Munty Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 På forsiden på www.hardware.no står det nå som overskrift til en artikkel: "Verdens største søkemotor får ny design". Apple skrev også "...ny design..." i sammenheng med lanseringen av iOS7. Er det korrekt å skrive "ny design"? Jeg ville så absolutt skrevet "nytt design". Jeg synes førstnevnte høres merkelig ut... 1 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Design er hankjønn. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=design&begge=+&ordbok=begge http://www.riksmalsforbundet.no/Default.aspx?ID=81&q=design Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Er det korrekt å skrive "ny design"? Ja. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Man sier da ikke "den designen var fin!". I alle reklamer jeg har sett som har med interiør å gjøre, sier de "nytt design", "designet", osv. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg minnes vagt at fremmedord-substantiv vanligvis blir intetkjønn. Eller var det på tysk? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Relevant artikkel: Krever kjønnsskifte på «design» Baardsgaard [rådgiver i Språkrådet, min anm.] kunne gi følgende begrunnelse på kjønnsforvirringen: De aller fleste lånord som kommer til norsk blir hannkjønnsord. Det kan være grunnen til at det ble «en design» i utgangspunktet. Bare tenk på matord som pizza, kebab og mozarella for eksempel de er alle hannkjønn, sier Baardsgaard. Hva skal til for at et ord får nytt kjønn? Det er egentlig språkbrukerne som bestemmer. Hvis språkbruken er stabil over lang tid, så vil det påvirke hvordan ordet blir normert og ser ut i ordbøkene, sier Baardsgaard. Baardsgaard innrømmer at Språkrådet har kjent til «design»-kontroversen i lengre tid, uten at noe er blitt gjort. Endret 21. september 2013 av D3f4u17 Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg misliker virkelig hannkjønnsbøyningen av "design". I alle de år har jeg sagt og skrevet "et design, designet", og har ikke lagt merke til at andre har gjort noe annet før rundt 2008, da jeg la merke til http://www.norskdesign.no sine plakater i Oslo. I etterkant har det visst blitt mer og mer populært. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg fikk forklart at design er to ord med to kjønn. Husker dessverre ikke eksemplene i farten. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Synes, i tillegg til "en design", at det låter feil å skrive "en kompliment", som er det korrekte kjønnet. 1 Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Vel, hvis "kompliment" var et intetkjønnsord, ville det enda lettere bli forvekslet med intetkjønnsordet "komplement", som jo betyr noe helt annet. Så det er bare en fordel at det er et hannkjønnsord. Når det gjelder "design" er det jo hannkjønn på en del andre språk også, bl.a. svensk og fransk - samtidig som det er intetkjønn på dansk og tysk. Så det er åpenbart delte meninger om akkurat det ordet. Bruker man i stedet det gode, norske ordet "formgivning" kan man velge mellom hann- og hunnkjønn ... Lenke til kommentar
Kea Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Synes, i tillegg til "en design", at det låter feil å skrive "en kompliment", som er det korrekte kjønnet.Hæ, kompliment er ikke et intetkjønnsord? Hele mitt liv har jeg hørt, sett og skrevet det som intetkjønn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Det er en kompliment. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 En kompliment (rosende, smigrende uttalelse)Et komplement (tillegg, utfylling) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Er vi så dumme at vi må ha en dobbel påminnelse for å skjønne at det er snakk om to forskjellige ord? ... Nei, jeg tviler på at det er årsaken til kjønnet. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 ... Nei, jeg tviler på at det er årsaken til kjønnet.At likheten mellom komplement og kompliment er årsaken til sammenblandingen derimot, det er mulig. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Gjøre det ordentlig kjøre læreren min sier jeg kjører kjempe bra og sånn men skal virkelig skjerpe meg i morgen huske alt jeg har lært ha god trafikk flyt huske blind sona høyre regelen vike plikten forgjengere små barn i veien osvLykke til. 2 Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Fra EA sin Origin-spillbutikk: Parter gjenopplivde lik lem fra lem til lem Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Partér er vel det riktige? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Partér er vel det riktige? Språkrådet vil ikke ha noe av aksenttegn over imperativsord m.m. (ikke jeg heller, for den del): Det skal ikkje vere aksentteikn i ord som desse: kontroller, plasser (imperativ av kontrollere og plassere), museum, finer, mesen, filet Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Så kjedelig. Blir jo langt mer forståelig om man slenger på en slik aksent. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå