Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

"Tyve" og "syv" tilhørte den gamle tellemåten ("syv-og-tyve"). Det var slik folk telte før 50-tallet. Samme med for eksempel "tredve" og "førr". "Tjue", "førti", osv fantes rett og slett ikke da. Så fant man plutselig ut at man skulle forenkle tellingen ved å innføre en ny tellemåte hvor tierne kom før enerne.

Samtidig som man endret på tellerekkefølgen, så innførte man nye tallord: "tyve", "tredve" og "førr" ble erstattet med "tjue", "tretti" og "firti" (senere "førti").

Det er altså slik at historisk sett hører "tyve" til den gamle tellemåten, og "tjue" til den nye. Derfor reagerer mange når man sier eller skriver "tjuesyv".

Men å si det er vel ikke mer forbudt enn alt annet man måtte ha av dialekt, iallefall ikke så lenge man ikke skal tale for Kongen i statsråd.

Kilder: 1, 2, 3.

EDIT: Det ser ut som både "tyve" og "tjue" er tillatt i bokmål, samme med "syv" og "sju". Men "førr" er ut, så da må man bruke "førti" om man vil skrive helt korrekt bokmål.

Det som er litt merkelig, som jeg "oppdaget" akkurat nå er at det har gått fra tyve til tjue i tallord, mens det har gått fra tjueri til tyveri. Hvordan kan dette ha seg? Tilfeldighet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heter - eller "Mitt navn er ...".

(Evt., hvis vi snakker om brukerid i forskjellige datasammenhenger, kan det være aktuelt med "Mitt nick er ..." eller "Min id er ...".)

Varianten "Jeg er xxx" fungerer best med tittel (eller tilstand), den fungerer dårlig med navn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal ikke si helt sikkert hvordan reglene er (om det er noen), men jeg personlig foretrekker "jeg heter" i uformell sammenheng. Dersom du skal introdusere deg formelt, tror jeg "mitt navn er" er mer passende. Det siste eksempelet du nevner tror jeg bare er akseptabelt som introduksjon på engelsk, ikke på norsk.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på nå, er hvor det innlegget forsvant som var utgangspunkt for mitt innlegg - jeg kan ikke se at jeg hadde villet skrive noe sånt, unntatt som svar på noe...

Dersom systemet her er slik at innlegg kan fordufte helt uten spor, er det en feil: Det bør være slik at fjernede innlegg i en sånn sammenheng efterlater en standardmelding ("her har et innlegg blitt fjernet"), slik at man ser at noe var der...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Denne tråden dør. Det må vi gjøre noe med.

Her er det Dagbladet som først blander "dump" og "hump", for så å bruke det korrekt i neste setning:

Otto har fått nok av fartsdumper. Tar med seg Statens Vegvesen på humpetur.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg blir smårar av den store mengden folk som skriver "skjekke"... det heter "sjekke" -_-;

Jeg har god rettskriving, men av en eller annen grunn pleide jeg å ha en plagsom vane med å skrive "skjekke". Det føltes bare mer naturlig.

Noe som plager meg er alle de som ikke engang klarer å skille mellom noe så enkelt som og/å-feil. Til og med i min storebrors bacheloroppgave fant jeg denne feilen gang på gang. Man bruker Å foran ord i infinitiv, for eksempel: "Å sykle", "Å bade", "Å lese". Man bruker OG for å binde sammen ledd i en setning. "Jeg kommer til Å bade OG etterpå skal jeg svømme", for eksempel.

Det er også mange som heller ikke klarer å bruke sammensatte ord. De skriver "skrift størrelse" istedenfor "skriftstørrelse", "kles plagg" istedenfor "klesplagg", "mat lyst" istedenfor "matlyst". Det er på ENGELSK at vi deler opp ord på denne måten. På engelsk skriver vi "Coast guard" og ikke "Coastguard", etc. Det er vel dette man kaller "den engelske syke".

Og en liten ting til; mange bruker apostrofen (') når de skriver i genitiv, dette er som oftest FEIL på norsk. Det heter IKKE "Huset's dør", men ganske enkelt "husets dør", det heter ikke "Simen's bil", men "Simens bil". Så vidt jeg vet er det kun ment å bruke apostrof dersom det gjelder et egennavn som slutter på s, for eksempel "Lars' hytte".

Takk for meg.

Endret av Samzara
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ordet «invistere» går igjen i mange tråder. Det heter for f*en meg INVESTERE. Irriterer meg grønn! ;)

Å ikke vite forskjellen på når man skal bruke «å» og «og». Ordene «hvis» og «vis» er visst også lett å ta feil av..

«Jeg har Telenor abbonnemang». Sataaan!

«Når jeg var liten bodde jeg i en hytte med havet».

«Jeg er så nyskjerrig».

«Dritt sekk!»

Og så litt engelsk gramatikk:

« The best this that happened to planet shopping. Whit all these wonderfull ppl.»

Endret av Tåketrollet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...