ærligøs Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg kommer også bare til å bruke hvis, viss jeg ikke begynner å rote som vanlig da. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det ligger veldig mye vane i folks språkvaner. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Er det ingen som skriver "hvis" lenger? Her på forumet ser jeg stort sett bare viss, visst, vist, vis Jeg skriver hvis, noe annet tar seg ikke ut. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Hei jeg husker jeg så ett skikt med en bra tekst på men var uheldig vis strømm løs på tlf men husker teksten å teksten lyder som følger vokt dem får kjærringa er løs å bilde av ei dame løpende med ei kjevle 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 "Tyve" og "syv" tilhørte den gamle tellemåten ("syv-og-tyve"). Det var slik folk telte før 50-tallet. Samme med for eksempel "tredve" og "førr". "Tjue", "førti", osv fantes rett og slett ikke da. Så fant man plutselig ut at man skulle forenkle tellingen ved å innføre en ny tellemåte hvor tierne kom før enerne. Samtidig som man endret på tellerekkefølgen, så innførte man nye tallord: "tyve", "tredve" og "førr" ble erstattet med "tjue", "tretti" og "firti" (senere "førti"). Det er altså slik at historisk sett hører "tyve" til den gamle tellemåten, og "tjue" til den nye. Derfor reagerer mange når man sier eller skriver "tjuesyv". Men å si det er vel ikke mer forbudt enn alt annet man måtte ha av dialekt, iallefall ikke så lenge man ikke skal tale for Kongen i statsråd. Kilder: 1, 2, 3. EDIT: Det ser ut som både "tyve" og "tjue" er tillatt i bokmål, samme med "syv" og "sju". Men "førr" er ut, så da må man bruke "førti" om man vil skrive helt korrekt bokmål. Det som er litt merkelig, som jeg "oppdaget" akkurat nå er at det har gått fra tyve til tjue i tallord, mens det har gått fra tjueri til tyveri. Hvordan kan dette ha seg? Tilfeldighet? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Heter - eller "Mitt navn er ...". (Evt., hvis vi snakker om brukerid i forskjellige datasammenhenger, kan det være aktuelt med "Mitt nick er ..." eller "Min id er ...".) Varianten "Jeg er xxx" fungerer best med tittel (eller tilstand), den fungerer dårlig med navn. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 (endret) Jeg skal ikke si helt sikkert hvordan reglene er (om det er noen), men jeg personlig foretrekker "jeg heter" i uformell sammenheng. Dersom du skal introdusere deg formelt, tror jeg "mitt navn er" er mer passende. Det siste eksempelet du nevner tror jeg bare er akseptabelt som introduksjon på engelsk, ikke på norsk. Endret 19. mars 2016 av Therawyn Lenke til kommentar
( ) Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Det jeg lurer på nå, er hvor det innlegget forsvant som var utgangspunkt for mitt innlegg - jeg kan ikke se at jeg hadde villet skrive noe sånt, unntatt som svar på noe... Dersom systemet her er slik at innlegg kan fordufte helt uten spor, er det en feil: Det bør være slik at fjernede innlegg i en sånn sammenheng efterlater en standardmelding ("her har et innlegg blitt fjernet"), slik at man ser at noe var der... Lenke til kommentar
Kea Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Åja, jeg trodde det var du som spurte. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Folk som synes noe, men som skriver eller sier det i fortid. Jeg syntes at vi skal finne på noe snart. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Fra finn.no: Tre bord gis bort. Det er bare bilde av ett. Gjett hvorfor? Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Fra finn.no: Tre bord gis bort. Det er bare bilde av ett. Gjett hvorfor? Bedre med tre bord enn «tvilling pult i vinkel», som har vært til salgs tidligere. 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Noen her inne som har lagt ut på Finn? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82521540 Lenke til kommentar
Pusejenta Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Noen her inne som har lagt ut på Finn? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82521540 Annonsen er ikke lenger tilgjengelig Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Det var en klassisk "pult i vinkel"-annonse jeg lenket til. Lurte på om det var tilfeldig, ettersom annonsen ble lagt ut rett etter jeg skrev meldingen over. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Kan brukes utendørs. Rust bestandig. 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Denne tråden dør. Det må vi gjøre noe med. Her er det Dagbladet som først blander "dump" og "hump", for så å bruke det korrekt i neste setning: Otto har fått nok av fartsdumper. Tar med seg Statens Vegvesen på humpetur. Endret 6. oktober 2017 av Skurupu Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) jeg blir smårar av den store mengden folk som skriver "skjekke"... det heter "sjekke" -_-; Jeg har god rettskriving, men av en eller annen grunn pleide jeg å ha en plagsom vane med å skrive "skjekke". Det føltes bare mer naturlig. Noe som plager meg er alle de som ikke engang klarer å skille mellom noe så enkelt som og/å-feil. Til og med i min storebrors bacheloroppgave fant jeg denne feilen gang på gang. Man bruker Å foran ord i infinitiv, for eksempel: "Å sykle", "Å bade", "Å lese". Man bruker OG for å binde sammen ledd i en setning. "Jeg kommer til Å bade OG etterpå skal jeg svømme", for eksempel. Det er også mange som heller ikke klarer å bruke sammensatte ord. De skriver "skrift størrelse" istedenfor "skriftstørrelse", "kles plagg" istedenfor "klesplagg", "mat lyst" istedenfor "matlyst". Det er på ENGELSK at vi deler opp ord på denne måten. På engelsk skriver vi "Coast guard" og ikke "Coastguard", etc. Det er vel dette man kaller "den engelske syke". Og en liten ting til; mange bruker apostrofen (') når de skriver i genitiv, dette er som oftest FEIL på norsk. Det heter IKKE "Huset's dør", men ganske enkelt "husets dør", det heter ikke "Simen's bil", men "Simens bil". Så vidt jeg vet er det kun ment å bruke apostrof dersom det gjelder et egennavn som slutter på s, for eksempel "Lars' hytte". Takk for meg. Endret 24. november 2017 av Samzara Lenke til kommentar
Tåketrollet Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 (endret) Ordet «invistere» går igjen i mange tråder. Det heter for f*en meg INVESTERE. Irriterer meg grønn! Å ikke vite forskjellen på når man skal bruke «å» og «og». Ordene «hvis» og «vis» er visst også lett å ta feil av.. «Jeg har Telenor abbonnemang». Sataaan! «Når jeg var liten bodde jeg i en hytte med havet». «Jeg er så nyskjerrig». «Dritt sekk!» Og så litt engelsk gramatikk: « The best this that happened to planet shopping. Whit all these wonderfull ppl.» Endret 8. april 2018 av Tåketrollet 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Og så litt engelsk gramatikk: « The best this that happened to planet shopping. Whit all these wonderfull ppl.» Hvilke grammatikkfeil var det der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå