Gå til innhold

Venstresidens teknikk: få folk til å føle skam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke penger til forsikring, fordi jeg er student.

Du tar deg en deltidsjobb :thumbup:

Hehe.

For å ta en litt annen problemstilling: Jeg ble lam fra livet og ned da jeg var liten. Hvordan skal jeg overleve da? Skal jeg regne med at min fattige familie skal forsørge meg hele livet?

Det vil vel finnes private handikapforbund vi kan donere penger til som hjelper deg å overleve. Du kan jo selvfølgelig jobbe uansett, så du kan ikke forvente å bli matet resten av livet, men at du får støtte fra dette private handikapforbundet tror jeg du gjør, deretter bærer det ut i noe arbeide du kan gjøre med overkroppen

Lenke til kommentar

Jeg har ikke penger til forsikring, fordi jeg er student.

Du tar deg en deltidsjobb :thumbup:

Hehe.

For å ta en litt annen problemstilling: Jeg ble lam fra livet og ned da jeg var liten. Hvordan skal jeg overleve da? Skal jeg regne med at min fattige familie skal forsørge meg hele livet?

Det vil vel finnes private handikapforbund vi kan donere penger til som hjelper deg å overleve. Du kan jo selvfølgelig jobbe uansett, så du kan ikke forvente å bli matet resten av livet, men at du får støtte fra dette private handikapforbundet tror jeg du gjør, deretter bærer det ut i noe arbeide du kan gjøre med overkroppen

Hva med de som er døve og blinde, eller de som er fysiske utviklingshemmet?

Endret av festen
Lenke til kommentar

De er handikappet de også.

Og de vil få det mye dårligere enn i dag. Det er det som er konsekvensen. Det er slik i Norge at mange som ellers ville bodd på en institusjon eller nærmest et fengsel, uten å ha vært skyld i det selv, kan greie seg selv og ha et verdig liv, fordi vi har råd i dette landet til å gi folk med handicap et brukbart liv.

Det blir nok ikke noe bra samfunn hvis alle skal gå rundt og røyke sokkene sine, det blir nok flere med handicap etter trafikkulykker, og heller ikke mye hjelp for de å få, dersom de ikke hadde råd til en god forsikring da. Det er dessuten slik med forsikringer at desto mer du hadde behøvd det, desto dårligere kandidat ville du troligere bli rangert som, som igjen ville bety at det var de som behøvde det mest som hadde minst mulighet til å faktisk kunne betale for det.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg ble lam fra livet og ned da jeg var liten. Hvordan skal jeg overleve da?

Det er lurt å forsikre barna sine mot slikt.

Fint om man har råd til det.

Problemet med nattvekterstaten er at den rett og slett ikke kan garantere at de svake i samfunnet blir tatt vare på. Derfor er den ett hundre prosent uakseptabel.

Sikkerhetsnettet må være til stede, uavhengig av om det er mine eller dine penger som finansierer det. Så mye som jeg snuser er det ikke rent lite av pengene mine som går til staten, selv som student.

Lenke til kommentar
Jeg ble lam fra livet og ned da jeg var liten. Hvordan skal jeg overleve da?

Det er lurt å forsikre barna sine mot slikt.

Fint om man har råd til det.

Det har man i et kapitalistisk samfunn.

Problemet med nattvekterstaten er at den rett og slett ikke kan garantere at de svake i samfunnet blir tatt vare på.

Kan sosialdemokratiet det?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mye folk vil gi fra seg helt frivillig dersom skatter og avgifter leggges ned? Trolig svært lite til ting de ikke har bruk for. Det vil kunne føre til et mindre trygt samfunn, mer kriminalitet, selv om skattene som betales er lavere. Dessuten vil det med veier og mulige bompenger her og der, eiendomsrett kunne bli slik at du nærmest trenger en chip som blir automatisk belastet. Penger til den milliardæren for å kjøre på den veien, den milliardæren for å gå i den naturparken, osv, osv, nærmere et samfunn der de fleste er slaver tror jeg det er vanskelig å se for seg.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mye folk vil gi fra seg helt frivillig dersom skatter og avgifter leggges ned? Trolig svært lite til ting de ikke har bruk for.

Når du ser hvor mye folk gir fra seg helt frivillig i dag, hvorfor tror du ikke at folk ville gitt fra seg litt også dersom Norge var en liberal rettsstat?

Det vil kunne føre til et mindre trygt samfunn, mer kriminalitet

Er dette påstander eller argumenter?

Dessuten vil det med veier og mulige bompenger her og der, eiendomsrett kunne bli slik at du nærmest trenger en chip som blir automatisk belastet.

Hva er galt med bompenger?

Penger til den milliardæren for å kjøre på den veien, den milliardæren for å gå i den naturparken, osv, osv, nærmere et samfunn der de fleste er slaver tror jeg det er vanskelig å se for seg.

Så din påstand er at fred fører til et føydalsamfunn?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mye folk vil gi fra seg helt frivillig dersom skatter og avgifter leggges ned? Trolig svært lite til ting de ikke har bruk for.

Når du ser hvor mye folk gir fra seg helt frivillig i dag, hvorfor tror du ikke at folk ville gitt fra seg litt også dersom Norge var en liberal rettsstat?

Det vil kunne føre til et mindre trygt samfunn, mer kriminalitet

Er dette påstander eller argumenter?

Dessuten vil det med veier og mulige bompenger her og der, eiendomsrett kunne bli slik at du nærmest trenger en chip som blir automatisk belastet.

Hva er galt med bompenger?

Penger til den milliardæren for å kjøre på den veien, den milliardæren for å gå i den naturparken, osv, osv, nærmere et samfunn der de fleste er slaver tror jeg det er vanskelig å se for seg.

Så din påstand er at fred fører til et føydalsamfunn?

Jeg tror at gavmildheten ikke er så stor, og at veldig mange svake grupper som stabiliseres av det systemet vi har i dag blir ubehagelige å ha med å gjøre slik at kriminaliteten og spenningen i samfunnet øker.

Bompenger blir til pengemaskiner, prisen settes etter hvor desperat markedet er og monopolsituasjoner oppstår. Overvåkingen blir større, chip som registerer deg overalt.

Jeg tror noe av problemet med mange politiske ideologier er at de har et urealistisk menneskesyn. Om det ender som en ren adelstat eller ikke er usikkert, men jeg tror mulighetene for en enda mer ujevn fordeling øker dersom de verdier som er bygd opp på det som har vært et veldig urettferdig system skal bringes videre inn i det nye systemet, samtidig som alt skal privatiseres, det er bare å se til Russland. Jeg ser ikke den private eiendomsretten, arv osv som så veldig viktig på den måten at jeg mener verdien av det hver enkelt produserer er begrenset uansett om de jobber så bra og hardt som det er mulig for et menneske å få til. I Norge går mange rundt og tror de har fortjent ting. Det er på alle nivåer. Folk burde få øynene opp og skjønne at det ikke er fortjent.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror at gavmildheten ikke er så stor

På seg selv kjenner man andre?

Du er altså villig til å la staten bruke 70% av pengene dine i dag, men med en liberalistisk rettsstat ville du på mystisk vis ikke engang ønske å betale 3-5% for å finansiere politi, rettsvesenn og forsvar, samt kanskje 1% til veldedige formål?

og at veldig mange svake grupper som stabiliseres av det systemet vi har i dag blir ubehagelige å ha med å gjøre slik at kriminaliteten og spenningen i samfunnet øker.

Stabiliseres av dagens system??

Bompenger blir til pengemaskiner, prisen settes etter hvor desperat markedet er og monopolsituasjoner oppstår.

Veier blir billigere enn i dag.

Overvåkingen blir større, chip som registerer deg overalt.

Er du en av disse NWO-nutsa?

I Norge går mange rundt og tror de har fortjent ting. Det er på alle nivåer. Folk burde få øynene opp og skjønne at det ikke er fortjent.

Man fortjener det man skaper. Enig?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at noen vil tjene på det om det som finnes av soveputer og velferd i dag fjernes, men andre vil tape, bli aggressive og at samfunnet for en mer amper tone. Det er alltid slik at rasisme og andre ting blomstrer når arbeidsledigheten er høyere, eller nøden kjennes mer på kroppen. Jeg tror til en viss grad effektiveringen og dereguleringen som har funnet sted alt, som det åpenbart skal bli mer av er en viktig grunn til at mange er syke. Det ser ut som mange tror problemet bør løses med mer av det som skapte det.

Det var definitivt ikke vi i Norge som skapte jorda, ressursene, skapte oljen, skapte det at akkurat vi skulle bo her, og vår skyhøye levestandard har definitivt ingenting å gjøre med noe vi presterer her i Norge å gjøre i vår boble her av arroganse og et skyhøyt lønnsnivå der noen faktisk tror det er fortjent. Det er snarere på tross av hvor inkompetente og trege vi er. Denne naive tankegangen at folk kan gå rundt å tro at de er verdt noen 100 millioner i inntekt, bare fordi de tok noen sjanger her og der, jobbet døgnet rundt, og samtidig var på rett sted til rett tid er helt ubegripelig. Enkelte har kanskje begynt å skjønne det, og gir bort rikdommen, men andre har nok relativt store skylapper.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at noen vil tjene på det om det som finnes av soveputer og velferd i dag fjernes, men andre vil tape, bli aggressive og at samfunnet for en mer amper tone.

De eneste som vil tape er de som i dag lever som parasitter på andres liv. Disse kan velge å bli ampre, eller de kan velge å forholde seg til mennesker på en fredelig måte. Hvis de blir ampre, kastes de i fengsel, og der blir de lenge.

Det er alltid slik at rasisme og andre ting blomstrer når arbeidsledigheten er høyere, eller nøden kjennes mer på kroppen.

Heldigvis fører ikke deregulering av arbeismarkedet til arbeidsledighet.

Det var definitivt ikke vi i Norge som skapte jorda, ressursene, skapte oljen, skapte det at akkurat vi skulle bo her, og vår skyhøye levestandard har definitivt ingenting å gjøre med noe vi presterer her i Norge å gjøre i vår boble her av arroganse og et skyhøyt lønnsnivå der noen faktisk tror det er fortjent.

Vel, nordmenn har faktisk kompetanse, det er hovedgrunnen til at vi har det så bra her. Men jeg er helt enig med deg i at vi ikke fortjener oljen. Oljen ble stjålet fra Britisk Petroleum av den norske stat.

Jeg tror Norge hadde vært enda bedre uten.

http://onarki.vgb.no/2009/03/norge-uten-oljefondet/

Lenke til kommentar

Det er kompetanse i landet, men det at vi er så rike på naturressurser og det er nok også en slags likegyldighet som gjør at vi ligger langt etter på utdannelse og forskning. Jeg tror den type litt enklere samfunn vi hadde før da ressursene kanskje var mindre, men det var flere enkle jobber og lavere lønninger var bedre. Lønningene vi har er ikke så fortjent at noen egentlig bør ha grunn til å klage om de ble redusert til f.eks 1/4.

Jeg tror det har vært en indirekte effekt der flere og flere har havnet over på velferd, samtidig som definisjonen av arbeidsledighet har blitt endret på en måte som har bidratt til å holde pengepolitikken mindre ekspansiv og temperaturen i samfunnet mer kjølig enn det burde vært. Det hadde vært bedre med en annen definisjon av arbeidsledighet (la oss si den er 20 % i Norge), og at pengepolitikken hadde hatt som mål å få den ned på 3 %. Jeg tror mange av de boblene vi har hatt som har vært styrt av en lav rente ikke kunne blitt så store uten velferden som har muliggjort en kunstig trend med lavere renter gjennom å definere arbeidsledigheten kunstig lavt, uten at jeg glemmer globaliseringen.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at noen vil tjene på det om det som finnes av soveputer og velferd i dag fjernes, men andre vil tape, bli aggressive og at samfunnet for en mer amper tone. Det er alltid slik at rasisme og andre ting blomstrer når arbeidsledigheten er høyere, eller nøden kjennes mer på kroppen. Jeg tror til en viss grad effektiveringen og dereguleringen som har funnet sted alt, som det åpenbart skal bli mer av er en viktig grunn til at mange er syke. Det ser ut som mange tror problemet bør løses med mer av det som skapte det.

Det var definitivt ikke vi i Norge som skapte jorda, ressursene, skapte oljen, skapte det at akkurat vi skulle bo her, og vår skyhøye levestandard har definitivt ingenting å gjøre med noe vi presterer her i Norge å gjøre i vår boble her av arroganse og et skyhøyt lønnsnivå der noen faktisk tror det er fortjent. Det er snarere på tross av hvor inkompetente og trege vi er. Denne naive tankegangen at folk kan gå rundt å tro at de er verdt noen 100 millioner i inntekt, bare fordi de tok noen sjanger her og der, jobbet døgnet rundt, og samtidig var på rett sted til rett tid er helt ubegripelig. Enkelte har kanskje begynt å skjønne det, og gir bort rikdommen, men andre har nok relativt store skylapper.

At levestandarden vår ikke har noen ting med våre prestasjoner er vell en temmelig drøy og dum påstand. Ja, vi har olje osv. men vi er også ett land der vi har vert flinke til å løse konflikter fredelig og respektere hverandre. Denne "vi er ikke bedre enn noen andre"-holdningen synes jeg er helt latterlig og ett misforstått forsøk på å være ydmyk.

Slutten av innlegget ditt har jeg heller ikke særlig sansen for. Om du har 100 millioner i inntekt er det antagelig en grunn til det og som du selv sier har man kanskje tatt sjanser, jobbet døgnet rundt osv. for å komme dit/være der. Å forvente at andre skal gi bort pengene sine fordi du ikke klarer å prestere i forhold til dem synes jeg er litt kvalm

Første delen av innlegget ditt følger også en logikk jeg ikke har mye til overs for.

Om noen blir aggresive fordi de ikke får leve på andre så synes jeg de bør møte noe helt annet enn velferd og puter under armene. At effektivisering osv. fører til at flere blir syke vil jeg gjerne se noe backing på, jeg tror heller det er det at vi gir folk muligheten til å være "syke" og "slitne" som fører til at så mange er nettop "syke".

Lenke til kommentar

At levestandarden vår ikke har noen ting med våre prestasjoner er vell en temmelig drøy og dum påstand. Ja, vi har olje osv. men vi er også ett land der vi har vert flinke til å løse konflikter fredelig og respektere hverandre. Denne "vi er ikke bedre enn noen andre"-holdningen synes jeg er helt latterlig og ett misforstått forsøk på å være ydmyk.

Slutten av innlegget ditt har jeg heller ikke særlig sansen for. Om du har 100 millioner i inntekt er det antagelig en grunn til det og som du selv sier har man kanskje tatt sjanser, jobbet døgnet rundt osv. for å komme dit/være der. Å forvente at andre skal gi bort pengene sine fordi du ikke klarer å prestere i forhold til dem synes jeg er litt kvalm

Første delen av innlegget ditt følger også en logikk jeg ikke har mye til overs for.

Om noen blir aggresive fordi de ikke får leve på andre så synes jeg de bør møte noe helt annet enn velferd og puter under armene. At effektivisering osv. fører til at flere blir syke vil jeg gjerne se noe backing på, jeg tror heller det er det at vi gir folk muligheten til å være "syke" og "slitne" som fører til at så mange er nettop "syke".

Etter at jeg levde en stund i Asia fikk jeg det synet at Norge er relativt selvgode og ikke har fortjent rikdommen. Du må gjerne være uenig. Det er en intuitiv betraktning. Enkelte ganger er det slik at det nærmest er latterlig hva enkelte ting koster. Det er en opplevelse å se hvordan de i Kina f.eks kan ha en mye lavere effektivitet fordi de har et lavere lønnsnivå. Jeg er helt overbevist om at det gjør at færre blir syke. Det er bedre med en lavere effektivitet, lavere lønn og en høyere trygghet.

Lenke til kommentar

I følge teksttv på tv2 var SV mere likt Høyre enn Arbeiderpartiet når det gjaldt saker på Stortinget... :whistle:

I følge Kristin Clemetsen var SV mere på linje med Høyre i viktige saker enn hva de var i forhold til AP.

Ble kalt for rødgrønt bakvendtland, vet da ikke om Høyre representerer bakvendtland?

Vet da ikke om Høyre representerte bakvendtland?

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Så denne A_R_I / minoriteten personligheten er Onarki med ny bruker eller noe sånt?

Uansett. Tenk hvor fantastisk verden hadde vært om man uttrykk som "venstresiden", "høyresiden", "sosialister", "kommunister", "kapitalister", "objektivister", "liberalister" o.l sluttet å eksistere.

Idealet burde være å sammerbeide mot fellesløsninger uten bruk av retorikk.

Dessuten er "sex partiet" et tåpelig argument. For å skaffe seg penger så kreves det forbrukere som gir deg penger(i de aller fleste tilfeller). Man trenger ikke felleskapet for å skaffe seg tilgang på sex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...