Diskutant Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Hæ? Kan du lage en eksempelsetning? Hvis bil er det? Det er Harald sin bil. Edit: altså "Hvem sin bil er det? Det er Harald sin bil." Endret 19. september 2012 av Diskutant Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Ja, det er feilaktig bruk. Hvorfor siterer du en som ramser opp riktig bruk? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Ja, det er feilaktig bruk. Hvorfor siterer du en som ramser opp riktig bruk? Feilaktig bruk? Hvems eller hvem sin eller hvis? I konservativt bokmål brukes ’hvis’. I bokmål kan man også bruke ’hvem sin’. Hvis bil står parkert utenfor? Hvem sin mobiltelefon ringer? Du kan også skrive om setningen: Hvem eier bilen som står parkert utenfor? http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#hvems Iallfal i den grad du ser på korrekturavdelingen som en god nok kilde, de påstår iallfall at "Alle skrivereglene på dette nettstedet er, der ikke annet er nevnt, i samsvar med offisiell norsk rettskrivning.", selv om det er et hobbyprosjekt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Oj, det er visst lovlig. Skyt meg nå. nob-ordbok.uio.no 1 Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Fikk servért denne til frokost i dag: http://www.legelisten.no/ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 servért En hentydning til bruken av " vurdér " på legelisten.no, antar jeg. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Jeg virkelig elsker smaken av grillet kylling, og det tror jeg også katten min synes at det gjør. Noen som kjenner igjen det fra TV? Går hele tiden, og jeg får analkløe av det. EDIT: Kjæresten min skrev epost til leverandøren, og det viser seg at de ikke sier hva det høres ut som, men "og det tror jeg også katten min, Susie, synes at det gjør". Endret 18. oktober 2012 av medlem-68510 Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Hvis bil er det? Det er Harald sin bil. Edit: altså "Hvem sin bil er det? Det er Harald sin bil." Skal det være helt korrekt bokmål, må det vel hete "Hvis bil er det? Det er Haralds bil". Garpegenitiv hører ikke hjemme i bokmål. Ifølge korrekturavdelingen.no: "I bokmål og riksmål er dette noe man helst unngår, da det bærer preg av løssluppen dagligtale. Det er også en uttrykksmåte som er vanlig blant små barn; enkelte mener derfor at det har et sandkassepreg." Endret 21. september 2012 av Beatnik 1 Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hvis bil er det? Det er Harald sin bil. Edit: altså "Hvem sin bil er det? Det er Harald sin bil." Skal det være helt korrekt bokmål, må det vel hete "Hvis bil er det? Det er Haralds bil". Garpegenitiv hører ikke hjemme i bokmål. I følge Wikipedia: "På tross av dette er det fullt lovlig å bruke denne formen i skriftspråket." Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Men jeg er enig i at det har et sandkassepreg. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Selvsagt er det lovlig å bruke garpegenitiv i bokmål. Man blir verken bøtelagt eller fengslet for å gjøre det. Det er kanskje straff nok at man virker barnslig og useriøs. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) "kjøtt kake til mid dag i dag" Hvordan klarer noen å bomme på middag? Endret 21. september 2012 av MartinF 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 "kjøtt kake til mid dag i dag" Hvordan klarer noen å bomme på middag? Og kjøttkake? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Ja, men den "ser jeg", selv om den er feil den og. Det er en vanlig feil, men MIDDAG?! Det gir jo null mening å dele opp ordet. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Ja, men den "ser jeg", selv om den er feil den og. Det er en vanlig feil, men MIDDAG?! Det gir jo null mening å dele opp ordet. "Middag" betyr vel bare "midt på dagen", så det gir jo litt mening Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Dette er neppe noen grammatiske skrivefeil i denne setningen, men det er like fullt noe som skurrer: Han mener ordføreren indirekte legger seg flat for kritikk ved å stille opp. Det er FrP-politikeren Christian Tybring-Gjedde som ifølge Aftenposten har kommet med dette synspunktet. Uansett: Å både legge seg flat og stille opp på én gang høres ut til å være et eksempel på god kroppsbeherskelse. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Nå er han snart oppe igjen Kim Dotcom starter Megaupload på ny. http://www.itavisen.no/902862/naa-er-han-snart-oppe-igjen Skal han opp i andre etasje igjen? Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Hvis man scorer godt på den er neste skritt og melde seg for å ta den ordentlige testen, sier Olav Myren Tørresvold i Mensa. Oh, the irony! Endret 28. september 2012 av 3R4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå