Gå til innhold

Venstresidens teknikk: få folk til å føle skam


Anbefalte innlegg

Får jeg bestemme så vil det bli innført en minimumslønn

 

Så du tror faktisk at minstelønn motvirker fattigdom?

 

Hvis du nekter å signere en kontrakt som sier at du skal jobbe 50 timer i uken, så tar du ikke jobben og lar noen som faktisk ønsker å jobbe så mye få den. Og polakkene som kommer til Norge gjør det av fri vilje, fordi de tjener mer i Norge. Altså, jeg ser ikke problemet.

 

Sant.

 

Hva mener du, jeg er ikke en liberalist. Men jeg mener at folk må ta ansar for sine egne liv og at flertallet skal ikke straffes for mindretallets aksjoner.

 

Dette er hva du sier. Men i praksis står du for noe helt annet:

 

Det vil bare være riktig om det har en klar negativ effekt eller frarøver lite frihet. F.eks. heroin er et eksempel på det. Kanskje gambling, men det er forsatt ikke statens jobb å bestemme over nordmenn i utlandet. Men når butikker skal holde åpent, hvem som skal selge vin og lignende er ikke opp til staten.

 

Verken narkotika, alkohol, gambling eller åpningstider i butikk er noe staten har noe med. Statens oppgave er å beskytte mot overgrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du synes altså tanken om fred er skummel. Hva forteller det om deg?

 

Nei, det sa han aldri. Han synes samfunnet du støtter er skummelt fordi det ikke nødvendigvis er fredelig

 

Liberalisme ER fred.

 

minimumslønn på 300 000 kr /år ville jeg absolutt innført.

 

Fordi du føler at det er riktig?

 

Ja, det er sikkert bare å innføre minstelønn på 300 k, og simmsalabim så er ingen fattige lenger!

 

Jeg ser ikke hvordan minstelønn medfører fattigdom, her vil jeg ha en dyp begrunnelse, minoriteten.

 

Temaet fortjener en ny tråd.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

Det fins neppe grunnlag for å si at noe bør være sånn og sånn.

 

Jo, problemet er bare at du velger å ikke være virkelighetsorientert.

 

Medisiner er dyre grunnet reguleringer og tvungen lisensering, som DLF er mot.

 

Nei, medisiner er dyre fordi det koster utrolig mye å utvikle medisiner og ikke minst kontrollere at de fungerer slik de er tenkt. Det stilles store krav til kvalitet og produksjonslokaler, slik at medisinene ikke infiseres med annen dritt.

 

Den som ønsker å se hvorfor medisiner er lisensierte, kan ta en titt på programmet som gikk på NRK for noen dager siden om anabole steroider og hvordan ulisensierte steroider ble produsert. Hvor de f.eks inneholdt maling og andre godsaker. =)

 

minimumslønn på 300 000 kr /år ville jeg absolutt innført.

En hver med noen få vektall i økonomi kan fortelle deg at det ikke vil utgjøre noe som helst. Ganske enkelt fordi at det vil føre til inflasjon og prisstigning. Det eneste du tjener på det er å trekke flere ned i møkka.

Lenke til kommentar

 

Liberalisme ER fred.

 

Jeg ga deg en kilde som er ett eksempel der frihandel ikke gir fred.

 

Fordi du føler at det er riktig?

 

Ja, det er sikkert bare å innføre minstelønn på 300 k, og simmsalabim så er ingen fattige lenger!

 

Markedsregulering og trygd fører til at det ikke blir så mye fattigdom.

 

Temaet fortjener en ny tråd.

 

Gi meg en link du.

Lenke til kommentar

En hver med noen få vektall i økonomi kan fortelle deg at det ikke vil utgjøre noe som helst. Ganske enkelt fordi at det vil føre til inflasjon og prisstigning. Det eneste du tjener på det er å trekke flere ned i møkka.

 

Markedsregulering vil vel motvirke det hvis jeg ikke tar feil?

 

Kjempeargument!

 

Du er den mest ignorante brukeren jeg har sett på dette forumet. Les hele innlegget hans.

 

EDIT: Endret en stor skrivefeil. Tidligere innlegg var "Markedsregulering vil vel foråsake det?" der det skulle vært "Markedsregulering motvirker vel det?".

 

Takk for at du plukket det ut for meg før du endret innlegget nedenfor meg, minoriteten. :)

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

medisiner er dyre fordi det koster utrolig mye å utvikle medisiner

 

Kjempeargument!

 

Ja? Hva er galt med argumentet? Årsaken til at medisinene er dyre, er fordi at det koster sinnsykt mye å utvikle dem. Hvis noen skal gidde å bruke tid på å utvikle dem, så må de også ha en mulighet til å:

a) Dekke utviklingskostnader

b) Dekke produksjonskostnader

c) Dekke kostnadene for å utvikle nye og bedre medisiner

Lenke til kommentar

medisiner er dyre fordi det koster utrolig mye å utvikle medisiner

 

Kjempeargument!

 

Ja? Hva er galt med argumentet?

 

At det er et sirkelargument. Det du sier er egentlig: medisiner er dyre fordi medisiner er dyre.

 

Årsaken til at medisiner er dyre, er i først og fremst alle reguleringene.

 

Årsaken til at medisinene er dyre, er fordi at det koster sinnsykt mye å utvikle dem. Hvis noen skal gidde å bruke tid på å utvikle dem, så må de også ha en mulighet til å:

a) Dekke utviklingskostnader

b) Dekke produksjonskostnader

c) Dekke kostnadene for å utvikle nye og bedre medisiner

 

Alt dette er riktig. Men i et fritt marked vil disse kostnadene stadig bli lavere.

Lenke til kommentar

Årsaken til at medisiner er dyre, er i først og fremst alle reguleringene.

Alt dette er riktig. Men i et fritt marked vil disse kostnadene stadig bli lavere.

Og årsaken til at det er reguleringer på medisiner er at det sikrer at medisinene er det de faktisk utgir seg for å være. Uten en slik kontroll, får man homeopatmedisin eller medisiner som gjerne inneholder noe helt annet enn det som står på pakken.

Lenke til kommentar

Og årsaken til at det er reguleringer på medisiner er at det sikrer at medisinene er det de faktisk utgir seg for å være. Uten en slik kontroll, får man homeopatmedisin eller medisiner som gjerne inneholder noe helt annet enn det som står på pakken.

 

Dette er svindel, og straffes deretter.

Lenke til kommentar

Litt skummelt at så mange støtter trådstarter, er ikke helt sikker på om du prøver å være morsom eller bare provosere?

 

Er det meg du snakker til? I så fall skal du vite at jeg knapt kunne vært mer uenig i konklusjonene til trådstarter, men det forandrer ikke på at om begreper som "vold" skal brukes i debatten er det viktig at vi bruker begrepet korrekt. I dette tilfellet er det et tvetydig ord, noe som kommer klart frem av ordboken det ble linket til, hverken mer eller mindre. At trådstarter har et ganske anderledes syn på hva vold er i forhold til flertallet, forandrer det ikke på at påstanden "vold er å fysisk påføre skade" bare er delvis riktig. Håper dette var oppklarende nok, jeg prøver hverken å være morsom eller provosere. Forøvrig stiller jeg meg undrende til at du klarer å tolke mitt innlegg til å støtte trådstarter når jeg i klartekst skriver at jeg ikke gjør det.

 

Om denne posten ikke var ment til meg; quote den du snakker til neste gang, eller i det minste skriv brukernavnet til den du henvender deg til. :hrm:

 

Beklager det var trådstarter jeg snakket om, ikke deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...