Maverick2000 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg skal besøke Sør-Amerika (og blant annet Atacama-ørkenen) neste sommer, og vurderer å kjøpe nytt kamera. Har et Panasonic LX3 som skal være av de bedre kompaktkameraene, men når jeg blåser opp bildene er jeg ikke spesielt imponert. Familiens 450D som jeg tok med på en tur i påske-Rondane i fjor syntes jeg imidlertid gav noen flotte bilder. Er veldig gira på bruktmarkedet. Vanskelig å si noe om budsjett, men hvis jeg sier 5000,-, er det noen gode løsninger som kjapt kommer i hu? Vektlegger naturfotografering klart mest... Lenke til kommentar
to88he Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Til naturfoto. Velg det kameraet som passer best for lommeboka, spiller vel ingen rolle hva du velger. Du klarer deg sikkert fint med en 450D eller 500D. Bildekvaliteten er like god på et 3 år gammelt kamera som et helt nytt kamera, selv om følsomheten er blitt noe forbedret de siste årene. Ideellt sett burde du vel valgt et fullformatskamera med værtetting, men budsjettet ditt utelukker dette totalt. Dersom du går opp en klasse i forhold til 450D kan du jo se på 40D eller 50D på bruktmarkedet. Disse er litt større og mer solide. Raskere skuddtakt og bedre fokussystem. ++. Dersom du har planer om å benytte kameraet til sport/action i tilegg ville jeg heller sett på 40D/50D i stedet for et kamera i xxxD serien. Dersom du vurderer Nikon er jo D90 verdt å ta en titt på. Pentax er kjent for god byggekvalitet og bra værtetting selv på billige modeller. Men, og dette er et stort MEN. Optikken er langt viktigere enn kameraet. Husk å kjøpe god optikk. Hjelper lite å ha et kamera til 30.000 dersom du bruker dårlig optikk. Blir litt som å kjøpe ferrari med toyota prius motor. Kamera: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=138866&merkeid=3 Objektiv: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&searchstring=18-50&id=138949 Dette er vel en grei pakke til en overkommelig pris i nærheten av ditt budsjett. Endret 15. oktober 2010 av to88he Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Som sakt over,hvilken hus du kjøper spiller ikke så stor rolle men objektiv spiller en større rolle. Prøv og få tak på et rimelig hus m/kitobjektivet og kjøp deg et teleobjektiv i tillegg,kanskje du kan låne familiens kamera og kjøpe deg er relativt ordentlig objektiv. Bare ta deg tid med og lete,er så utrolig mange overpriset kameraer ute på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
nie Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hvis du er happy med 450-en så er det ingen grunn til å bytte ut den. Da har du antagelig også kit-objektiv. De pleier å dekke normalzoom-området rimelig greit. Bruk da heller de 5000 på å supplere med et teleobjektiv. Hvorvidt dette er zoom eller fast blir en smakssak, men god kvalitet koster mindre hvis du kan trives med et fast-objektiv. Innenfor din pris kan du bl.a. få fatt i en ny 70-200 f4. (uten IS, men det ER mulig å ta fantastiske bilder uten). Personlig ville jeg ha satset på en 200/2,8 som teleobjektiv hvis jeg hadde hatt Canon. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Ville sterkt vurdert vidvinkel, 10-20, 12-24, 11-16 el for landskapsfoto. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Ville sterkt vurdert vidvinkel, 10-20, 12-24, 11-16 el for landskapsfoto. Standard feil (etter mitt syn) veldig mange gjør, et naturbilde må ikke nødevendigvis ha med hele verden. Får ofte mange forstyrrende elementer. For vidvinkel gå ekstremt nært det man tar bilde av, mye bedre effekt Landskap kan man ta med hva som helst (ofte er sterk tele også veldig praktisk for natur). Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 natur? Det har ikke så aalt for mye å si med kamera, om du ikke bryr deg vanvittig om superduperkvalitet. Hva med Nikon D5000 med en 18-200? Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Takk for svar, alle sammen! Ville sterkt vurdert vidvinkel, 10-20, 12-24, 11-16 el for landskapsfoto. Standard feil (etter mitt syn) veldig mange gjør, et naturbilde må ikke nødevendigvis ha med hele verden. Får ofte mange forstyrrende elementer. For vidvinkel gå ekstremt nært det man tar bilde av, mye bedre effekt Landskap kan man ta med hva som helst (ofte er sterk tele også veldig praktisk for natur). Jeg var vel litt uklar.. Jeg er en av dem som liker å få med hele verden i bildene.. Er ikke fullt så detaljfokusert, kanskje.. Lite fotografering av fugler og slikt på lang avstand, med andre ord (ikke at de er så mange i Atacama heller..). Lenke til kommentar
LBe Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvis du ikke har tenkt å drive avansert fotografering med stativ, manuelle instillinger osv mener jeg ditt LX3 vil fungere like bra som et speilrefleks. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Ville sterkt vurdert vidvinkel, 10-20, 12-24, 11-16 el for landskapsfoto. Standard feil (etter mitt syn) veldig mange gjør, et naturbilde må ikke nødevendigvis ha med hele verden. Får ofte mange forstyrrende elementer. For vidvinkel gå ekstremt nært det man tar bilde av, mye bedre effekt Landskap kan man ta med hva som helst (ofte er sterk tele også veldig praktisk for natur). Helt enig - til landskapsbilder bruker man hele brennviddespekteret (etter behov). Jeg bruker i alle fall fra 10 til over 200 mm på min 550D. Edit: Dette bildet hadde ikke vært mulig å ta uten 300mm brennvidde på en gammel analog SLR. Og for trådstarters opplysning er dette som sagt også i Sør-Amerika. Jeg hadde med meg 28-80 + 75-300 på den turen, dog god gammel film. Scannet er litt sås om så. Cerro Tronador, Patagonia, Argentina by linnearad, on Flickr Endret 19. oktober 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det er ingen regel som tilsier at man må bruker ekstrem vidvinkel til landskap, men det er selvfølgelig en fordel hvis man ønsker bilder med en detaljert forgrunn, og ekstrem dybde. Selv bruker jeg fra 10mm til over 200mm som flere andre her i tråden. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Tror jeg skal være ganske annen mening her. Dog, det som mangler litt her, er ambisjons-nivå. Blir det bare knipset bilder i sør Amerika, eller blir komposisjon mer vektlagt, slik at f.eks. stativ også blir brukt? Langtids eksponeringer? Tror faktisk at LX3en som du har, med stativ, når riktig brukt i manuell modus og laveste ISO, vil gi muligheter som nevnte speilrefleks ikke vil gi. Uansett hvordan man vrir og vender på det, blir det her kompromisser. Og, ikke minst, det beste kamera, er det du har med deg. På vandring gjennom en ørken, er du også glad for hver gram du ikke må bære. For tilsvarende reise og budsjett, ville jeg kjöpt en µFT, stativ, fjernutlöser og et eller flere ND filter. F.eks, Olympus E-PL1 og Gorillapod SLR stativ. Tar mindre plass enn en speilrefleks. Pga størrelsen, kan du bruke mindre stativ, som igjen sparrer plass og vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå