon. I min ordbok er det nøyaktig det motsatte av parasittvirksomhet.

Jeg tenker det også er utnytting av miljøet, lavere rettigheter og krav med tanke på utslipp, HMS osv. (bruk og kast)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå, da tror jeg du mangler forståelse av hva en parasitt er. En parasitt er avhengig av vertens overlevelse, for å overleve selv. Derfor har ofte verten også en fordel av parasitten. Da om en parasitt er for effektiv, så tar denne livet av seg selv også.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det også er utnytting av miljøet, lavere rettigheter og krav med tanke på utslipp, HMS osv. (bruk og kast)

FOrurensningsproblemene skyldes manglende eiendomsrett. I et kapitalistisk samfunn vil det være svært få problemer med forurensning fordi det er ulovlig å forurense andres eiendom.

Nå, da tror jeg du mangler forståelse av hva en parasitt er. En parasitt er avhengig av vertens overlevelse, for å overleve selv. Derfor har ofte verten også en fordel av parasitten. Da om en parasitt er for effektiv, så tar denne livet av seg selv også.

Jeg tar gjerne en diskusjon om parasitter med deg hvis du mener at jeg ikke har forstått begrepet. Jeg tror du vil bli overrasket.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Dette høres ut som måten mange franchise bedrifter drives på.

Lenke til kommentar

Så hva er din definisjon av grådighet?

Et ovedrevent hig etter materielle goder og makt (for å gjøre det så grovt som mulig). Folk som ikke ser på makt eller overdreven materialisme som reelle verdier og goder har ikke behov for det heller. Selvsagt med mindre vi blir fortalt at mye penger og makt over andre er bra og viktig. Det skjer jo i dag. Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Tror nok dessverre det er du som misforstår begrepet. For å bruke wikipedia litt:

Parasitism is a type of symbiotic relationship between organisms of different species where one organism, the parasite, benefits at the expense of the host... Parasites reduce host fitness in many ways, ranging from general or specialized pathology (such as castration), impairment of secondary sex characteristics, to the modification of host behaviour. Parasites increase their fitness by exploiting hosts for food, habitat and dispersal.

Definisjonen av en parasitt er altså at en part beriker seg på bekostning av andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen av en parasitt er at en part beriker seg på bekostning av andre.

Helt korrekt definisjon.

Den ikke bærekraftige utviklingen vi har hatt på planeten lenge gjennom slakting av miljøet til fordel for profitt og vekst kan defineres inn under det. Spørsmålet er om planeten er tjent med høyest mulig vekst.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hva er din definisjon av behov?

Behov er noe vi behøver. Jeg behøver bare det som skal til for å overleve. Jo færre behov jeg har, jo mer fri er jeg. Jeg vil være fri. Jeg har få behov. Likevel er det sånn at jeg blir tvunget til å behøve mye mer enn som så. Og det liker jeg ikke. For da er jeg ikke fri. Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen av en parasitt er at en part beriker seg på bekostning av andre.

Helt korrekt definisjon.

Den ikke bærekraftige utviklingen vi har hatt på planeten lenge gjennom slakting av miljøet til fordel for profitt og vekst kan defineres inn under det. Spørsmålet er om planeten er tjent med høyest mulig vekst.

Problemet skyldes mangel på eiendomsrett.

Lenke til kommentar
Hva er din definisjon av behov?

Behov er noe vi behøver. Jeg behøver bare det som skal til for å overleve. Jo færre behov jeg har, jo mer fri er jeg. Jeg vil være fri. Jeg har få behov. Likevel er det sånn at jeg blir tvunget til å behøve mye mer enn som så. Og det liker jeg ikke. For da er jeg ikke fri.

OK, så det Magnusjs sier er altså at begjær etter penger og materielle goder som vi ikke trenger for å overleve, er en uting, og han vil derfor bruke voldsmakt for å bremse dette begjæret. Han har samme filosofi som fascismens åndelige far, Jean-Jacques Rousseau: Folk må tvinges til å være fri.

Har jeg forstått Magnusjs rett?

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...