Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, nå er det tid for å utbryte mitt raseri:

 

Jeg har i mange år måttet lide av at medmennesker, ofte venner, som sier "lættis". Den forlengede versjonen er "latterkrampe", ikke sant? Vel, det er her uoverenstemmelsene griper inn. Hvor kommer æ-en fra? Den forkortede versjonen av "latterkrampe" bør være "lattis", hvis man absolutt må fortelle den i forkortet versjon. Det er kanskje bare meg, men "lætterkrampe" er et nytt ord for meg. Jaja. IDIOTISK! Logikken er ikke-eksisterende. "Lattis", og ferdig med den saken. Enig?

 

Kveldens raseri-utbrudd er herved offsielt materiale.

Lenke til kommentar
Jeg har i mange år måttet lide av at medmennesker, ofte venner, som sier "lættis". Den forlengede versjonen er "latterkrampe", ikke sant? Vel, det er her uoverenstemmelsene griper inn. Hvor kommer æ-en fra? Den forkortede versjonen av "latterkrampe" bør være "lattis", hvis man absolutt må fortelle den i forkortet versjon. Det er kanskje bare meg, men "lætterkrampe" er et nytt ord for meg. Jaja. IDIOTISK! Logikken er ikke-eksisterende. "Lattis", og ferdig med den saken. Enig?

Jeg synes ikke det er noe veldig galt i det. Alle uttrykk kommer fra et eller annet sted. Å forkorte ting på den måten resulterer sikkert i noe så grasat stygt at det kan bli problematisk å tolerere i førstingen, men det funker greit etter hvert.

 

Det er massevis av norske ord som stammer fra noe idiotisk. Alle er bare ikke en del av skriftspråket. Men talemålet er såpass levende at nye, kreative ord ikke er noe vi kan stoppe. Det hyggelige er i hvert fall at vi tilvender oss hva som helst til slutt.

 

Det aller aller fineste er at du kan la være å bruke det hvor lenge du enn måtte makte.

 

Edit: Synes bruk av engelsk er stygt dog. Det er mer utryddende.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
dere er klar over at mange av de dere klager på her faktisk sliter med dysleksi? hva hvis de gjør sitt aller med å skrive riktig, akkurat som dere, synes dere fortsatt dere har rett til å henge dem ut her, for selvhevdelse? det synes ikke jeg.

Selv dysletikere kan forsøke.. Dog ingen kritikk av dem. Men da trenger heller ikke dyslektikerne se i denne tråden. Dessuten er de aller fleste "bidrag" anonymiserte i forhold til brukeren.

Lenke til kommentar
Selv  dysletikere kan forsøke..

en dyslektiker som prøver sitt beste for å skrive feilfritt vil sannsynligvis ende opp med en del skrivefeil. det tror jeg du vet.

 

Men da trenger heller ikke dyslektikerne se i denne tråden.
såvidt jeg vet er ikke denne tråden automatisk skjult for brukere med dysleksi.

 

Dessuten er de aller fleste "bidrag" anonymiserte i forhold til brukeren.
ikke alle. ikke de "aller fleste" heller egentlig. men det har jo ingenting å si, folk vil jo kjenne igjen sin egen tekst hvis de kikker innom her. Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Selv  dysletikere kan forsøke..

en dyslektiker som prøver sitt beste for å skrive feilfritt vil sannsynligvis ende opp med en del skrivefeil. det tror jeg du vet.

 

Men da trenger heller ikke dyslektikerne se i denne tråden.
såvidt jeg vet er ikke denne tråden automatisk skjult for brukere med dysleksi.

 

Dessuten er de aller fleste "bidrag" anonymiserte i forhold til brukeren.
ikke alle. ikke de "aller fleste" heller egentlig. men det har jo ingenting å si, folk vil jo kjenne igjen sin egen tekst hvis de kikker innom her.

Jeg kjenner flere dyslektikere. Men de forsøker jo ihvertfall å skrive forståelig. Noen virker det som bare tenker "jeg har dysleksi, jeg får lov til å skrive som en slaktegris". Dette gjelder ikke alle, og jeg tror en del forsøker, men når de heller ikke gjør det, får de tåle å se det de har skrevet i denne tråden. Men det er ikke pålegg for dem å titte inneom den heller. Er det ett stort problem for dem, så kan de vel saktens skrive teksten sin inn i word og så kopiere?

 

Bare for å presisere; jeg har ingenting i mot dyslektikere som sådann.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner flere dyslektikere. Men de forsøker jo ihvertfall å skrive forståelig. Noen virker det som bare tenker "jeg har dysleksi, jeg får lov til å skrive som en slaktegris". Dette gjelder ikke alle, og jeg tror en del forsøker, men når de heller ikke gjør det, får de tåle å se det de har skrevet i denne tråden. Men det er ikke pålegg for dem å titte inneom den heller. Er det ett stort problem for dem, så kan de vel saktens skrive teksten sin inn i word og så kopiere?

jeg er uenig, jeg synes dere kan la være å henge ut dyslektikere for noe de ikke kan noe for. hvorfor skal de bruke masse tid på å kopiere teksten i word før de poster, bare for å tidsfredsstille deg (evt dere), når de skriver forståelig i utgangspunktet? og dere aner ikke hvem som forsøker eller ikke, og ikke hvem har dysleksi og ikke, men gapestokken ser tydeligvis ikke forskjell.

 

 

evt. kan vi lage en tråd en for "la oss henge ut folk som har postet bilde av seg selv, og har store neser/utstående ører/store fortenner/lite hår" osv. eller ganske enkelt "stygge mennesker fra recent pic post-tråden".

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Selv  dysletikere kan forsøke..

en dyslektiker som prøver sitt beste for å skrive feilfritt vil sannsynligvis ende opp med en del skrivefeil. det tror jeg du vet.

 

Men da trenger heller ikke dyslektikerne se i denne tråden.
såvidt jeg vet er ikke denne tråden automatisk skjult for brukere med dysleksi.

 

Dessuten er de aller fleste "bidrag" anonymiserte i forhold til brukeren.
ikke alle. ikke de "aller fleste" heller egentlig. men det har jo ingenting å si, folk vil jo kjenne igjen sin egen tekst hvis de kikker innom her.

Enig. Jeg har lenge oppfattet denne tråden som fråtsetråden på forumet. Den er stinn av "Folk burde jo skjønne", "Åh, herregud. At det går an" og tung flisespikkeri. Skjønner at det er lett å rakke ned på noe for å få seg selv til å føle seg bedre. Men det burde ikke ta plass på denne måten.

Lenke til kommentar
[quote name='kag' date='18/08/2004 : 13:31'] [quote name='Sondre^^' date='18/08/2004 : 13:11'] [quote name='JoachimR' date='18/08/2004 : 13:07'] Selv  dysletikere kan forsøke.. [/quote]
en dyslektiker som prøver sitt beste for å skrive feilfritt vil sannsynligvis ende opp med en del skrivefeil. det tror jeg du vet.

[quote]Men da trenger heller ikke dyslektikerne se i denne tråden.[/quote]såvidt jeg vet er ikke denne tråden automatisk skjult for brukere med dysleksi.

[quote]Dessuten er de aller fleste "bidrag" anonymiserte i forhold til brukeren.[/quote]ikke alle. ikke de "aller fleste" heller egentlig. men det har jo ingenting å si, folk vil jo kjenne igjen sin egen tekst hvis de kikker innom her. [/quote]
Enig. Jeg har lenge oppfattet denne tråden som fråtsetråden på forumet. Den er stinn av "Folk burde jo skjønne", "Åh, herregud. At det går an" og tung flisespikkeri. Skjønner at det er lett å rakke ned på noe for å få seg selv til å føle seg bedre. Men det burde ikke ta plass på denne måten. [/quote]
Men er det ikke bedre at "flisespikkeriet" er her, og ikke i hver eneste tråd? :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...